Luftintag till värmaren

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Luftintag till värmaren

Inlägg av tvr »

Vet inte riktigt vilken kategori detta ska hamna under egentligen men nu får det bli kaross och exteriör.


Jag plockade ur främre höger gummi-kon till fjädringen igår för byte. För att få plats med kompressionsverktyget fick jag ta bort luftintaget till värmaren. Kunde snabbt konstatera att det som jag föreställt mig vara en original installation är något slags hemmabygge (får erkänna att jag inte har tittat närmare på det förut). Ett 90º plåtrör går från intaget till kupén och ut genom ett hål i höger innerskärm. Där är en slang ansluten som går mot fronten.

Hur ska det se ut på en 1968 mk2 Countryman? Ska dessa ha en slang genom motorrummet till fronten av bilen likt mk1 eller är det någon annan lösning? Googlar man bilder så är de flesta högerstyrda, utan värmare eller modifierade så det är svårt att veta...
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Luftintag till värmaren

Inlägg av Crona »

Klurig fråga faktiskt, finns två olika alternativ, en med inbyggd fläktmotor i värmepaketet och en med extern kraftfullare fläktmotor i motorrummet.
På min 65:a VAN hade jag en extern fläktmotor, då går slangen (stålspunnen platsslang) från kupegenomföringen till utloppet på fläktmotorn och på inloppet sitter bara en slang som är vinklad framåt om jag inte missminner mig.

Men då du har en MK2 Countryman så har du troligen inbyggd fläkt ¨å detta var standard, jag har haft en sådan bil också, även den från 1968 så jag plockade fram några bilder på den igår för att kolla hur det såg ut.
Men jag hade bara lagt igen hålet i torpeden med en rostfriplåt för att slippa onödigt motorljud, således hade jag ingen friskluft till kupefläkten utan värmde enbart luften som fanns i kupen.

Men det är ju inte svaret på din fråga, hur såg det ut ursprungligen?
Ärligt jag vet inte helt säkert men tittar man hos Somerford så ser det inte ut att sitta någon slang alls i motorrummet utan enbart en rörstuss i torpedväggen.

Om det var så även på min minns jag inte det var över 20 år sedan jag renoverade den, men det måste funnits en anledning till att jag valde att lägga igen hålet i torpeden, det kan ju ha berott på att jag inte gillade avgas/oljedoften :roll: som den drog in men som sagt jag minns inte hundra hur det såg ut i motorrummet ursrungligen.

Skall kolla runt lite till efter en bild.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Luftintag till värmaren

Inlägg av tvr »

Själva värmaren i min bil ser ut att vara samma som satt i senare modeller, mk3 och liknande. Typ denna: http://www.m-parts.co.uk/image/cache/da ... 00x500.jpg
Fast om den suttit där sen bilen var ny är ju omöjligt att veta. Instrumentbrädan är ombyggd i bilen och det kan ju t ex ha bytts värmare i samband med det....

Ja att ta in luft direkt i motorrummet blir det inget med i alla fall. Ett alternativ är ju att sätta tillbaka ett rör ut genom skärmen liknande den lösning som är nu (röret som satt där har en liten buckla som stör mig lite så det återmonteras inte). Eller sätta en slang till fronten.
Austin Countryman 1968
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Luftintag till värmaren

Inlägg av Cooper-74 »

Är bilen vit?
Svart baksäte och andra framstolar än original?
12 tumshjul och skivbromsar fram?
Hastighetsmätare framför föraren?
Instrumentbräda klädd med svart skinn?
Ovandel på den från en 1275GT?
Mk3 värmepaket?
Rödmålad 1275 motor?
Med MG1300 topp?
Hif 6 förgasare?
Oljekyl?
Grill som sitter med "hårnålar" på insidan?
Som är svart med "kromad" sarg runtom den?
Stämmer allt ovan eller delar av det?


Ja då har ja ingen aning :mrgreen: :wink:
(avvaktar ditt svar....)
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Luftintag till värmaren

Inlägg av tvr »

Det där var en lite för bra beskrivning av bilen för att det skulle kunna vara en tillfällighet :D
Bortsett från gillens utseende och fastsättning verkar det vara väldigt likt. Sen kan jag i och för sig inte avgöra om det är en Mg1300 topp på den men motorn är en 1275 med oljekyl som är rödmålad med HIF6 på ett gjutjärnsinsug.

Du verkar känna till denna bil ganska bra!
Austin Countryman 1968
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Luftintag till värmaren

Inlägg av Tulka »

Var ett tag sen,men har inte alla svensksålda Mk1 och Mk2or fläkten i motorrummet?
Ja,utom i Sar där servon satt ivägen.
I Kanada fortsatte man med det även i Mk3-4.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Luftintag till värmaren

Inlägg av Cooper-74 »

tvr skrev:HIF6 på ett gjutjärnsinsug.

