CAMBER AND REAR TRACKING PAIR OF BRACKETS

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
jokke
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 januari 2011 kl. 17:06
Ort: Skara

CAMBER AND REAR TRACKING PAIR OF BRACKETS

Inlägg av jokke »

hej är det någon som lyckats montera dessa ? har extrema svårigheter med att få dom att passa och har mycket motgångar i mini bygget just nu så hjälp mottages tacksamt


Bild

https://www.minispares.com/product/Clas ... |Back%20to
Austin Mini 1000 -68
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: CAMBER AND REAR TRACKING PAIR OF BRACKETS

Inlägg av RAINIER »

Vad är problemet?
Jag har aldrig haft problem. Den enda bult som kan vara lite krångligt att komma åt är den nedre horisontella. Men om man lyfter upp bärarmen lite och om man tar en 1/4 spärrskaft, en 4cm förlängning och en kort 13mm (1/2) hylsa, då är det inget problem. En kofot kan vara händig att drar bärarmen lite bakåt (efter alla 4 bultar är borta) så att den gamla camber plate kan tas bort.
Enda problemet är att bultarna går av. Så tar din tid, andvänd krypolja och vrid bulten fram och tillbaka till det känns rätt att skruva loss helt.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: CAMBER AND REAR TRACKING PAIR OF BRACKETS

Inlägg av minitokig »

RAINIER skrev: Enda problemet är att bultarna går av. Så tar din tid, andvänd krypolja och vrid bulten fram och tillbaka till det känns rätt att skruva loss helt.
Bra tips! :-)
Många fortsätter att skruva när det tar emot, resultat är avbrutna bultar..
Användarens profilbild
jokke
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 januari 2011 kl. 17:06
Ort: Skara

Re: CAMBER AND REAR TRACKING PAIR OF BRACKETS

Inlägg av jokke »

har hittat felet tydligen är det ingen vidare passform på min helt nya bakram en diff på ca 4 mm från höger sidan mot vänster.
och flythålen på camber fästena är inte åt samm håll som på originalen. så nu blir det till att göra nya hål.

Bild

Bild

Bild
Austin Mini 1000 -68
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: CAMBER AND REAR TRACKING PAIR OF BRACKETS

Inlägg av RAINIER »

Var ifrån mäter du 205 och resp. 210mm?
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: CAMBER AND REAR TRACKING PAIR OF BRACKETS

Inlägg av silverbullet 96 »

The Camber adjustment is up and down using the nuts, so the hole moves significantly down. The toe adjustment is made by sliding the plate left or right.

I have read that the holes don't always fit and may require some filing!
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: CAMBER AND REAR TRACKING PAIR OF BRACKETS

Inlägg av Cooper-74 »

Har också försökt montera Minispares "camber brackets" för många år sen men gav upp och sålde skiten.
Kan ha berott på usel lågbudget bakram. Bakram och passform hör ofta knappt hemma i samma mening.. Men dom "brackets" som följde med bakramen passade, illa vore det annars!
Visst ja, versionen från Minisport har med sin splinesade mycket vettigare justeringsmöjlighet (toe in + camber) än minispares "moppekedjejusterare" som bara har möjlighet till camberjustering.

Rätt imponerande när specialdelen har dom ovala hålen i en annan riktning än orginalen :lol:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: CAMBER AND REAR TRACKING PAIR OF BRACKETS

Inlägg av Cooper-74 »

Argh, fel fel fel.. minispares har visst utvecklat sin bracket sen den jag köpte som bara gick justera cambern på.
Synd dom inte kopierade Minisports fullt ut så hålen passar också :lol:
(Note to self: titta noga, sen skriv!)
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
jokke
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 januari 2011 kl. 17:06
Ort: Skara

Re: CAMBER AND REAR TRACKING PAIR OF BRACKETS

Inlägg av jokke »

RAINIER skrev:Var ifrån mäter du 205 och resp. 210mm?
jag mäter från plåten med hålet där axeln. tror att jag bara borrar nya hål i fästena.
Austin Mini 1000 -68
cmmmm
Inlägg: 127
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 20:12
Ort: Vassmolösa

Re: CAMBER AND REAR TRACKING PAIR OF BRACKETS

Inlägg av cmmmm »

mina passade med dåligt och nån var avdragen då jag skulle montera mina bakram så jag har inga gängor alls allt sitter med bult och nyloc bultar i min bakvagn funkar fint det med
mvh
Skriv svar