Cooper S bromsar Reduceringsventil?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Cooper S bromsar Reduceringsventil?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag har följande 2-krets bromssystem på min Clubman idag:

Bild

Om jag nu avser smiska på mina 7,5" skivbromsar framöver, och vill ha (ca) 60% fram 40% bak i bromsverkan!
Hur kommer då bromsystemet "reagera" med mitt nuvarande bromssystem. Och jag tänker då främst på den reduceringsventil,
(röd pil på bild) som i mina ögon skiljer sig från tidigare modeller av red.ventil som jag haft på tidigare kojor?
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Cooper S bromsar Reduceringsventil?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Hittade detta på Minimania, och det är en sådan reg.ventil jag har på min koja i dagsläget!
Vill ändå höra lite erfarenheter från er här på forumet i ämnet regulatorventil bak!

Bild
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Cooper S bromsar Reduceringsventil?

Inlägg av HerrSlentrian »

Tack, där lyfte du något jag har haft i bakhuvudet ett tag. Följer tråden med stort intresse!

Mvh C

Skickat från min HD2 via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Cooper S bromsar Reduceringsventil?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Hittade denna tråd, men kan inte se något konkret svar om ovannämnda regulator är bra eller dålig?
http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=2&t=9190

Om KristerOlsson fortfarande är aktiv här, vänligen anmäl sig i receptionen och berätta hur det gick! :)

HerrSlentrian du har mig veterligen 8,4" skivor monterat original på din bil, så du torde redan ha "alla bitar på plats" så att säga?
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Cooper S bromsar Reduceringsventil?

Inlägg av HerrSlentrian »

Jo jo, sen har ju jag den nyare typen av bromsventil den som sitter i motorutrymmet. Jag tänkte mer på min andra bil, den blå. Den är ju precis likadan som din vad heter bromsar.

Men en fråga angående reduceringsventil (nu lånar jag tråden med en nyfiken fråga bara)... är det "bättre" att byta ut den äldre reduceringsventilen mot den senare? Eller är det bara lönt om man senare ska slänga dit servo?


Skickat från min HD2 via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Cooper S bromsar Reduceringsventil?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Tänkte jante på att du har en koja till! ;) Jag hade ett tfn-samtal igår, där jag fick klart för mig att befintlig reduceringsventil funkar ypperligt, såväl som den "vanliga" modellen! Jag tänker smiska dit en sån här:

Bild

När jag ändå tänkter dra om lite bromsledningar (i metallomspunnet) Det där med servo överlåter jag till andra, mer kunniga, forummedlemmar! :)
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Cooper S bromsar Reduceringsventil?

Inlägg av RAINIER »

Den där typen har jag i min bil:

Bild
Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar