Dåliga Bromsar

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: Dåliga Bromsar

Inlägg av Morgan »

Idag luftade jag om bromsarna, fram och före tryckregleringsventilen hade jag bra tryck å olja kom vid öppning av nippel och pedal sjönk. Däremot efter ventilen å ute vid bakre hjulen var det inget vidare tryck på oljan - kom ett par droppar olja och pedalen sjönk inte. Så ska det väll inte vara?
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Dåliga Bromsar

Inlägg av MinMorris »

reduceringsventilen till bakhjulen kan vara sönder. Jag har faktiskt haft två stycken som inte fungerat som de ska, men den ska ge mindre tryck än fram. Det ska komma mer än bara ett par droppar bak, kan vara ventilen som stryper för tidigt.
De är inte jättebilliga, så inget man gärna byter ut för att testa men jag hade satt en krona på att det är dens om strular för dig. [minispares:21A2031] Finns ett par olika modeller så kolla vilken det är som passar just dig.
Lycka till
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Dåliga Bromsar

Inlägg av RAINIER »

Ersätt den där tryckbegränsningsventilen med en vanlig t-förgrening, luft allt igen och kolla om bromsarna blir bra då. I sånt fall är det ventilen som strular. Om inte, då får man leta vidare genom uteslutesmetoden.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Dåliga Bromsar

Inlägg av Hollywood Vampire »

H u r luftar du? Jag har försökt mig på att förklara i en annan tråd här på forumet angående samma problem som du beskriver.
För jag känner igen det du beskriver. I mitt fall har jag haft den gamla modellen på red.ventil (till 1-krets system)
Bild


Om du kör "Good O’l Fashion" där en polare, svärmor etc hjälper till att pumpa upp tryck...
Reduceringsventilen har då i mitt fall "låst" när "pumpare" har trycket uppe, och jag släpper på någon av nipplarna bak..
Stämmer med din beskrivning; att det bara kommer Några droppar knappt det förresten!

Däremot när "pumpare" sagt "jag har tryck" så har jag lättat på luftningsnippel, och sedan har jag tjoat att "pumpare" ska lätta
på pedalen lite lite.. Då har det i mitt fall uppstått ett "tick" ljud i reduceringsventilen, varpå "pumpare" tryckt ned pedalen med resultat av
att bromsvätska med ev. luftbubblor flödat ut i vanlig ordning!
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Dåliga Bromsar

Inlägg av RAINIER »

Jag använder Easy Bleed, då har man inte detta problem som Vampire beskriver. Då riskerar man inte heller att man trampa sönder huvubromscylindern, som ibland händer när man luftar en gammal huvudbromscylinder genom pumpmetoden.
Om man inte ha Easy Bleed, då kan man pumpa pedalen (hela vägen upp, hela vägen ner, etc), medan luftnippeln är öppen. När allt luft är borta, trycker din medhjälpare pedalen på botten och håller den kvar tills du stänger luftningsventilen. Sen får han släppa pedalen och kan du kolla om luftningen har lyckets.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Dåliga Bromsar

Inlägg av Hollywood Vampire »

då har man inte detta problem som Vampire beskriver
Jag har hädan efter luftat med en bromsluftare/tryckluft med sjysst resultat! :)

Frågan är vilken luftningsteknik trådstartaren nyttjar? ;)
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: Dåliga Bromsar

Inlägg av Morgan »

Jag använder samma metod som du beskriver vampyren, dvs medhjälpare som pumpar. Jag ska ta och testa det du skriver så får vi se vad som händer... Tack för bra tips/info samtliga :)

Jag passar samtidigt på att sätta ditt nya hjulcylindrar/backar/montereringssats bak, det kändes som rätt läge när allt är bortrivet.
Skriv svar