Problem lufta bromsarna

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Minimicke
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 augusti 2013 kl. 20:06
Ort: Kramfors

Problem lufta bromsarna

Inlägg av Minimicke »

Hej
Hoppas nån kan hjälpa mig vad jag kan ha för problem, i höstas så rasade en bromscylinder fram och kojan hamnade på vinterförvaring. När jag bytt cylindern och börjar lufta så tyckte jag att jag fick så dåligt tryck i pedalen än vad jag gjorde. Försökte lufta även bak men det kom knappt någon bromsväska ur nippeln så jag öppnade upp bromsarna bak och insåg att en av cylindrarna bak även den läkt och på andra sidan var en kolven stum. :?

Nu är bromscylindrarna bytt även bak likaså bromsrören. När jag nu försöker att lufta bromsarna kommer det ändå knappt någon bromsväska ur nipplarna bak, det droppar lite bara. Vad kan det bero på? På framhjulen blir det ett bra tryck ur nippeln? Kan jag ha fått in smuts i bromssystemet eller vad? Bromspedalen går i botten och jag behöver pumpa 3-4 gånger för att få upp trycket så visst är det luft i systemet men kan jag ha nåt annat fel också?

När jag ändå var igång med bromsarna passade jag på att byta bromsbackar jag har ju justerat dem på justerskruven men finns det något trix att använda så man vet att man får en jämn bromsverkan?
/Micke
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Problem lufta bromsarna

Inlägg av Crona »

Minimicke skrev:Nu är bromscylindrarna bytt även bak likaså bromsrören. När jag nu försöker att lufta bromsarna kommer det ändå knappt någon bromsväska ur nipplarna bak, det droppar lite bara. Vad kan det bero på? På framhjulen blir det ett bra tryck ur nippeln? Kan jag ha fått in smuts i bromssystemet eller vad? Bromspedalen går i botten och jag behöver pumpa 3-4 gånger för att få upp trycket så visst är det luft i systemet men kan jag ha nåt annat fel också?/Micke
Kan vara så att du har luft innan reduceringen på bakramen, HÄR är en tråd där det är några tips om hur man får ut luften.
Minimicke skrev:När jag ändå var igång med bromsarna passade jag på att byta bromsbackar jag har ju justerat dem på justerskruven men finns det något trix att använda så man vet att man får en jämn bromsverkan?
/Micke
När trumman är monterad så skruvar du ut justeringarna max och nyper till dem så trumman sitter helt fast, sen lossar du bara precis till trumman kan röras.
OBS fram måste du göra detta med justeringarna en och en annars så vet du inte när de släpper.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Minimicke
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 augusti 2013 kl. 20:06
Ort: Kramfors

Re: Problem lufta bromsarna

Inlägg av Minimicke »

Tack för svaret Tomas
Jag ska prova det dom närmaste dagarna tror jag ska palla upp hela bilen på fyra pallbokar så jag kan ta bort alla fyra hjul samtidigt när jag håller på.

Men jag har redan nu en följdfråga, reducering på bakramen, javisst det finns ju en "delning" för bromsrören där bak men det finns ju även en grej som jag inte haft på mina äldre kojor detta är en 72:a. Från huvudcylindern går det två bromsrör till en fördelning och luftnippel kanske? bredvid där slavcylindern för kopplingen sitter, vad är det för något?
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Problem lufta bromsarna

Inlägg av Magna-Flash »

En del av ett varningssystem för tryckbortfall. Sitter väl en liten kontakt där va'? Den kabeln går till en lampa på en knapp som brukar sitta under instrumentpanelen precis innanför förardörren. Jag har denna på min bil, men tror inte varningssystemet funkar längre... Men tvåkretssystemet är väl diagonalt kopplat så det är nog inte denna pryl som strular för dig...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Problem lufta bromsarna

Inlägg av Magna-Flash »

Här är förresten en länk till hur man renoverar en sådan (visserligen från en MGB, men det är samma pryl, väl):

http://www.youtube.com/watch?v=w8td0ZklGEs
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Minimicke
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 augusti 2013 kl. 20:06
Ort: Kramfors

Re: Problem lufta bromsarna

Inlägg av Minimicke »

Japp en sån är det, vad bra det var att ställa frågan här jag får ju lära mig massvis :D
Jag ska bara få tiden att skruva lite så kanske det ordnar sig, det finns ju även en luftningsnippel på den där varningssignalgrejen den är fuktig av bromsväska men förmodligen gammal sådan så det är nog inte i den problemet finns i alla fall.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Problem lufta bromsarna

Inlägg av Crona »

Minimicke skrev:Tack för svaret Tomas
Men jag har redan nu en följdfråga, reducering på bakramen, javisst det finns ju en "delning" för bromsrören där bak men det finns ju även en grej som jag inte haft på mina äldre kojor detta är en 72:a. Från huvudcylindern går det två bromsrör till en fördelning och luftnippel kanske? bredvid där slavcylindern för kopplingen sitter, vad är det för något?
Här är något som är skumt, du har onekligen ett tvåkretssystem bromssystem på bilen (fanns inte 72) och komponenten du beskriver är precis som Magna-Flash skriver en bromskretsvarnare och det är ingen luftskruv utan själva kontakten för varningsfunktionen.
Den fungerar som så att det är en liten kolv med ett spår i som stiftet från själva kontakten stick ner i, blir det sen olika tryck mellan primär och sekundärkretsen så flyttas kolven i sidled mot kretsen med det lägre trycket och då jordas stiftet och lampan på kontakten i bilen tänds (tror man måste trycka för att kolla funktionen) har du en liten knapp under brädan med en rödlampa?
Sen så får den inte läcka det tyder på att tätningen till den lilla "balans" kolven läcker, det skall vara helt torrt om du skruvar av kontakten på mitten. Det finns en topic om detta men jag hittar inte tråden just nu :|

Sen om du har tvåkretssystem så har du ingen reducering där bak utan enbart en förgrening och då är det inga problem att lufta och helt normalt att det kommer betydligt mindre vätska bak då kolven i huvudcylindern är mindre och fungerar som en reducering.

