Svampig broms

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Svampig broms

Inlägg av MinMorris »

För att testa min lossade jag en hjulcylinder, låste fast den med skruvtving så den inte öppnade sig. Lossade bromsslangen fram och satte direkt på huvudcylindern kopplat till den lösa hjulcylindern. Luftade cylindern som vanligt och sen är det bara att kolla om trycket håller eller inte.
Detta är väl inte 100% för du kan ju ha otur att hjulcylindern är knas men var det enda jag kom på. Finns säkert bättre sätt att testa men jag tog vad jag hade och kunde lista ut. Lycka till
David1
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 april 2014 kl. 12:36
Ort: Göteborg

Re: Svampig broms

Inlägg av David1 »

Tack , men blev o beställa en ny huvudbromscylinder, nått speciellt man ska tänka på när man byter den?
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Svampig broms

Inlägg av Tulka »

Luftningsnippel/nipplar direkt på huvudcylindern för att testa den?
Edit;Går också att använda för att felsöka. Nippel på en krets för att se
om den andra fungerar. Nipplar i S-oken är 3/8"Unf som många bromsledningar.

Mera tillägg; Finns ju slangtång(Biltema) och klämmor att knipsa(fel ord? strypa?) och blockera bromsslangar med.
Kanke inte så smart på äldre typ av slangar som var armerade i flera lager eller gamla slangar överhuvudtager.
http://s269.photobucket.com/user/tulka2 ... p.jpg.html

.
David1
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 april 2014 kl. 12:36
Ort: Göteborg

Re: Svampig broms

Inlägg av David1 »

Har precis bytt huvudbromscylinder och nu har jag inget tryck över huvudtaget.
Har luftat med en sk luftman/tryckluft och kommer inte ut någon luft , körde vänsterbak,höger bak,vänsterfram,högerfram . vet inte om detta spelar någon roll.
får inte upp något tryck i pedalen , ser inte att de läcker någonstans.
jag har satt dit en ny bromsslang vänster fram kan det ha något med saken att göra? kan man sätta den fel?
Skriv svar