Hydrolastic

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Ministern
Inlägg: 41
Blev medlem: 14 februari 2012 kl. 09:04
Ort: Göteborg

Hydrolastic

Inlägg av Ministern »

Hej alla! Hydrolastic från 69. Tappade tryck höger bak. Tog fram min fina pump. Nybörjare som jag är så åkte bilen upp och ner några vändor innan jag fattade vad jag höll på med. Nu är den i bra höjd höger bak men höger fram blev lite för hög. Är detta ett tecken på luft i systemet? Skall tillägga att bilen inte stod riktigt plant vid pumpningen, jag ville mest bara lära mig och få upp bilen då den inte gick att köra (däcket tog i hjulhuset). Glykol och vatten, funkar det i längden eller ett måste ha rätt vätska? Tacksam för tips! Ha en go sommar alla! Mvh Janne
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Hydrolastic

Inlägg av Cooper-74 »

Då vätskedonen är kopplade per sida dvs höger fram + höger bak så har du kanske bara pumpat i lite för mycket vätska.
Har din fina pump nån mätare så du kan se hur högt trycket är? Då kan man jämföra sida/sida.
Skit samma egentligen, ställ bilen på plan mark och släpp ut/pumpa tills du får den höjd du tycker blir bra.
Men ta först en liten provtur som den är och se om det jämnar ut sig, har du hissat ett hörn med domkraft för att komma till pumpa kan det ta några meter provtur sen brukar det jämna ut sig självt.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Hydrolastic

Inlägg av minijanne »

...och kör inte med vatten! Vatten har ju den tråkiga egenskapen att den bidrar till rost. Töm ur allt asap och fyll på med glykol/t-röd 50/50 eller "riktig" vätska.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Hydrolastic

Inlägg av Cooper-74 »

Har i åratal sagt till folk K-sprit funkar bra, kanske i "torraste" laget?
Aldrig hört rödsprit+glykol innan men det kanske är mer likt original vätska?
Sov nog på kemilektionerna... :lol:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Ministern
Inlägg: 41
Blev medlem: 14 februari 2012 kl. 09:04
Ort: Göteborg

Re: Hydrolastic

Inlägg av Ministern »

Tack för alla svar! Ja kanske jag pumpade i för mycket, har en orginalpump som föjde med bilen men lite inkontinent är den, läcker lite granna och håller inte trycket riktigt på topp. Vacum delen "suger" he he, den når upp till en viss del på mätaren men verkar inte tillräckligt. Men iom att den blev för hög fram kanske det beror på lite för mycket vätska då? Om jag tappar ut lite, blir den kanske då för låg där bak och lite mer lagom därfram och om jag sedan kör så förhoppningsvis jämnar det ut sig. Ser kul ut dock, normal bak och som en SUV fram he he. Funderar på att beställa en ny pump med vacumsug och allt. När jag har sex tusen spänn plus frakkostnad över i min tunna plånbok. Mvh Janne
Skriv svar