Skilnad på broms och kopplings huvudcylinder ?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Skilnad på broms och kopplings huvudcylinder ?

Inlägg av mojoman »

Satt och kika på lite gamla bilder på demonteringen av kojan min och såg en sak som inte stämmer överens med det jag har instalerat på bilen. Bromsens behållare är spegelvänd, dvs påfyllningslocket är vänt utåt.

Har förökt och kika efter nån form av siffror eller liknande men hittar inget, de är identiska. Enda som skiljer åt dessa är Foten de står på mot chassiet, det ena är lite tjockare än det andra.

Vilken är broms och vilken är koppling, eller spelar det någon roll ?
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: Skilnad på broms och kopplings huvudcylinder ?

Inlägg av mojoman »

Har inte hittat nått på nätet som kan hjälpa en genom att titta på huvudcylindrarna. Blir och testa om det sitter backventil i dom. Jobbigt och trycka ner kopplingen om det sitter backventil där.

sen skulle de vara olika cylindermått på dom med 0.7 på bromsen och 0.75 på kopplingen och utan backventil
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Skilnad på broms och kopplings huvudcylinder ?

Inlägg av Cooper-74 »

Sånt här borde man lärt sig vid detta laget :roll:
Skillnad är det på dom,men.. brukar sällan ta av mer än den som krånglar..
Tycker du det ser fel ut jämfört med "innan" bilden är det väl det?!

Kollade på Mk1an och där sitter rören "tätt ihop och framåt" då sitter locken brett isär och bakåt.
Om det hjälpte...
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: Skilnad på broms och kopplings huvudcylinder ?

Inlägg av mojoman »

Det största problemet jag har är att de finns 3st likadana behållare i mitt arsenal, 2 i bilen och en i lådan. Jag vet att jag har 2st kopplings huvudcylindrar och en broms......men vilken är vilken det får jag ta reda på imon genom att öppna och mäta den den som ligger i lådan (är nästan säker på att det är bromsen som ligger där nu)

Precis som du skriver så satt rören tätt ihop och locken inåt innan demontering, nu sitter kopplingen som det gjorde förut. och bromsen sitter spegelvänd, med andra ord har jag 2 st identiska huvudcylindrar installerade vilka i detta fall är kopplingens huvudcylindrar utan backventil.

Gör om gör rätt heter det väl.....man lär så länge man lever :meck:
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: Skilnad på broms och kopplings huvudcylinder ?

Inlägg av mojoman »

Problemet löst, Det är skillnad på dessa huvudcylindra. Lättaste sättet att se vilken som är broms är att titta ner i utloppet och se om man ser metallskimmer i hålet. Kopplingscylindrarna var bara ett mörkt hål ner i avgrunden

Samt om kikar längst med skruvhålen så sammanfaller påfyllningslocket i linje med dessa hålen, på bromsen så hamna påfyllnings locket på sidan. Svårt o förklara men tar bilder imon och lägger upp utifall det är nån annan som gör samma tabbe som jag :mrgreen:
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: Skilnad på broms och kopplings huvudcylinder ?

Inlägg av mojoman »

Så nu har man tagit bilder som visar skillnaden mellan broms och kopplings huvudcylindern

1. det sitter en backventil i bromscylinder som syns tydligt när man tagit loss rören
Bild

2. Sen går det att se det även utan att skruva se skillnad på dessa. Tittar man på cylindern från sidan så att skruvhålen faller i linje med varandra så ser man att påfyllningslocket ligger nästan i linje med hålen och bromsens påfyllningsloch hamnar sidan på sidan om
Bild
Skriv svar