HILO REAR UNIT RODS för långa?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
KristerOlsson
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
Ort: Lund

HILO REAR UNIT RODS för långa?

Inlägg av KristerOlsson »

Jag har äntligen fått loss gammal trumpet och gummi på ena sidan bak och skulle "bara" montera HiLos där i stället. Hur jag än vrider på bitarna så känns det som att stången som följer med kitet är minst 5mm för lång för att det skall gå att montera. Någon annan som haft problem med att montera HiLos bak?
Bilen är en Mini 1000 1973:a.

Krister
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: HILO REAR UNIT RODS för långa?

Inlägg av tvr »

Söker du lite så finner du att du absolut inte är ensam om detta. Dock brukar det väl oftast vara när man samtidigt byter till nya koner som inte har satt sig.
Är det äkta HiLo's eller någon av alla kopior?
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
KristerOlsson
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
Ort: Lund

Re: HILO REAR UNIT RODS för långa?

Inlägg av KristerOlsson »

Det är äkta HiLos i ett kit från MiniSpares plus nya gummikoner. OK, då blir det väl att kapa "lagom" mycket. Skulle det bli fel är det ju inte "rocket science" att svarva till en ny pinne.
Är det ngt engelskt Miniforum som är bra? En del jag kollat tidigare har haft mycket blandad kvalitet på inläggen.

Krister
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: HILO REAR UNIT RODS för långa?

Inlägg av tvr »

Köpte du standardkoner eller de "röda" eller "gula". Enligt deras hemsida är ju icke standard något högre och det står t o m att man ska kapa i sin HiLo. Dock lite otydligt tycker jag, de verkar snarast mena att det bara gäller den gamla, ursprungliga, versionen av HiLos.
Får du väl ihop det så kommer den ju att sätta sig förr eller senare men det kan nog ta ett halvår.

Du har väl släppt å stötdämparen?
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
KristerOlsson
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
Ort: Lund

Re: HILO REAR UNIT RODS för långa?

Inlägg av KristerOlsson »

Standardkoner. Jag tycker att bak är det bättre att korta pinnen än att gå på Hi-Lon. Den är ju i alla fall lättast/billigast att tillverka/köpa.
Stödämparen är bortmonterad och skall bytas mot ny.
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: HILO REAR UNIT RODS för långa?

Inlägg av tvr »

Ja bak kan man ju absolut korta stängerna. Fast det är värre framtill om det behövs där med och det är ju troligt. Har du jämfört längden på HiLo+stång med din gamla trumpet? Den går väl att justera till samma längd om man vill antar jag, annars är det ju något fel.

Jag har inte satt dit mina HiLo än, de har nämligen inte levererats ännu. Tänkte byta koner lite senare i höst så den kan få sjunka ihop över vintern istället. Är lite inne på att använda de "röda" från Minispares men man blir ju fundersam på det där med höjden....
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: HILO REAR UNIT RODS för långa?

Inlägg av silverbullet 96 »

I have been following your problem.

I can't see how the rod can be too long. With the hilo wound down to its shortest, the rubber cone, hilo and the rod should literally be falling out of the subframe, when the wheel is off the ground.

Does the rod go all the way into the hilo?

Are you using spaced knuckle joints?

Apologies for writing in English, please respond in Swedish
Skriv svar