Bromsar

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Bromsar

Inlägg av Adjuun »

Finns det något smidigt bromspaket till mini?

Ser att många har skivor fram och trumma bak.. Varför är det så? är det inte bättre med skivor både fram och bak?
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
turbovan

Inlägg av turbovan »

skiver bremser bedre en tromler mht varmgang.

bremseeffekten bak er ikke stor ca 30% så det er ikke behov for skiver bak, fordelen med skiver er at du slipper å "legge til" bremsebåndene bak for at det skal ta jevnt.
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Okej.. Någon som vet ungefär vad ett skivbromspaket kostar till mini? och vad är det för tillverkare? Brembo, EBC?

och vad kostar ett trumbromspaket som är bra?
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
steve

Inlägg av steve »

Finns det trummbromsar som är bra?
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Det finns ju trumbromsar som inte är så dåliga som orginal.. ;)
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Inlägg av Cooper-74 »

Dom flesta som rejsar monterar en reducerings-ventil för att minska bromsverkan bak! Skivor bak verkar onekligen lite onödigt dyrt då..



Fråga dom som har moderna bilar vad det kostar att laga skivbromsar bak!

Fråga sen dom som har trumbromsar bak om dom lagat/servat dom nån gång :wink: ..inte så ofta som dom med skivor!



Skivor fram/trumor bak=bäst!
anderdahl

Inlägg av anderdahl »

Cooper-74 skrev:Dom flesta som rejsar monterar en reducerings-ventil för att minska bromsverkan bak! Skivor bak verkar onekligen lite onödigt dyrt då..



Fråga dom som har moderna bilar vad det kostar att laga skivbromsar bak!

Fråga sen dom som har trumbromsar bak om dom lagat/servat dom nån gång :wink: ..inte så ofta som dom med skivor!



Skivor fram/trumor bak=bäst!


Exact!

Skivbromsar bak har en vääldig lust att rosta fast specielt sådana med parkeringsbromsen i Ok:et.... :wink:

Men finns ju fina skivbromskit att köpa hos Jana motors... Kostar ju ca 10000kr för 10". Annars går de alltid att hitta begagnat. Kan rekomendera från 1275gt inte svårt att hitta till bra pris!! Men då får du inte på mindre är 12" hjul sen..

MVH Andreas
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

1275gt har samma bromsar som cooper S,alltså får du på 10",om du tar bromsar från en nyare koja typ med 8,4"bromsar så får man inte plats med mindre än 12"hjul,,,,, mät skivans storlek,den största skivan som får plats på ett 10"hjul e 7,5 med orginal fälgar,man kan även svarva ner 8,4"skivor till 7,9"och skaffa andra ok då passar dom också till 10" men det kan vara problem med vissa fälgar
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
gusen
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 09:54
Ort: Halmstad

Inlägg av gusen »

Hej! Hur ser man skillnad på broms oken (cooper s - GT) :?:

Mina kolvar är 51mm diameter.



Mvh Gusen
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

Cooper S och 1275Gt har likadana bromsar 7,5" S:en har bromservo orginal,vet inte om 1275 har det orginal,sen finns det cooper bromsar dom har 7"skivor fram,S:en och Gtn har trummor med inbyggda spacer plattor bak
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Inlägg av Cooper-74 »

gusen skrev:Hej! Hur ser man skillnad på broms oken (cooper s - GT) :?:

Mina kolvar är 51mm diameter.



Mvh Gusen




Gt-n har kolvar som är 2 tum i diameter=50,8mm så med andra ord är dina kolvar från en GT -74 och framåt. (alltså den som har 8,4 tums skivor)



1275GT hade samma bromsar som Cooper S -69 till -73.

Några GT såldes mig veterligen inte i sverige förrän -74 sen slutade dom sälja den -75.

Inte samma succe som Cooper och S...



MEN det finns färre än 170 styck 1275-GT vilket gör den ovanligare än Cooper S!!



(Okej om man delar upp S-en i 970-1071-1275 och Mk1-2-3 blir det annorlunda..)
gusen
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 09:54
Ort: Halmstad

Inlägg av gusen »

Hej! Jag fattar nog lite trögt men kan man ha samma ok till dom olika skivorna eller .....

Jag har 10" fälgar då måste jag väll ha dom små skivona och då har jag kanske fel ok.



Mvh Gusen
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Inlägg av Cooper-74 »

Vill du ha 10 tumshjul får du använda Cooper S bromsar eller nåt annat ok typ 4-kolvs från eftermarknaden.

Det från GT-n är för stort att få i 10 tumsfälgar.
gusen
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 09:54
Ort: Halmstad

Inlägg av gusen »

Tack för hjälpen :lol: :lol:

Jag får väll se om det är någon som vill byta med mig kanske.

Mvh Gusen.
mongoose

Inlägg av mongoose »

Hörrödu Adjuun! Med all respekt har ett klassiskt scenario gjort sig till känna!,prestige framför sunt förnuft! Det finns lika många lösningar på broms-eländet som antal medlemmar inom detta forum. Jag håller med alla fast ändå inte! Kontentan av den här harrangen av svar kring din fråga hittar du endast genom dig själv: ska du köra racing? ska du köra "advanced" på krokiga vägar,glänsa på nån Bilsport-träff? Se det som att du kommer åka runt i ett "rullande projekt",uppdatera dina bromsar vartefter du besätter dig kunskap i ämnet...vad jag menar är att bilen kommer ju inte explodera fastän du fräser runt med trummbromsar,och förhoppningsvis slipper du att få en knog-macka för att du glider runt med ovanstående! /Mongoose
Skriv svar