Den stora blästringstråden!

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Den stora blästringstråden!

Inlägg av John Doe »

Här i kan vi samla alla frågor rörande blästring, vilken metod som är bäst, vad du använt för material samt uppsättning utav verktyg osv.

Kan börja då jag själv äger en sånär som komplett utrustning med blästringsskåp och kompressor, men endast använt sandblästring fram tills nyligen.

Resultatet är inte direkt bra, då sanden sliter sönder när den slår bort färgen och rosten, vilket gör att det blir ett merarbete genom slipning och spackling senare.

Däremot så har jag tittat på sodablästring, och har hört med min återförsäljare nu när de kan plocka hem sakerna åt mig. ;D
25kg blästermedel för 300:- + moms samt pistolen för drygt 700:-. Allt detta kan du köra på en helt vanligt 24l kompressor då den endast behöver ha 180l/min. Alltså ingen enorm 200l kompressor. ;D

Så fort jag har fått hem sakerna, så ska jag ta och ge er före och efterbilder. ;D
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Sv: Den stora blästringstråden!

Inlägg av HerrSlentrian »

Finns ju snällare blästermedel än sand. Sand är väl eg bara ett billigare alternativ till aluminiumsilikat som är den svarta "sanden". Finns ju jordnötskal och glaskulor.

Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Den stora blästringstråden!

Inlägg av Crona »

HÄR testa jag lite bakpulver blästring, resultatet blev mycket bra och ytan är 100% oskadad.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Den stora blästringstråden!

Inlägg av John Doe »

Crona skrev:HÄR testa jag lite bakpulver blästring, resultatet blev mycket bra och ytan är 100% oskadad.

//Thomas
Det är ju det jag gillar med bakpulver/natriumbikarbonat, att de inte skadar det underliggande. Se själv här på Nordblast hemsida: http://nordblasthome.com/se/. Det är denna pistol jag ska köpa nu framledes, då jag även håller på och renoverar fönster så ska det bli skoj att se vad som händer. ;D
Skriv svar