Du verkar känna till denna bil ganska bra!
Ren tillfällighet :wink:
Setrab oljekyl..
Grenröret är från en sen Allegro, bara sätta dit 2 pinnbult till och fila upp hålet till 1,3/4"
Flexrör på främre del av avgaset? Tror det..
MG toppen ska sitta fast med en pinnbult och en bult extra mot dom vanliga kojamotorerna, eller helt enkelt som på en S'
Men där sitter nog inga på din,bara tätningsmassa i hålen.

Som Tulka säger så ska Mk1-2 ha fläkten fäst i skärmen, sisådär lite ovanför kopplingskåpan.

Din bil var ombyggd redan innan den kom till min kännedom, gjordes sen det bästa det kundes på den tiden. Sent 80-tal.
Lite krockad var den och hamnade på skroten men blev räddad därifrån, 4x6" hål i sumpen då det tog emot.. bilskrotarn visste en som tyckte om såna så den "dog" aldrig.
Men INTE undertecknad som räddade och lagade den.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Luftintag till värmaren

Inlägg av tvr »

Intressant information. Jag skickade dig ett PM.

Känns som att denna kommer att få ha kvar sin Mk3 värmare ett tag till. Tänkte sätta bromsservo på den och då blir det trångt under huven med en fläkt där. Får prova att slå ut den lilla bucklan i det rör som satt för luftintaget, eller byta mot ett likadant (det ser ut som en bit stuprör faktiskt). Alternativt dra en slang fram till fronten. Det ska nog gå att få till på något snyggt sätt.

Tack för er hjälp!


Såhär såg det ut under huven strax efter inköpet. Numera är det lite uppdaterat.
Bild
Austin Countryman 1968
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Luftintag till värmaren

Inlägg av Cooper-74 »

japp det är den!
Weber filter på SU'n, ser ut som det är dags för ett nytt :D

Såhär var motorn på den tiden: Allegro 1275 med MG1300 topp.
Blocket fick planas av 0,8 mm innan det blev rakt :roll: sjunkit rejält i mitten.
Toppen blev nog av med 0,3 eller var det 0,5mm.
Frästa säten och inslipade ventiler.
Nya vev ram och axiallager.
Antagligen byttes kamkedjan. Satt kedjespännare på dessa motorer.
Ny vattenpump. Ny oljepump. Standard kamaxel!
Alltså inget märkvärdigt. Mer än oljekylare.
Gick hyfsat fort ändå. Säg ärliga 160km/h.

Bak blev det GTn's bromstrummor för att matcha spårvidden fram.
Frambromsarna var också från 1275 GT, med Mintex 171 belägg.
Livsfarligt innan dom blev varma, men sen tog dom bra!
Nån slags Weberlåda fanns då renovering påbörjades. Blev ombyggt till det utförandet på bilden.
Därav instrumentpanelen!
Ja och att dåvarande ägaren tyckte det var kul att modernisera/uppdatera den.
Gör den mer brukbar/användarvänlig.
Blev såld år 2000 så exakt vad som hänt den sen dess har ja inte så bra koll på.

Pm:ar du nåt mobilnummer ska det kollas om ja hittar några bilder från den tiden.
Behärskar MMS men tyvärr inte mer än så.. kan nåt lite mer om kojor än datorer.
Fast.. det säger inte mycket.
Å en sista liten grej för idag, har aldrig ägt den! Men hade rätt så fri tillgång till den.

Godnatt!
(varit vaken sen 03:00 "imorse")
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Luftintag till värmaren

Inlägg av Crona »

Som Tulka och Cooper 74 redan skrivet så var nog den externa kraftfullare fläkten i motorrummet Sverige standard på alla MK1 och MK2 så då har det suttit en sådan på din bil.

Har letat efter en bild på hur det ser ut på en bil med externfläkt men hittar ingen, som kompensation så postar jag en bild på hur det ser ut om fläkten är inbyggd :wink:
Den tar in luft i nosen samma som de med externfläkt och inte via innerskärmen det kom inte förrän MK3.
slang.jpg
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Luftintag till värmaren

Inlägg av RAINIER »

Bild
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Luftintag till värmaren

Inlägg av RAINIER »

Slangen sitter fastklämmat på nån slags sil som sitter skruvat fast bakom grillen/fronten.

Bild
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Luftintag till värmaren

Inlägg av tvr »

Ja, sån har det nog suttit i min från början, hålen för fästet finns kvar i innerskärmen.
Har satt ett bromsservo på platsen nu så den får behålla mk3 värmaren och luftintaget genom innerskärmen som sattes dit på 80-talet.


Bild
Austin Countryman 1968
Skriv svar