Grill med extraljus.

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Lalle-Man
Inlägg: 80
Blev medlem: 15 juni 2013 kl. 13:17
Ort: Karlstad

Grill med extraljus.

Inlägg av Lalle-Man »

Köpte en grill med extraljus till min MPI.
Såg någon som hade satt in en sån grill i sin mpi och ville försöka själv.

Grillen passade självklart inte så jag fick modifiera lite för att få rätt passform.
Ville inte slakta fläktgallret från orginalfläkten så jag köpte en universal kylarfläkt från biltema (minsta modellen 10") och behöll fläktgallret.
Fick skära av lite kanter, trimma ner ytterringen till mindre storlek och klippa lite i gallret men jag tycker det blev rätt bra. Som tur var så passade fläkten från min mini i fläktgallrets skruvhål så jag inte behövde använda biltemafläkten som var längre i bladen.
IMG_20200213_130315.jpg

Kylarfläkten passar nu inte i orginalfästet så fick ta en monteringssats och montera fläkten mer till mitten av bilen rakt igenom kylaren
IMG_20200215_214321.jpg

Har inte satt fast allt ännu men det verkar som att fläkten inte tar i extraljusfästet i grillen som går in i fläktgallret.
Måste nog borra nya hål i karossen så jag kan skruva fast grillen med de nya fästena
IMG_20200215_214314.jpg

Allt är inte på plats än så jag vet inte om det faktiskt fungerar eller om jag måste skrota hela idén och gå tillbaka till orginalgrillen.
Lalle-Man
Inlägg: 80
Blev medlem: 15 juni 2013 kl. 13:17
Ort: Karlstad

Re: Grill med extraljus.

Inlägg av Lalle-Man »

Var ner till bilen och skulle fixa nya hål så jag satte på sidotrimmen på grillen och skruvade fast grillen i överfästet.
Nu när trimmen var på undrar jag om det är meningen att trimmen ska sticka upp på baksidan som det ser ut på bilderna eller om det är så att jag bara fått tag i dålig trim sen jag lackade bilen?
Trimmen får grillen att sticka ut närmare 4mm i underkant.
Bilderna är på orginalgrillen och den nya grillen med trim från minispares om jag inte minns fel.

IMG_20200304_133334.jpg
IMG_20200304_133322.jpg

Frågan är då: har jag dålig trim eller ska det vara så?


Edit: hittade orginaltrimmen (eller vad jag tror är orginaltrim då de satt på när jag köpte bilen) och de stack ut lika mycket så jag antar att det ska vara så.
Lalle-Man
Inlägg: 80
Blev medlem: 15 juni 2013 kl. 13:17
Ort: Karlstad

Re: Grill med extraljus.

Inlägg av Lalle-Man »

Yes! Bilen är skitig!


så, efter lite klurande så konstaterade jag att det inte gjorde något att kanten stack ut lite.

fick borra ett nytt hål som hamnade lite olägligt mitt i kanten men med lite försiktighet passade skruven in fint i hålet. Likadant på passagerarsidan.
IMG_20200304_153038.jpg

Antar att det finns någon som kommer bli upprörd att jag inte tog bort graderna från hålet innan jag la på en liten klick med färg men det får bli ett framtida projekt :roll:
IMG_20200304_154218.jpg

Fick grillen på plats och nu ser den ut såhär:
IMG_20200304_155154.jpg

Med helljuset på:
IMG_20200304_184517.jpg


Har inte kontrollerat om fläkten tar emot grillen då jag helt enkelt inte vet hur jag manipulerar igång den.
Det verkar dock som att allt passar som det ska även om de 2 nedersta hålen inte gick att skruva in i karossen då det var runt 1-2 cm mellanrum mellan grill och kaross.
Lalle-Man
Inlägg: 80
Blev medlem: 15 juni 2013 kl. 13:17
Ort: Karlstad

Re: Grill med extraljus.

Inlägg av Lalle-Man »

Nu när det är varmt ute så går fläkten igång och den snurrar utan att ta i något :)
Skriv svar