vänster frambroms kärvar!

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
tusselago
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 april 2013 kl. 17:20
Ort: Mora

vänster frambroms kärvar!

Inlägg av tusselago »

hallå!
när jag bromsar så åker båda kolvarna ut men inte tillbaka. alltså dom åker inte in igen. bromsen ligger på.
när jag lossar luftnippeln så går det att klämma in kolvarna igen. nån som har nån ide vad felet kan vara?
condoms prevent minivans
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: vänster frambroms kärvar!

Inlägg av RAINIER »

Troligen stopp i slangen.
Modern cars are nothing but visual pollution !
tusselago
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 april 2013 kl. 17:20
Ort: Mora

Re: vänster frambroms kärvar!

Inlägg av tusselago »

nej har lossat slangen och bromsat. de kommer ut olja som det ska. har plockat isar cylindrarna och dom är hela och fina.
condoms prevent minivans
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: vänster frambroms kärvar!

Inlägg av RAINIER »

Så, det kommer vätska från röret, men inte från luftningsnippeln, trots att du har rengjort cylindern helt och hållet? Då kan det bara vara själva nippeln.
Modern cars are nothing but visual pollution !
tusselago
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 april 2013 kl. 17:20
Ort: Mora

Re: vänster frambroms kärvar!

Inlägg av tusselago »

vätskan kommer ut från nippeln. jag även provat att lossa på kopparröret som går mellan kolvarna. då kommer det vätska ut där.
men om jag har allting åtdraget så är bromsen helt stum när backarna ska gå ihop.

kan det vara skräp i slangen så oljan bara rinner åt ett håll? (som en backventil)
condoms prevent minivans
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: vänster frambroms kärvar!

Inlägg av RAINIER »

Absolut, typisk för stopp i slangen. Luft upp bilen, snurr på hjulet (om den inte sitter fast). Trampa hård på bromsarna, släpp och känn direkt om hjulet snurrar fritt igen. Om det tar ett tag att lossna (eller lossnar inte alls), då är det stopp i slangen.
När du trycker på bromspedalen, då har du kanske 20 bar tryck på systemet och då flöder lite bromsvärska igenom slangen. Att få vätskan tillbaka, har du bara trycket av fjädern som håller bromsbackarna ihop. De ger kanske bara 1,5 bar tryck, som är för litet att trycka vätskan igenom förstoppningen i slangen.
Modern cars are nothing but visual pollution !
tusselago
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 april 2013 kl. 17:20
Ort: Mora

Re: vänster frambroms kärvar!

Inlägg av tusselago »

tagit lös slangen nu. den satt hårt som faan!! fick lov att kapa av bromsröret vid slangen så nu byter jag röret oxå.
www.veteranshop.se hade delar såg jag. är de nån sida man kan lita på?
condoms prevent minivans
Majk_
Inlägg: 114
Blev medlem: 20 mars 2012 kl. 21:21
Ort: Svärdsjö

Re: vänster frambroms kärvar!

Inlägg av Majk_ »

Jag har köpt lite smågrejer där som jag vart tvungen att ha snabbt och det har funkat fint. Men det är väl föredraget att handla från UK iom att det blir billigare, dock med lite längre leveranstid :)
tusselago
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 april 2013 kl. 17:20
Ort: Mora

Re: vänster frambroms kärvar!

Inlägg av tusselago »

bromsslangen satt igen. det är åtgärdat nu. men nu är de så att jag har luftat alla alla bromsar och måste fortfarande pumpa 2ggr för att få tryck i bromsarna. är de vanligt problem att huvudbromscylindern krånglar?. bilen har stått ca 2år...
condoms prevent minivans
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: vänster frambroms kärvar!

Inlägg av Magna-Flash »

Har du justerat bromsarna? Annars måste man ofta pumpa ett par gånger för att få ut bromsbackarna.
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Skriv svar