Vad har ni för bromsklossar?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Vad har ni för bromsklossar?

Inlägg av RAINIER »

Nyfiken vad ni har för bromsklossar och vad ni tycker om dem.
Mest intresserat i Cooper S bromsar till en gatubil

Det finns std Mintex, Rover, Green Stuff och Ultimax.
Man kan kanske också hitta Mintex M1144 på nätet. Dem gillar jag i alla fall.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Vad har ni för bromsklossar?

Inlägg av bulten08 »

kört med green stuff belägg på min banbil 1275 gt dock sitter det metro turbo bromsar på den och det fungerar riktigt bra med tanke på den misshandel jag utsatt dom för. sedan har jag haft greenstuff på flera andra bruksbilarna och är ett kanonbelägg enligt mig som inte kostar för mycket såg även nu att det finns red stuff belägg till cooper s bromsarna http://www.minisport.com/brake-pads-red ... ipers.html och dom är ännu bättre och dammar ännu mindre än green stuff som redan är mycket bättre än original belägg.
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad har ni för bromsklossar?

Inlägg av minitokig »

Jag kör standardbelägg på Cooper S-bromsarna, jag rejsar inte så mycket i vanliga fall så det räcker.
Men på tex rallyt November Sun Run så dammar ju beläggen en del, så att fälgarna är svarta efteråt och första året så hade vi vissa tendenser till fading. Där kanske paketet med Green Stuff som jag har skulle passat bättre.
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Vad har ni för bromsklossar?

Inlägg av tvr »

Mina Cooper S bromsar levererades med green stuff belägg. Har visserligen inte kört speciellt mycket med dem men kan dock säga att jag inte är särskilt imponerad. Det är i mitt tycke helt vanliga gatbelägg även om EBC försöker att framställa dem som något extra. Vilket i och för sig passar mig bra, håller inte på att rejsa bilen och därför behövs inte extremt temperaturtåliga belägg som skriker, smutsar ner och sliter på skivorna. Fast jag tycker att de fadade snabbare än jag förväntade mig.
EBCs olika belägg brukar inte få lysande recensioner om man surfar lite. Fast folk förväntar sig nog att få mer pga deras reklam.

Om jag ska byta till "tuffare" belägg någon gång så får det nog bli Mintex. Mina favoritbelägg från Hawk finns inte till Mini....
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: Vad har ni för bromsklossar?

Inlägg av silverbullet 96 »

I use the standard EBC pads, they are great, but I find they produce a lot of brake dust.

I have heard that the green stuff, really need to get to temperature to work properly.

There is good things being said about the new carbon metallic pads on "the mini forum"
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Vad har ni för bromsklossar?

Inlägg av tvr »

Intressant att Calver rankar Mintex så lågt men han kan säkert ha en poäng i att de var bättre förr när det var asbestbelägg.
När jag läser får jag en känsla av att EBC-beläggen får extra högt betyg pga att de är tillverkade i UK. De andra är "utländska".
Annars ser man ju tydligt i tabellen att racebelägg sliter på skivorna, för oväsen och behöver värmas upp för att bli effektiva. Vilket gör dem olämpliga för gatbruk. Utom då EBC red stuff som verkar vara rena underverken och bra på det mesta. Det gör mig misstänksam mot datan för red stuff inget vidare rykte i andra kretsar. Fast det kan ju vara så enkelt att de fungerar på lätta bilar!? Jag har inte provat.

Vad kör de med i historisk racing? Cooper S i 1000cc cupen och i standard -65? Nån som vet?
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Vad har ni för bromsklossar?

Inlägg av RAINIER »

Jag hade EBC green stuff (4 kolv alu ok) på Brommadagen 2014. Körde 5 varv fram och tillbaka på banan tills jag tappade grep på bromsarna. Det kändes som det låg en sten under bromspedalen. Pedalen var hård och hög, men bromsade väldigt dåligt (som en Volvo 240 med borkopplad servo slang).
Efter bilen har stått i en halv timme, körde jag på banan igen och bromsarna var perfekta, som förut, tills efter 5 varv. Samma sak igen....

Nu har jag bytt till Mintex 1144, men har bara kört på gatan. Så vi få se på nästa Brommadagen.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Vad har ni för bromsklossar?

Inlägg av bulten08 »

största problemet bromsfading med cooper s 7.5 skivorna är att de är solida och väldigt tunna och den värme som dem utvecklar är svårt att bli av med. Självklart finns det säkert bättre belägg som kanske håller en liten stund till men då börjar det bli riktiga racebelägg som skriker och måste värmas innan de fungerar. Så jag tycker man inte ska stirra sig blind på beläggen då skivorna är den riktiga akilleshälen för de här bromsarna som blir för varma.
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Vad har ni för bromsklossar?

Inlägg av RAINIER »

Mina skivor är spårade, men inte borrade eller ventilerade....
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vad har ni för bromsklossar?

Inlägg av Gerry »

RAINIER skrev: Nu har jag bytt till Mintex 1144, men har bara kört på gatan. Så vi få se på nästa Brommadagen.
Hur gick det på Bromma?
Höll det mer än 5 varv?
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Vad har ni för bromsklossar?

Inlägg av RAINIER »

Nej, inte med asbest klossar heller.
Ska byta till EBC red stuff nästa gång.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar