För liten tank eller missvisande nivågivare?

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Aleister
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 juli 2020 kl. 21:15

För liten tank eller missvisande nivågivare?

Inlägg av Aleister »

Jag får inte i mer än 16-17 lite när jag tankar och nivån är på Empty. Tanken ska väl vara lite större än så? Ser ut att vara rätt tank. 

Redan när jag tankar upp till det att pumpen slår ifrån, och definitivt om jag pytsar i en halvliter till, får jag nöjet av en pikant bensindoft inne i bilen och kan se spår i bagageutrymmet att det skvimpat ut lite. Hur fixar jag det här, förutom att tanka mindre och oftare?
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: För liten tank eller missvisande nivågivare?

Inlägg av Cooper-74 »

Ska sitta en tunn slang till avluftning av tanken i ovankant på tanken, denna slang ska mynna ut genom bagagerumsgolvet just för att undvika bensindoft i bilen.

Vill du verkligen veta hur mycket tanken rymmer får du fråga "Minitokig" om tips hur man kör tills tanken är garanterat tom..
Men du bör då ha reservdunk med dig, helst fylld.

Hursomhaver så har standard saloon koja som regel 25 liters tank, min visar också tom när man sen får i 16-17-18 liter.
Sen har Cooper S' dubbla 25 liters tankar från och med januari 1966. Fanns som option även 45 och 60-liters högertank.
1275Gt har 35 liters.
Tror GT tanken blev mer eller mindre standard från 1984(?)
Hade ett tag en 1996:a Spi koja med standard 35-liters tank, som visade tom när man sen bara fick i 18 liter..
Tyvärr har inte kojan trippmätare, annars är det enklaste hjälpen att undvika bensinstopp*

(*osäker på om det hjälper i Minitokig's fall..)
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Aleister
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 juli 2020 kl. 21:15

Re: För liten tank eller missvisande nivågivare?

Inlägg av Aleister »

Får leta efter den slangen, känns som att den saknas.

Då är det inte bara jag som får i den volymen. :)

Har faktiskt planerat att ha med en 5L dunk och köra till soppatorsk. Även om det inte finns tripmätare så har jag koll på km-räknaren, eftersom jag brukar roa mig med att skriva upp mätarställning och kolla medelförbrukning.
Skriv svar