Camber Brackets Bak!

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Camber Brackets Bak!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Förra gången jag smiskade dit justerbara Camber Brackets bak på en hundkoja, så bultade jag dit dem och sålde bilen kort därefter!
Bild
(Hann således aldrig justera in bakvagnen som det var tänkt... Än mindre några att tänka på när jag skruva dit dom)

Nu är jag i färd med att smiska dit dylik på min bil igen (fabrikat; Minisport) Finns det några som använder snarlika?
Och isf; något, några bra-att-veta eller tänk-på-att??
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: Camber Brackets Bak!

Inlägg av silverbullet 96 »

I have these fitted.

For me they fitted straight on, though i have heard that others have had trouble with the alignment of the holes.

The four bolts which hold the brackets are known to be a problem to remove. Problems= snapped bolts, stripped threads or the captive nut inside the heel boards coming loose. So use plenty of penetrating fluid. I sprayed penetrating fluid on mine a couple of times over a period of a couple of days.

The brackets are fine! Seem well made.

I had trouble when it came to the wheel alignment. firstly it was tough finding garage to help with the mini, secondly the adjustment isn't so easy.
The brackets have serrated plates, i think each ridge equals 0.5 degree of camber. you adjust the toe by sliding the plates left and right, that is the tricky part.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Camber Brackets Bak!

Inlägg av Cooper-74 »

Minisport's som du lagt upp bild har fördelen att det går justera både camber och toe-in, som redan påpekats.

Passformen då?
Alla bakvagnar är inte tillverkade med högsta precision vilket orsakat många problem.
Få dit en ny bakvagn på bilen är sällan nåt problem men att få hjulen peka dit dom ska kan vara det,
därav fler än dom som rejsar monterar såna här.

Du som hållt på med koja innan ska nog klara ut'et 8)


(köpte mina av fabrikat Minisport av en här på forumet som tvekade montera såna, inga namn nämnda :wink: )
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Camber Brackets Bak!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Du som hållt på med koja innan ska nog klara ut'et 8)
Bakvagnen som sitter på bilen i dagsläget är en NOS (New Old Stock) original! Den monterade jag dit 2013 tillsammans med
övriga bakvagnsdelar! Jag var då noga med kopparpasta på de omtalade och ibland hopplösa "4 bultarna" ;)

När jag provmonterade ena sidan härom dagen så var det inga som helst problem, men tänkte att det kunde vara värt att dra
frågeställningen ett varv extra här på forumet kring bra-att-veta

Då monterar jag dit allting, och ber om hjälp att justera in de tänkbara hjulvinklarna i slutändan! :)
Skriv svar