broms problem

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
alex_112
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 augusti 2012 kl. 19:05
Ort: Växjö

broms problem

Inlägg av alex_112 »

Hej!

Jag har lite problem med mina bromsar!
I vintras bytte jag alla belägg och alla bromscyllindrar ute vid varje ljul..
sen hade jag inte tid att slutförar arbetet så nu för någon dag sen satte jag igång och skulle börja på att lufta systemet!
Men det känns som jag inte få upp något tryck i alls? luftar jag fel? eller är det huvudcyllindern som är kass? någon som har en idé och kan hjälpa mig med några tips :)


//Fredrik
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: broms problem

Inlägg av Hollywood Vampire »

Svårt att svara på, men har du bytt hjul-cyllarna men inte gått igenom/bytt huvudbromscylindern brukar "det nya ta ut det icke nya" så att säga. Kör du medhjälpare-pumpar-pedal-du-luftar? Eller kör du med tryckluft/luftning? I vilken ordning luftar du beroende på om du har 1-krets, tandem, 2-kretssystem! Testa att skriv lufta bromsar eller bromsproblem i sökrutan upp till höger, så dyker det upp massor med trådar i det ämne du torskat på!
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: broms problem

Inlägg av MinMorris »

När jag hade problem slutade det med att jag tog en skruvtving på en hjulcylinder och em slang på cylindern. Sedan kopplade jag den direkt till huvudcylindern och luftade tills jag fick tryck. Då märkte jag att två av mina 3 huvudcylindrar jag hade på hyllan var dåliga. Sen var det bara att gå vidare. Luftade framhjulen, sedan bakhjulen, med "stoppen" hjulcylidern ikopplad på diverse ställen.
Kanske overkill för dig men ett sätt att gå genom allt.
Skriv svar