Vikten på dörrarna ?!

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Vikten på dörrarna ?!

Inlägg av mojoman »

När man monterade ihop dörrarna insåg man snabbt hur lite de vägde när de va "tomma". Blev otroligt tunga när man satte tillbaka allt igen.

Hur mycket väger dessa dörrar med skjut fönster jämfört med dessa man vevar upp rutan med. Med en så liten motor som sitter i kojan vill man slippa släpa på dövikt så mycket det bara går.

Magen tänker jag bära på tills vidare den tar jag sist :mrgreen:
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Vikten på dörrarna ?!

Inlägg av minijanne »

Lexan?
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: Vikten på dörrarna ?!

Inlägg av mojoman »

sidorutorna vill jag helst ha i glas om man skulle behöva slå sönder det o kliva ur bilen.

Tänkte mer på hissmekanismen i dörren som är en rejäl pjäs, skulle man kunna slippa denna så skulle men nog skala av en hel del vikt. Men lexan kan man slänga bak på bilen vid ett senare tillfälle

Har ett par extra liggandes i garaget så får nog ta o kika på dessa om de går att lätta genom att borra kapa bort metall
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Vikten på dörrarna ?!

Inlägg av Cooper-74 »

Hissmekanismen är säkert halva vikten!
Men säkert en stor del av sidokrockskyddet också!

Plastruta och en läder-rem som hissmekanism :wink:
Men kapa ur insidan? :? skramligt nog i en koja, den tunna dörrpanelen/klädseln dämpar en del.

Skjutfönster i en vevrutedörr då? Sånt har folk gjort förr.

Utan att kolla är säkert skjutfönsterdörrar halva vikten mot vevrutedörrar.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vikten på dörrarna ?!

Inlägg av Gerry »

Det där är ju någon som redan funderat på...
http://www.theminiforum.co.uk/forums/to ... 4-weights/
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Vikten på dörrarna ?!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Många med racebilarna på 80 & 90-talet modifierade MK3 dörrarna till skjutrute-variant!

Pratade med Dalhems om detta för en jäkla massa år sedan, dvs innan Sverige var uppkopplat! :)
Du får fälla in den bottenskena (som fönsterrutorna glider i) ifrån en MK1/2 dörr i MK3 dörr och sedan köpa MK1/2
fönsterlister + några decimeter iom att MK3 dörren är några centimeter högre! Mig veterligen finns listen på metervara(?)

Detta är gjort på bl.a Niklas "Pizza" Johanssons "ny/gamla" Clubman SSK/4H bil från 1995, som jag kikade på förra året! ;)
Bild
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: Vikten på dörrarna ?!

Inlägg av mojoman »

Whoooooaaaaa vilket jobb snubben lagt ner på att väga alla delar JIKES........ 18.6kg på dörrarna.....Får väl se hur detta slutar....tror jag bygger klart allt först o sen börjar med att lätta bilen.

Ja man får väl börja beta av listan en sak efter den andra då :mrgreen:
Misse
Inlägg: 36
Blev medlem: 6 augusti 2010 kl. 16:02
Ort: Varberg

Re: Vikten på dörrarna ?!

Inlägg av Misse »

Jag har lättat många bruksbilsdörrar dock aldrig koja.
På tex generation ett av Micra så väger dörren 23, 5 kilo. Kapa ur hela innehållet i dörren så den blir flaxig och så sätta fast en plastruta så väger den ungefär 11 kilo. Med glasruta bara ett kilo mer. Plastrutor på en liten bil brukar bara göra 6-9 kilo så det är dyra kilon....
Äldst härinne :)
Om man räknar bilinnehavsantalet istället för löjliga år... Bilarna åldrar mig :P
Skriv svar