Trasig huvudcylinder?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Trasig huvudcylinder?

Inlägg av LennieM »

Hallå har stött på ett litet problem, har bytt alla hjulcylindrar och alla bromsrör och slangar på minin nu .
Köpte en sådan bromsluftare på tryckluft från biltema och det gick ju smidigt trampar till på pedalen och den blev hård på en gång! Men trycker jag ner den försiktigt så går den ända ner till golvet. Antagligen är det väl läckage i tätningarna inne i huvudcylindern. (Var det inte det från början så är det väl det nu när pedalen vart i bott :( )
Har kollat lite och hittar inte min som reservdel på varken minispares eller minisport.
Finns det någon annan som passar eller har någon en renoveringssats å sälja här?
Den ser ut såhär:
Bild
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Trasig huvudcylinder?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag kikade lite snabbt nu på Ebay.co.uk, då jag köpte ett sånt renoverings-kit till en exakt likadan 2-krets cylle förra året. Men jag kunde inte hitta den nu?? Om du inte är angelägen att behålla bilen original ända in på huvudbroms-cyllen; Köpa en ny?

Kolla med JANA i Bålsta om han har ett renoverings-kit till just din cylle.

Eller Somerford i England!

Lycka till!
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Trasig huvudcylinder?

Inlägg av LennieM »

Fick tag på en repsats, plockade isär cylindern men tyvärr så kommer det nog inte funka med bara nya tätningar var lite annat som var trasigt.
Vet inte varför detta hänt å få tag på nya delar är väl omöjligt.
Kanske det går att svarva något istället å få det att funka.
Bild
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Trasig huvudcylinder?

Inlägg av Cooper-74 »

Har liknande elände med bromsar på en 78'a men den cylindern finns åtminstone ny.

http://www.minispares.com/product/Class ... turnUrl=/s
Denna ovan har samma (?) delning fram/bak som din väl har??
Och större borrning på kretsen fram.
"Borde funka" på din koja men häng mig inte om det sen inte stämmer/funkar!!
Ja funka förutom millimeter tramset på rören då.. men dom nämner dom rör som väl då behöver bytas ut och då kanske..?

GMC159 som din orginalare heter finns tydligen inte längre, åtminstone inte hos Minispares.

MEN, skulle du hitta en till beg GMC159 kanske bara packningarna är kass i den så det går knåpa ihop nåt av dom bägge, borde gå hitta en till dålig.. :roll:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Trasig huvudcylinder?

Inlägg av Litenmentuff »

hade samma problem med min huvudbromscylinder.

mailade minispares och fråga.

Enquiry: i cant understand what brakemaster cylinder i should buy from u? here is a pic of my brakemaster cylinder / Marcus from sweden

Svar från minispares:

Hi Marcus, that master cylinder is no longer available I'm afraid, you would need to fit GMC227 and BAU5655MS.
Kind Regards

bromsrörskitet passade inte alls på min hundkoja fel sorts gängor på konorna till bromsören så fick åka och sätta på rätt på en bilverkstad i efterhand..

hoppas det var till nån hjälp.. annars passade den ikke orginal huvudbromscylinder väldigt bra. :mrgreen:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Trasig huvudcylinder?

Inlägg av LennieM »

Åkte till farsan så han tog gassvetsen å hårdlödde ihop den delen som gått sönder. Får hoppas att det håller tydligen så har den delen som är trasig inte någon större betydelse sålänge det inte går sönder någon slang eller liknande.
Bytte tätningarna och ska provmontera igen ikväll... Om tid finnes.
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Trasig huvudcylinder?

Inlägg av LennieM »

Vart succé tätningarna gjorde sitt å nu är pedalen som den ska :) Får fira med en Carlsberg :)
Skriv svar