Förberedelser

Allt som rör tidigare IMM!
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Förberedelser

Inlägg av Hylsan »

Tänkte att de som åkte på Imm tidigare kunde dela med sig av sina erfarenheter om vad man bör ha med sig, och vad som kan vara bra att tänka på innan.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Förberedelser

Inlägg av Litenmentuff »

här är listan för dom som verkligen vill vara redo.


1. verktygslåda komplett med allt man behöver för att skruva isär en kojja i små delar. domkraft osv.
2. en extramotor o växelåda i baksätet komplett med allt.
3. 20liter biltema olja.
4. 1 vattenpump
5. 20liter mineralvatten (går bra att använda ifall man får läkage)
6. extra hjullager runt om.
7. ett extra fulladdat batteri i skuffen.
8. 2 extra reservdäck i skuffen.
9. några glödlampor och några säkringar.
10. filtar och en kudde ifall du blir stående.
11. några ravioliburkar.!
12. silvertejp!
13. Reservdunk med bensin i!

TADAAA! Kommer du inte fram nu blir jag förvånad! :mrgreen:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Förberedelser

Inlägg av G13B »

Du glömde extra elsystem vid ev kabelbrand :mrgreen:
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Förberedelser

Inlägg av minimini »

följebil med STORT släp :mrgreen:
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Förberedelser

Inlägg av minitokig »

Jag har kört "några" gånger till IMM :D

Här kommer några snabba tips från mig, kanske inte heltäckande men kanske tankeväckande.

Ska man utanför Sverige och inte har en heltäckande försäkring i i vilken ingår att de bärgar bilen hem ifall den havererar så bör man nog tänka igenom situationen lite.. :-)

Jag brukar kolla igenom bilen så gott det går hemma vad gäller hjullager, bromsar, hjulupphängningar, kylsystem, bränslesystem, motor, däck. Försöker lokalisera glapp, läckage, gamla slangar, lågt oljetryck och annat och försöker åtgärda på bästa sätt. Innan jag lämnar landet så brukar jag nyttja bilen ofta och mycket, gärna lite längre sträckor, då får man en uppfattning om vad som kan var fel och hur den kommer att uppföra sig. Bara för att bilen är topprenoverad så betyder inte det att den kommer att fungera hela vägen, och tvärtom gäller att bara för att bilen ser ut som skit så betyder inte det att bilen kommer att gå sönder så fort du lämnar stan, men du bör ha gått igenom den mekaniskt!

Sedan fixar man försäkringar, besiktningar, (ställer på bilen... eller hur Limoman?!), kollar om man behöver speciell utrustning eller tillstånd i landet som man ska till (tex reflexvästar är obligatoriskt i Spanien, dubbla trianglar, tillstånd att köra in i vissa städer i Tyskland med gammelbil osv).

När jag packar bilen så försöker jag packa med låg tyngdpunkt och säkert, dvs spänner fast allt så att man inte har en massa lösa saker som kan flyga runt inne i bilen. Reservdelar och verktyg lägger man underst, sådant man kan tänkas behöva komma åt fort hyfsat tillgängligt, typ reflexväst, triangel, reservdunk, ficklampa, mobiltelefon...

Jag brukar försöka ta med sådant som kan tänkas gå sönder typ: glödlampa, fläktrem, reservhjul, reservhjul på burk, den konstiga stora kylarslangen, bromshjulcylinder, tändstift, brytare, konding, fördelarlock, rotor, tändkablar, några stumpar med elsladd ifall man behöver ersätta någon kabel, hjullager, några slangar så att man kan ersätta bränsleslang och kortare kylslang, topplockspackning, drivknut yttre och inre, termostat, termostatpackning, ev vattenpump, säkringar (och efter Moke-turen i somras så ska jag nog ha med en remskiva också ;-) ).

Lägger även i PET-flaska med vatten, flaska olja(dunk om den drar mycket), liten flaska bromsvätska, silvertejp, spännband, ståltråd och lite blandade skruv och mutter.

