Stag hydro

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Stag hydro

Inlägg av Morgan »

Jag kapade "stagen" bak mellan vätskedon och knuckle joint för att få bilen lite lägre baktill. Kan detta påverka att jag nu har problem med min höjd, bilen är får låg fram! Jag har testad med olika tryck vid pumpning, har även bytt till nya knuckles runt om. Trots detta står bilen på nosen! Iofs så hade bilen samma stuk innan jag kapade, men nu blir det ett större problem eftersom hjulen tar i mina skärmbreddare...
Användarens profilbild
Jonas Garage
Inlägg: 83
Blev medlem: 30 augusti 2010 kl. 19:43
Ort: Sigtuna
Kontakt:

Re: Stag hydro

Inlägg av Jonas Garage »

Prova att montera competition bump stops C-AJJ4007 och C-AJJ3313 från Minispares,
jag har använt dom på min koja i över 20 år och dom hjälper.

Sen tror jag att man kan modifiera längden på bakre fjädern,
dvs. den som sitter i hjulhuset där torra kojor har sin stötdämpare,
den har jag hört att en del experimenterar med eftersom den påverkar balansen mellan höjden fram och bak.

/// Jonas
Användarens profilbild
Jonas Garage
Inlägg: 83
Blev medlem: 30 augusti 2010 kl. 19:43
Ort: Sigtuna
Kontakt:

Re: Stag hydro

Inlägg av Jonas Garage »

Så här ser dom ut:
bump C-AJJ4007.jpg
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: Stag hydro

Inlägg av Morgan »

Tack för tipsen, Jonas! Hur fungerar det här med att modifiera längden på fjädrarna? Ska man kapa en bit på dom då menar du? Likadant dom här bump stopen dom ser ju högre ut än dom vanliga som sitter så det är klart då blir ju bilen högre i ett lägsta läge. Men äre så bra om dom ligger mot tornen i framvagnen? Dvs. om jag nu inte får upp bilen så ett mellanrum finns...
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: Stag hydro

Inlägg av Morgan »

Kan det kanske vara så att mina "helper springs" är dåliga och inte orkar hålla ner baken på bilen? Sökte lite på engelska forum å där påstods det att dåliga fjädrar kan bidra till att baken står upp på bilen... Dom verkar ju inte vara helt lätta att få tag i dock!
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: Stag hydro

Inlägg av Morgan »

Skulle det kunna vara hjälpfjädrarna, vad tror ni?
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Stag hydro

Inlägg av Tulka »

Är lite tokigt att dom kallas "bump stops". På andra BMC-modeller användes dom som hjälpfjädrar bak tex på bilar med dragkrok.
Gummit är ihåligt och blir som en boll när det trycks ihop.

Om jag kommer ihåg rätt så fanns det två olika längder på "dragfjädrarna"bak.
Sett i någon bok att det står det att man kan korta dom. Vete fasen hur det skulle gå till,dock.


Tulka
Användarens profilbild
Jonas Garage
Inlägg: 83
Blev medlem: 30 augusti 2010 kl. 19:43
Ort: Sigtuna
Kontakt:

Re: Stag hydro

Inlägg av Jonas Garage »

Jag har tidigare haft funderingar på att ta en hjälpfjäder av den äldre typen och korta den nedre delen som har en längre pinne och kortare fjäder än den senare typen, men det har inte behövts eftersom mina progressiva genomslagsgummin funkar så bra.
Kanske någon annan på forumet har haft liknande idéer eller har någon annan bättre ide' ?
hydrospring.gif
hydrospring.gif (6.96 KiB) Visad 5006 gånger
Skriv svar