Forumet uppgraderas till phpBB 3!

John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Forumet uppgraderas till phpBB 3!

Inlägg av John Doe »

Under kvällen så kommer forumet att uppgraderas både till en nyare version och med säkerhet!!

Jag har under dagen suttit och pillat på med detta mot ett eget forum för att allt ska förflyta på riskfritt!

Nyheter som kommer gälla forumet efteråt är att alla som kommer regga sig behöver fylla i en säkerhetsfråga. Vi kommer nog köra med 2 st samtidigt allt för att få bort spammare och botar...

En annan grej som jag har tänkt på är om vi ska låta gäster få skriva på forumet eller inte?! Spammare utnyttjar denna funktion även...

Är det så att ni efterlyser vissa funktioner så får ni gärna använda denna post så ska vi försöka fixa detta!

Väl mött
Kirill och admingruppen
Senast redigerad av John Doe den 13 december 2007 kl. 18:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inlägg av crowan »

Nej, som gäst tycker inte jag att man ska kunna lägga upp inlägg. Vill man skriva måste man registrera sig. Sen ska man givetvis kunna läsa som gäst.
Användarens profilbild
Ubba
Grundare & ägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 10:06
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Ubba »

Forumet är inställt på att man måste vara reggad för att få skriva inlägg, gäster kan med andra ord INTE skriva nåt. Men det kvittar ju, en bot reggar ju sig bara och vips så kan denne skriva inlägg.

Om det på något ställe i forumet står "GÄST" som författare beror detta på att det är en bot som varit reggad men som jag tagit bort. Problemet i kråksången är att inläggen INTE försvinner när man tar bort användaren/författaren vilket är lite synd.

Men men, uppdateringen kommer säkert att fixa till detta!
MVH Johan "Ubba" Åberg
Stolt grundare av Hundkoja.com
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Nu är det så att under uppdateringen ikväll så visade det sig att en utav MODsen som jag skulle installera mådde liiiiite dåligt och fuckade upp en del utav forumet!

Detta kommer dock att åtgärdas så fort jag fått tag på Ubba...

Jag tar på mig ansvaret för detta och har lite smått panik utav detta :oops:
Användarens profilbild
Ubba
Grundare & ägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 10:06
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Ubba »

Ingen fara Kirill! Farbror Ubba fixade detta på strax under 2 minuter... ;-)
MVH Johan "Ubba" Åberg
Stolt grundare av Hundkoja.com
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Tack så hemskt mycket Ubba... 8)

Men nu ska det vara så att folk måste skriva in en kod då det måste regga sig på forumet för att undvika spam... Finns iofs en bättre MOD men denna fick jag inte ens in :x
Användarens profilbild
Ubba
Grundare & ägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 10:06
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Ubba »

Kirill skrev:Tack så hemskt mycket Ubba... 8)

Men nu ska det vara så att folk måste skriva in en kod då det måste regga sig på forumet för att undvika spam... Finns iofs en bättre MOD men denna fick jag inte ens in :x
Du vet väl att vi redan hade en sådan?
MVH Johan "Ubba" Åberg
Stolt grundare av Hundkoja.com
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Ubba skrev:
Du vet väl att vi redan hade en sådan?
Måste jag nog ha glömt bort sen jag reggade mig, men den ska ju gå att aktivera från ACP men hittar den inte där den ska finnas jue :shock:
Användarens profilbild
Ubba
Grundare & ägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 10:06
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Ubba »

Kirill skrev:
Ubba skrev:
Du vet väl att vi redan hade en sådan?
Måste jag nog ha glömt bort sen jag reggade mig, men den ska ju gå att aktivera från ACP men hittar den inte där den ska finnas jue :shock:
Installerade den för c:a en månad sen, kanske var precis efter att du reggat dig... :-)
MVH Johan "Ubba" Åberg
Stolt grundare av Hundkoja.com
Användarens profilbild
Ubba
Grundare & ägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 10:06
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Ubba »

Se där ja, redan nya bottar som reggat sig och spammat skit i Mekanik-forumet. Fan, vad less man blir...

Nåja, nya tag Kirill! ;-)
MVH Johan "Ubba" Åberg
Stolt grundare av Hundkoja.com
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Inlägg av Mats »

Här finns lite tips. Visserligen är det skrivet för kommentarsfunktioner och sånt, men många punkter går ju att tillämpa vid registreringen här också.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Jag ska ta och leta upp något bra imorgon för att slippa desas botar...

Har som sagt en polare som driftar och sköter uppdateringen utav forumet där jag översätter som jag rådfrågar INNAN jag gör något :twisted:

Kan dock säga att PhpBB 3 ser så grymt mycket sexigare ut än BB 2 och säkerheten är så grymt mycket högre redan från början... längtar tills vi kommer byta upp till detta forum :D

Väl mött
Kirill
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Då ska vi ta och utvärdera lite här då hur det senaste dagarna har förflutit gällande botarna på sidan!

För det första så ändrade vi registreringen här på hemsidan. Iom detta så kommer det som registrerar sig först igång allt från 10 min efter det reggat sig till ett par timmar senare!

Till alla nya så ber jag så hemskt mycket om ursäkt om ni blir försenade, men jag studerar just nu 250% känns det som.

Sen till det andra, vi slipper nu dessa poster med porr och knark och skit som vi vart tvugna att se dagligen, vilket känns oerhört skönt :wink:

Sen till det tredje och viktigaste biten!!
Jag vet inte när PhpBB 3 kommer släppas som GOLD (Den färdiga versionen) men som det ser ut just nu så är det inte långt kvar i alla fall! Och då kommer vi att uppgradera till denna, men hur det kommer gå med databasen/medlemmarna låter jag vara osagt tills det har löst sig med en konvertera!

Eftersom databasen är helt omskriven för nya 3:an!

Men jag kommer att informera er alla om hur arbetat fortlöper med forumet, säkerheten och nya phpBB 3:an...

Väl mött
Kirill säkerhetsnörden 8)
Användarens profilbild
Ubba
Grundare & ägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 10:06
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Ubba »

Det lär ju med 110% säkerhet finnas script som konverterar den gamla databasen till phpBB3.

I övrigt är jag nöjd! Bra jobbat grabbar! ;-)
MVH Johan "Ubba" Åberg
Stolt grundare av Hundkoja.com
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

härligt jobbat!!

:)
Skriv svar