längre hjulbult 7" skivor

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

längre hjulbult 7" skivor

Inlägg av Sundblad »

Är det någon som har en idé om hur jag får in 19mm längre hjulbult på mina 7" bromsskivor?
BMC Mini 1000 -70
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: längre hjulbult 7" skivor

Inlägg av Cooper-74 »

Skulle egentligen vilja börja med en motfråga: Varför?
Men kom på du köpte väl 4,5" fälgar avsedda för S-bromsar.
Hmm, ja hur löser man det?
Borra hål i skivan från baksidan? Njae..
Finns hjulbult med plan skruvskalle och med "dome" så kanske går med dom plana?
Äh, tänker mest bara högt :roll:
Om du smalnar av spacern (med svarv! Inte vinkelslipen!!) du tänkt använda och tar till något kortare hjulbult där fram?
Kanske ser konstigt ut..?

Äh, tänker vidare! Lovar dock inget resultat!!!!!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: längre hjulbult 7" skivor

Inlägg av Cooper-74 »

Jo en sak till: EN REJÄL VARNING för att montera hjulbult med kupat huvud i bromsskivor!
En bekant gjorde just detta i sin rejält trimmade historic 1275 Cooper S' för att få dit andra fälgar vid träningskörning.
Monterat och klart så skulle han provköra.
Då märkte han när det släpptes lite på kopplingen att det liksom tog emot...
Nåja med 110hk+ så gav han lite mera gas och Pang så gick fästöronen till bromsoken av när bultskallarna gick emot oket!!!!!

Så kolla att det går fritt INNAN provkörning. Kanske det gör med Cooper998 ok, eller inte..

Hade aldrig funderat över varför skivbromsbultarna hade plan skalle innan denna fadäs.

Sensmoral: Man kan lära av egna misstag, men hellre av andras :mrgreen:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: längre hjulbult 7" skivor

Inlägg av Sundblad »

https://www.minispares.com/product/Clas ... o%20search

De ser lätt rundade ut va?
Men jag tycker det är rätt gott om plats mellan oket och ytterdelen av skivan. Ska hålla koll på det!
Anledningen till bytet är som du gissar på fetare däck. Blev så tajt bak att det inte gick att snurra på dem ens och då vill jag bredda lika mycket fram som bak 8)
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: längre hjulbult 7" skivor

Inlägg av minitokig »

senast, bara ett par veckor sedan faktiskt, jag såg någon som gjorde liknande operation så användes svetsen för att fästa dem... vet dock ej hur han hade kapat innan för att få dit dem.

eller så skaffar du den typ av breddare som har "bultförlängare" med sexkantigt huvud som låses i motsvarande hål i breddaren, men jag vet ej hur bra de är i längden?
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: längre hjulbult 7" skivor

Inlägg av Sundblad »

Ja det är väl iofs ett alternativ att kapa skallen och peta i dem utifrån och fylla upp med svets, fast det känns inte riktigt helt bra!
De andra är ett alternativ iofs. Måste kolla om de breddar lika mycket. Annars får jag nog rätt lätt på 9,5mm spacers, men jag får för mig att det är bäst att bredda lika mycket bak och fram?
Jag får uppdatera er när grejerna väl kommit :-)
BMC Mini 1000 -70
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: längre hjulbult 7" skivor

Inlägg av Cooper-74 »

Blir väl mest estetiskt riktigt när det breddas lika mycket fram/bak men ha alltid så lite spacer som möjligt så varar hjullagren längre.
Misstänker det går fritt mellan bultskallen och oket på Cooper 997/998 men hellre vara på säkra sidan!

Varianten som Minitokig berättade om var ny men varför inte?
Resten av bilen är svetsad ihop och det håller, för det mesta..
Som alltid vid svetsarbete avgörs hållfastheten av hur kunnig svetsaren är.
Herr Sundblad kanske är licenssvetsare på fritiden, vem vet?

En anekdot: Farsan jobbade i smedja för lääänge sen.
Traktens bönder kom dit med sånt dom kört sönder efter kraftiga överbelastningar och för det mesta med frågan:
-Kan du svetsa så det håller? Hö hö hö...
-Farsan: Höll det inte från fabriken så.. (lär er använda grejorna rätt bonnjävlar!!)
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: längre hjulbult 7" skivor

Inlägg av Sundblad »

Jo det stämmer väl rätt bra.
Det ska jag absolut kolla noga, har ingen lust att stå utan bromsar eller däck bara så där!

Herr Sundblad är absolut inte vän med svetsen! Har jobbat som mekaniker av och till ett år, men det var på pappersmaskiner och svetsen var jag inte betrodd med :roll:

Haha älskar bondetänket! Tar alltid i så mycket det går :D Ska väl kanske inte säga så mycket egentligen med min uppväxt i värmländska urskogarna 8)
BMC Mini 1000 -70
Bengt-Ove
Inlägg: 9
Blev medlem: 9 oktober 2013 kl. 22:16
Ort: Trollhättan

Re: längre hjulbult 7" skivor

Inlägg av Bengt-Ove »

Hur långa är bultarna? Jag köpte 7,5" skivor och ok från Minisport tillsammans med en uppsättning Mamba 6"x10 fälgar. Dom levererades med original-längd på bultarna (33 mm) så muttrarna hade väl bara ett par tre gängvarv i ingrepp när de väl var på plats. Ihärdiga som alla kojaägare så beställdes raskt nya 50mm's bultar som snyggt och enkelt gick att få på plats! Upptäckte dock (innan det var för sent att jag hade samma problem som beskrivits här tidigare att de lätt rundade skallarna på nya fina bultarna tog i bromsoket)... Tjugo minuter senare hade samtliga bultskallar planats ner på bänkslipen och grejerna kunde gå ihop igen. Nu funkar det som en dröm!
Om dina nya bultar är längre än 50 mm skulle jag göra så här! Kolla om du verkligen behöver ha alla extra millimetrar. Om inte skulle jag bara korta ner dom lite grann (50 mm funkar det vet vi ju :wink: ). De verkar vara väl tilltagna när man köper såna spacer-paket.
Lycka till!!
Skriv svar