hydrolastic

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
tusselago
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 april 2013 kl. 17:20
Ort: Mora

hydrolastic

Inlägg av tusselago »

hej. har nu bestämt mig för att se över hydrolasticfjädringen på kojan eftersom den får slagsida hela tiden.
jag har köpt 4st nya fjädringsdon. MEN på en av dom är det nått slags stag. frågan är hur får jag bort dom andra stagen på dom fjädringsdonen som sitter på bilen så jag kan flytta över dom till dom nya donen?

hälsningar: Tommy
condoms prevent minivans
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: hydrolastic

Inlägg av makervall »

Hejsan

När jag skulle ha isär dom dränkte jag skarven med 5-56 och sedan körde jag tryckluftsdrivna pickmaskinen. Då gled de isär.

Vet du att det är donen som det är fel på? Oftast är det rören som är dåliga.
Du skriver "nya" don. Är nya eller bättre begagnade? Nya lär inte finnas på hyllan längre.

/Magnus
Austin 850 -66
tusselago
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 april 2013 kl. 17:20
Ort: Mora

Re: hydrolastic

Inlägg av tusselago »

hej.

tack för svaret, jag trodde staget var gängat mot donet, ska prova ta isär i helgen.

nej donen är inte nya men bättre begagnade och han som sålde dom (jana motors) lovade att dom skulle vara täta. jag köpte nylonslangar
och nya nipplar också så nu borde det bli tätt.

för att byta donen bak måste man skruva ner hela svingen antar jag?...

/Tommy
condoms prevent minivans
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: hydrolastic

Inlägg av makervall »

Hejsan

Nej, de är inte gängade, "bara" att dra isär.
Nej, du behöver inte ta ner hela svingen. Har du systemet öppet så kan du trycka ihop donet tillräckligt, efter att du har lossat fjädern. Eller ha det öppet och vakkumsug så går donet ihop maximalt.

Själva donet har bajonettfattning så det får du vrida för att få ur ramen.

Lycka till.

/Magnus
Austin 850 -66
tusselago
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 april 2013 kl. 17:20
Ort: Mora

Re: hydrolastic

Inlägg av tusselago »

nu är allt bytt! :) en konstig grej var att bajonettkopplingen för vätskedonen saknades på den nya ramen. helmysko!.
men det ska tydligen inte behövas eftersom dom trycks på plats när man fyller på vätskan i donen... kan detta stämma?
condoms prevent minivans
Skriv svar