När det kommer till verktyg så brukar jag plocka med så att man kan göra en del reparationer längs vägen, bra ifall man inte hittar en verkstad eller någon som vill låna ut verktyg. Kolla igenom de vanligaste storlekarna på ringnycklar och lednyckar (typ 7/16, 1/2, 9/16, 5/8..), lägg med en hylsnyckelsats, skruvmejlar av olika sort (kryss, spår, kort, lång), slangklämmeverktyg, avbitare, lilla släggan, skiftnyckel modell stor och liten, polygrip, (ev ett universalinstrument ifall elfel uppstår), domkraft (skippa pallbockar och använd reservhjulen och lägg under ifall du ska under bilen), mm.

Sedan är det ju bra att ha med en lista på telefonnummer ifall.. Till SOS Köpenhamn, försäkringsbolaget, släkt och vänner, andra hundkojedårar, snoka gärna reda på om det finns hundkojeklubbar längs vägen du ska åka och skriv ner namn och nummer till kontaktperson i dessa klubbar, namn och nummer till arrangörer av träffen du ska till. Kolla så att din mobil fungerar i det land du skall köra. Har du möjlighet att surfa på din mobil så ta reda på hur det fungerar i landet du ska till, eller om du har en dator med dig ta reda på hur du kan kolla upp dig ifall du behöver mer info om något.

Hmm, finns säker något mer att tänka på. Fyll gärna på med saker.

Glöm inte bort att planera så att du har lite luft i schemat, kan vara kul att se annat än bara motorvägen dit man ska, träffen när man väl är framme och motorvägen tillbaka hem. Om inte annat så kan det ju vara bra att ha ifall att det skulle hända något....

Lycka till!
8)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Förberedelser

Inlägg av Hylsan »

hehe...känns som man ska åka i närheten av dig :lol:

Låter som man kanske ska ta och sätta på takräcket om allt ska få plats.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Förberedelser

Inlägg av optus »

Nej, du har inte glömt något utom möjligen passet.
Men takräcke och släp räcker inte.
Den där gamla bussen "BMC Service Unit" som skrivs om här ser ut att behövas för en utlandsresa. Undrar om norrmännen vill sälja tillbaka den till Sverige ?
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Förberedelser

Inlägg av crowan »

Shit nu börjar jag bli grymt nervös för att ta bilen utanför skånes gränser.... :D
clubman 1330
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Förberedelser

Inlägg av Hylsan »

hehe...vi får åka karavan så är det alltid nån som har med sig nån bit.

Men jag håller med, lite nervös blir man. Har ju inte kört min koja på ett antal år nu, förrutom lite små-turer.
Kommer bara den jekla våren så ska jag sätta igång och ta det sista o byta lite kylarslangar o bromsar.
Hoppet är ju det sista som lämnar människan sägs det ;)

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Förberedelser

Inlägg av johan_palm »

Hur många härifrån är det egentligen som ska dit?
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Förberedelser

Inlägg av minijanne »

johan_palm skrev:Hur många härifrån är det egentligen som ska dit?
Kolla minitokig´s IMM-sida: http://www.mpmoke.se/imm2009/swedish_teams.html
Borde ge en bra bild. Sen är det ju säkert fler som anmäler sig själv.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Förberedelser

Inlägg av crowan »

Så, då var det anmält och klart! Jag ska åka med Mini Club Sweden och har anmält mig via deras hemsida.

Så nu finns det ingen återvändo!
clubman 1330
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Förberedelser

Inlägg av Hylsan »

Samma här, betalt o allt.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Förberedelser

Inlägg av minijanne »

crowan skrev:Så, då var det anmält och klart! Jag ska åka med Mini Club Sweden och har anmält mig via deras hemsida.

Så nu finns det ingen återvändo!
Glöm inte anmälan till Clubman 40! :D
http://www.clubman40.co.uk/
Användarens profilbild
bluestar
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 mars 2008 kl. 12:51
Ort: Vara
Kontakt:

Re: Förberedelser

Inlägg av bluestar »

Lastbågar! alltid bra att ha om man hittar nåt skrot längs vägen :D
Bluestar ´96
1275 GT ´75
Clubman ´72
Skriv svar