List sidruta bak delat sig i skarv

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Användarens profilbild
Snillethans
Inlägg: 22
Blev medlem: 20 maj 2018 kl. 18:50
Ort: Kungälv

List sidruta bak delat sig i skarv

Inlägg av Snillethans »

hej alla glada, sökt på sidorutor runt nätet och här...massa ställen men hittar inte mitt problem.

Mini1000 -68, U profilen som löper runt de öppningsbara sidofönstren bak har skarvar uppe och nere, den nedre skarven på bägge sidor har "släppt" så att ändarna skadar karossen i fönsteröppningen.

Begriper inte riktigt hur den skarven satt ihop från början, så alla tips om hur man fixar detta mottages tacksamt :-)

---edit--- Begriper precis hur de satt ihop efter en noggrannare titt, nu är frågan hur man bäst reparerar detta, metallbiten som sittit där med en skruv på ena sidan och en...nit?, på andra sidan har korroderat bort, någongång...

Måste ju ha hänt andra?


Bild

Tips på ev. annan tråd i detta forum som jag inte hittat där detta avhandlas är ju också intressant :-).
/Hans
Hans "snillet" Hellström Laxing
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.
Användarens profilbild
Snillethans
Inlägg: 22
Blev medlem: 20 maj 2018 kl. 18:50
Ort: Kungälv

Re: List sidruta bak delat sig i skarv

Inlägg av Snillethans »

Uppdaterat första inlägget lite, ingen?
Hans "snillet" Hellström Laxing
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: List sidruta bak delat sig i skarv

Inlägg av Hollywood Vampire »

Det ska sitta ett tunt plåtclips som förenar listen med nitar! Pratade med en herre för ngr år sedan som renoverade dylik, där han la in cykelslang som tätlist och sedan skar loss det överblivna! Hur han nitade ihop själva ramen framgick aldrig!? Jag har sett exempel där det är skruvat i plåtblecket!
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: List sidruta bak delat sig i skarv

Inlägg av Flundran »

Jag hade nog skurit till en lagom metallbit att lägga inuti ramen (som ersätter den bortrostade). Borrat två hål i den och sedan nitat ihop ramen med två popnitar.

Jag gjorde så med mina rutor när jag bytt gummit i ramen och skulle få ihop ramen igen. (Fast metallbiten gick att återanvända i mina ramar.) Att gänga och skruva känns överkurs när skruven ändå rostar fast med tiden. Angående gummit så provade jag faktiskt med cykelslang, men fick det inte att fungera riktigt då slangen var av fel tjocklek för att rutan skulle "kila fast" i kromramen. Men det finns gummi att köpa för ändamålet på t.ex. minispares (47H9535M).

Om gummit är ok så nita bara ihop ramen. Det är mycket jobb med att öppna ram och byta gummi. (Bara min personliga erfarenhet förstås.)
Senast redigerad av Flundran den 8 juni 2018 kl. 10:46, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Cooper MK II
Inlägg: 157
Blev medlem: 27 juni 2012 kl. 08:25
Ort: Hampetorp

Re: List sidruta bak delat sig i skarv

Inlägg av Cooper MK II »

Glasmästarna har ett svart rutlim som tätar till 100 %, jag hade samma problem som du och använde limmet samt spännband.
Fungerar perfekt.

Thomas
Hampetorp
Användarens profilbild
Snillethans
Inlägg: 22
Blev medlem: 20 maj 2018 kl. 18:50
Ort: Kungälv

Re: List sidruta bak delat sig i skarv

Inlägg av Snillethans »

Lutar åt att rensa lite å nita ihop med ny mellanbit, glaset har ju en urtagen bit så det skall få plats så det skall nog lösa sig, skall försöka ta bild på åtgärden ifall någon mer funderar på detta i framtiden.
Hans "snillet" Hellström Laxing
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.
Bushasse
Inlägg: 18
Blev medlem: 5 oktober 2016 kl. 12:11
Ort: Piteå

Re: List sidruta bak delat sig i skarv

Inlägg av Bushasse »

Har precis samma problem' metallringen runt fönstret har gått isär vid skarven och då skaver mot lacken, varit inne på att någonstans fixa nya kompletta fönster men följer denna tråd för annan inspiration
Användarens profilbild
Snillethans
Inlägg: 22
Blev medlem: 20 maj 2018 kl. 18:50
Ort: Kungälv

Re: List sidruta bak delat sig i skarv

Inlägg av Snillethans »

Gjorde ena sidan nu, andra sidan skall jag ta lite bilder, nu när man övat lite..... :-P

Blev "ok", nu kan man iaf öppna fönstret utan att riskera att glaset trillar ur. :lol:
Hans "snillet" Hellström Laxing
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.
Användarens profilbild
Snillethans
Inlägg: 22
Blev medlem: 20 maj 2018 kl. 18:50
Ort: Kungälv

Re: List sidruta bak delat sig i skarv

Inlägg av Snillethans »

Som sagt, före:

Bild

Förborrning på skruven, sedan detta briljanta verktyg för att pressa ut resterna (hård som attan å borra i), toppen på skruven i bild mot skruvskallen på ramen, motsatt sida på polygripen mot ramkanterna, plopp.

Bild

Sedan såg det ut såhär:

Bild

Plåtbit utklippt:

Bild

Ett hål:

Bild

Där sätter vi en nit:

Bild

Borrat ett hål till i plåtbiten efter inmåttning med ramen ihoppressad.

Bild

Tjoff!

Bild

Gick ju bra detdär.
Nu är listerna lite trötta i ramen, så den sackar fortfarande lite i underkant, men bilen är ett rullande projekt och nu kan man som sagt iaf köra med den utan att riskera att tappa ut bakrutorna. Man skall ju ha nåt å göra i vinter (som om det fattades....) 8)
Hans "snillet" Hellström Laxing
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: List sidruta bak delat sig i skarv

Inlägg av minitokig »

Snyggt jobbat, tack för att du delar bilder och tillvägagångssätt.


.
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: List sidruta bak delat sig i skarv

Inlägg av Flundran »

Snyggt!
Skriv svar