Antingen så är bromssytemet ombyggt eller så är bilen nyare än papperna, hur ser framramens infästning ut är det en stor eller två små bultar på de övre fjädertornen?

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Problem lufta bromsarna

Inlägg av Magna-Flash »

När kom tvåkretssystemet? Min 75:a har tvåkrets med nämnda varningslampa... Så tvåkrets kom iallafall före framram med stora muttern ( som väl kom 76?)...
Var det en cab du hade? Kanske är ett hopplock av olika bilar som cabben är byggd av...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Problem lufta bromsarna

Inlägg av Crona »

Magna-Flash skrev:När kom tvåkretssystemet? Min 75:a har tvåkrets med nämnda varningslampa... Så tvåkrets kom iallafall före framram med stora muttern ( som väl kom 76?)...
Du har rätt framramen kom 76 och tvåkrets 74 eller 75 men det var för att ev. kunna åldersbestämma den lite lättare :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Problem lufta bromsarna

Inlägg av Tulka »

Tvåkrets på kojan kom någonstans runt -71 i Sverige. Karosserna har större hål för huvudcylindern från -69 ungefär,kanske för någon marknad som har lagstiftning liknande den i USA? I England ville man inte ha såna här utländska påfund.

Tulka
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Problem lufta bromsarna

Inlägg av Crona »

Sorry Minimicke verkar som jag ev. har lurat dig men jag var tämligen säker på att lagen om 2-krets bromssystem kom 74 och börja gälla från 75 årsmodell men blir betydligt osäkrare efter Tulkas inlägg :wink:
Så du kan bortse från mitt inlägg om årsmodell och vill du ändå kolla bilen så finns det ett instansat chassinummer höger fram i golvplåten från 70.

Men det ändrar inget i sak gällande ditt lutningsproblem, ett ytterligare tips för att kolla huvudcylindern så den inte drar i sig luft när du släpper pedalen är att börja med att lufta den separat.

Pumpa upp tryck som vanligt lossa nippeln på huvudcylindern som går till bakhjulen, stäng sen nippeln igen och släpp upp pedalen gör sen om samma sak igen och då skall det inte komma någon luft om detta är ok så gör du samma ska vid bromskretsvarnaren och sen där bak kommer det ingen luft så är du säker på att du har fått ut allt.
Tänk på att INTE trampa pedalen längre ner än vid en normal bromsning annars så kan tätningarna i huvudcylindern skadas.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Problem lufta bromsarna

Inlägg av Tulka »

På "Wikipedia/bromsar" så står det att det blev lagkrav 1972 i Sverige. Det var något skumt med övergången.
Tror 72or tillverkade före årsskiftet kallades för 71or så dom uppfyllde lagkraven.
Har haft en Sxxb tvåknack med något liknande. Då var kallades en 64 för 63B.

Tulka
Minimicke
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 augusti 2013 kl. 20:06
Ort: Kramfors

Re: Problem lufta bromsarna

Inlägg av Minimicke »

Oj vad tråden vuxit när jag inte varit in på sidan, ska ut och prova i eftermiddag tänkte jag, det är en -72:a som man byggde om -85, det finns ju vissa saker man gjort om på den och kanske även att göra det till ett 2-kretssystem. Men vad menar du Tomas med att lufta huvudbromscylindern och nippeln som går till bakhjulen? Alltså det ena av bromsrören förmodar jag att du menar?

Har nog aldrig luftat på huvudcylindern tidigare men jag har ju inte haft såna här problem heller, tur det är länge till sommaren ännu :lol:
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Problem lufta bromsarna

Inlägg av Crona »

Minimicke skrev:Men vad menar du Tomas med att lufta huvudbromscylindern och nippeln som går till bakhjulen? Alltså det ena av bromsrören förmodar jag att du menar?
Jo be medhjälparen att pumpa upp tryck som vanligt sen håller han tryck på pedalen precis som vanligt men ända skillnaden är att du lossar röret på själva huvudcylindern i stället för bak på hjulcylindern.
Om det kommer luft upprepade gånger så "suger" huvudcylindern i sig det när du släpper upp pedalen och då är det byte eller möjligen renovering som gäller.

Men börja med att justera enligt beskrivningen och är du osäker så kan du sätta åt alla 6 justeringarna och lufta då vet du att det inte är förstår returrörelse som orsakar att du behöver pumpa på pedalen.

Lycka till.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Minimicke
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 augusti 2013 kl. 20:06
Ort: Kramfors

Re: Problem lufta bromsarna

Inlägg av Minimicke »

Såja :) det var nog en kombination av att jag behövde justera och lufta, tack för hjälpen allesammans :D
Skriv svar