Vibrationer

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Joy
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 juli 2014 kl. 20:03
Ort: Göteborg

Vibrationer

Inlägg av Joy »

Hej alla

Har just blivit en stolt ägare till en Rover mini cooper 97/98, gissar att det är en MPI.

Har vibrationer i bilen när jag kör över 90km/h. Innan var det redan innan 80km/h, men då visade det sig att det var dåligt med luft i däcken, mellan 0.5 och 3.5 kg... nu skall det vara 2.5 kg runt om(Har ingen instruktionsbok så jag vet inte hur mycket det skall vara).


Skall åka och ballansera däcken i morgon och se över däcket som hade 0.5 kg.

Men jag funderar på vad mer jag kan göra om det inte skulle hjälpa. Verkar inte vara glapp i framvagnen...
Vet inte om fjäder gummina är trötta fram, verkar lite lågt. Hur stort borde avståndet mellan däck och skärm vara fram/bak.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Vibrationer

Inlägg av RAINIER »

Vibrationer i ratten vid 90 km/h och sen igen vid 110 km/h beror på hjulbalansering.
Mini ska ha 1,8 bar i däcken. Jag pumpar alltid upp till 2,0 bar. Däremot är 2,5 bar för hårt och blir bilen otrevligt för körning.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Joy
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 juli 2014 kl. 20:03
Ort: Göteborg

Re: Vibrationer

Inlägg av Joy »

Nu är däcken balanserade, har inte hunnit testköra dem i någon högre fart, blir i kväll efter jobbet.

Däck firman hade en elak kant in till hallen så avgasröret tog i :( så det blir till att felsöka var det läcker och laga.

Ena dämparen verkar mer eller mindre kass(Rosthål och lite olja), det är farligt att börja rota i problem.
Joy
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 juli 2014 kl. 20:03
Ort: Göteborg

Re: Vibrationer

Inlägg av Joy »

Balanseringen gjorde underverk.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Vibrationer

Inlägg av RAINIER »

Toppen !
Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar