Hydrolastic problem

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Hydrolastic problem

Inlägg av smalltown »

Min '65 mini har varit låg framtill ända sedan jag började använda den efter renoveringen. Efter att ha skjutit på det, tog jag idag tag i att byta knuckle joints och nylonkoppar. Tänkte även samtidigt passa på att lägga i en distansbricka. Men, när jag försökte få loss kulan lossnade en del jag inte minns var lös när jag gjorde i ordning grejorna för ett par år sedan... se bild:

Bild

Är jag rökt? Denna del skall väl sitta fast i enheten... Går det att limma dit den med kraftig epoxy kanske? Jag har tillgång till riktigt kraftig industri-grade kemisk metall tex. Eller åker jag på att köpa en ny enhet?

Dessutom verkar det sjukt svårt att få bort Knuckle jointen... tips?

Mvh Kalle
Morris 850 '65
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Hydrolastic problem

Inlägg av makervall »

Hejsan

Jag har ett don liggandes som också har delat på sig. Jag tror att det funkar om du bara trycker ihop det. Om jag förstår det rätt så är den bara ipressad från början.
Tyvärr går de inte att köpa nya. Men Ebay.co.uk brukar alltid ha några till salu.

När jag skulle få bort kulan så dränkte jag den först i rostlösare och tog sen fram tryckluftsdrivna knackmaskinen. Satte den emot där skarven är och då lossnade den direkt.
Dubbla rörtänger funkade inte alls.

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: Hydrolastic problem

Inlägg av smalltown »

Jag tror jag drar en sträng sikaflex runt toppen och sätter den på plats. Då blir det ju en stark men flexibel fog som bör fungera bra hoppas jag...
Morris 850 '65
Skriv svar