Oljud i framvagn?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
hottast
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 april 2014 kl. 19:25
Ort: Härryda

Oljud i framvagn?

Inlägg av hottast »

Ny här, och testar en fråga.
Har ett oljud höger fram, när jag kör över ojämnheter på väg. Haft bilen (mini mpi 1999) i garaget idag, och haft nere drivknutar, hjullager och bytt till nya kul leder fram.
Efter att ha testkört märker jag att oljudet låter betydligt mindre, men är inte helt borta?

Har känt igenom allt känns det som, men är lite osäker på motorstagen. Kan de ge "klonkande" ljud? Och varför höger fram?
Känner inget i ratten, utan det känns i foten, när jag kör.
Det konstiga är att det inte låter i varje gupp.

Vore tacksam för tips, så jag slipper byta allt i framvagnen.

Hej hopp
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: Oljud i framvagn?

Inlägg av silverbullet 96 »

I would say to gave look at the top engine steady bush. Easy and cheap to replace.

You might be able to test these by trying to rock the engine backwards and forwards.
hottast
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 april 2014 kl. 19:25
Ort: Härryda

Re: Oljud i framvagn?

Inlägg av hottast »

Super.
I Will try to rock the engine tomorrow.

Thanks
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Oljud i framvagn?

Inlägg av RAINIER »

Fjädringskulan? Tryck ner på höger framskärm och lysna om du får fram ljudet.
Annars kan det vara stora brickan som sitter under den där jättebulten nära torkarmotorn (som fästnar framvagnstornet). Den där brickan kan skrapa mot den vertikala innerskärmsförstarknigen (trekantig). I så fall, bytt gummit och svarv den där brickan lite mindre.
Modern cars are nothing but visual pollution !
hottast
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 april 2014 kl. 19:25
Ort: Härryda

Re: Oljud i framvagn?

Inlägg av hottast »

Sprang genast ned i garaget för att trycka ned fjädringen. Får inte fram något ljud.....
Körde en sväng idag, på runt 10 mil blandat landsväg och motorväg. Märkte då att ljudet oftast hörs i samband med att jag vrider ratten. Typ sväng i rondell, eller i korsning.
Har ju tidigare kollat styrleder (som nya), så jag börjar luta åt att styrväxeln inte är hundra åtdragen.
Är det någon som råkat ut för det innan?
Noterade när jag körde hem bilen efter köp, att ratten inte var centrerad. Fast när jag körde idag vart den spikrak!
Borde det då inte vara möjligt att styrväxeln flyttat sig i sidled?

Skam den som ger sig....... Härlig tur i solen vart det i alla fall.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Oljud i framvagn?

Inlägg av RAINIER »

På slutet var de i Longbridge inte så noga längre med att skruva ihop Minis. Många ggr har jag behövd att skruva fast styrväxeln på en MPI när vi sålda dem nya, innan den levererades till kunden.
Dra åt dem 4 muttrar (under matttan) på u-byglarna och kolla om ljudet har försvunnit.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Oljud i framvagn?

Inlägg av MinMorris »

Vi kan nog sitta och kämpa med samma åkomma.
Jag har bytt inre/yttre drivknutar, hjullager, spindelleder och styrleder, bromsar.
Jag skulle säga att min skrap-smäller höger fram ibland vid antingen snabb acceleration rakt fram, hål eller gupp i vägen och vid vänstersvängar vid blandade hastigheter i såsom rondeller och kurvor, inte ofta vid saktare hastigheter som vid parkering. Säg gärna till om du hittar något.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Oljud i framvagn?

Inlägg av RAINIER »

Flera ggr har jag sett att fjädringen fram är fel ihopsatt från fabriken. Den så kallade "trumpeten" skulle ligga med kanten in i fjädergummibollen. Ibland ligger fjäderbollen snett och ligger trumpeten på sidan av fjädergummibollen. Då ligger trumpeten också snett, mot framramen (i tornet) och skraper och låter. De engelska veteranarbetarna på fabriken var nog trötta på att BMW tog över antar jag.... :wink:
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Oljud i framvagn?

Inlägg av MinMorris »

RAINIER skrev:Flera ggr har jag sett att fjädringen fram är fel ihopsatt från fabriken. Den så kallade "trumpeten" skulle ligga med kanten in i fjädergummibollen. Ibland ligger fjäderbollen snett och ligger trumpeten på sidan av fjädergummibollen. Då ligger trumpeten också snett, mot framramen (i tornet) och skraper och låter. De engelska veteranarbetarna på fabriken var nog trötta på att BMW tog över antar jag.... :wink:
Ska tillägga att min är Mk3 -70 men kan ju vara som du säger.
Jag lät min far köra bilen igår och jag i passagerarsätet, inte bara för att lyssna på ljudet utan också för att roa honom lite. Men, med två personer i bilen blir det inga oljud.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Oljud i framvagn?

Inlägg av MinMorris »

Tror problemet är hittat på bilen. Under växelspaken under bilen sitter en gummibussning som
Håller uppe länkaget i vinkel. Denna bussning var sönder vilket leder till att avgasröret ibland slår i skyddet.
Kan ju vara samma på din bil, relativt lätt att kolla.
Lycka till
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Oljud i framvagn?

Inlägg av Cooper-74 »

Framvagnen på Hottast koja sitter fast i 4 gummiupphängningar, 2 mot fronten 2 mot golvet/torpedväggen.
Nån av dom kanske gett upp då bilen trots allt är 15 år "gammal" nu.
Besiktningen brukar lyfta bilen i framvagnen och då ser dom kanske inte att en eller flera är trasiga?!!
Rör framvagnen på sig kan detta ge dom fel du beskrivit med att ratten plötsligt sitter snett och senare rakt.

Lyfter man en sån koja på 2-pelarlyft borde det synas. Men å andra sidan kan då en klantig verkstad buckla golvet..
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
hottast
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 april 2014 kl. 19:25
Ort: Härryda

Re: Oljud i framvagn?

Inlägg av hottast »

Har funnit problemen, då det faktiskt var två.
Dels var hela styrväxeln lös, och kanade i sidled när jag körde över ojämnheter. Samt att ett av nållagren i övre a-armen på höger sida glappade lite.
Numera är bilen tyst under färd, och jag är mycket nöjd.
Skriv svar