Renovering av hydrolastic pump.

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Renovering av hydrolastic pump.

Inlägg av makervall »

Kanske fel kategori... men den är för att fixa chassit :wink:

Jag fick tag på en churchil hydrolasticpump, 18G703, men får inte något vakkum. Monterade isär den och konstaterade att packningen i vakkumcylindern av gummi, som troligen ska vara mjuk, är hård som bakelit :(

Vet någon vart man kan få tag på reservdelar till pumpen? Eller möjligen vart man skulle kunna hitta någon liknande packning.

Bild
Inner diameter=25mm
Ytter diameter=38mm
Höjd = 11mm

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: Renovering av hydrolastic pump.

Inlägg av smalltown »

Det skulle jag också vara intresserad av. Använde min idag faktiskt, och även om vacuumpumpen suger, så verkar det inte fungera riktigt som det skall. Skulle vara bra att packa om den. Undertrycket verkar liksom inte stanna. Det bygger upp när man för ner spaken, men återgår när man för den upp igen. Vet iofs inte riktigt hur den skall uppföra sig när allt fungerar som det skall.
Det membran/packning som sitter i ventilen med ratt på vacuumsida skulle också vara bra att få tag på. Eller om det går att nytillverka av typ sikaflex eller annan liknande gummimassa.
Morris 850 '65
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Renovering av hydrolastic pump.

Inlägg av makervall »

Hittar ingen som har delar, men gjorde en ny packning av en stor oring.
Men felet kvarstår. Inget vakuum uppstår.
Har skruvat lite mer idag. I två av in/ut gångarna till pumpen ligger det en sexkantig bit, ca 10 mm bred och ca 1.5 mm tjock.
Den är hård och ser lite ut som bakelit eller liknande. Kan den fungera som backventil? Borde den inte vara mjuk då?

Om jag skruvar bort slangen som är till för vättskeretur vid vakuumsugning och håller för med tummen så blir det vakuum, så packningen i själva pumpen fungerar troligen som den ska nu.

Någon som vet hur det borde fungera?

/Magnus

Bild
Austin 850 -66
Skriv svar