Hjälp/tips vid montering av .....!

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Hjälp/tips vid montering av .....!

Inlägg av Gerry »

Jag har haft bort det mesta pga. lackering och nu har veckorna gått och allt är inte lika färskt i minnet längre.
Vissa saker är ju nya och passar dessutom lite tajtare än innan.

Nu behöver jag tips & glada tillrop för att:

* Passa in golvmatta. Främst den främre biten mot torpedvägg (bakom värmepaket/pedaler) verkar behöva klippas till lite.
Hur har ni gjort det? Eller är det bara att montera-ta bort-justera-montera på nytt-ta bort-justera....?

* Montering av bensintank. Tanken är på plats MEN den där f*rba*nade gummiringen mellan tankrör och kaross håller på att driva mig till vansinne!
Ska den sitta på röret när jag monterar tanken eller går den att få på plats efteråt?
Jag monterade tanken först & försökte sen få ringen på plats = Det var irriterande nära att den kom på plats, men bara nästan..

* Fram & bakruta. När de skulle ut skar jag sönder listerna.
Enligt youtube är det varmvatten, diskmedel och att montera gummilisterna först och sen montera glaset. Inte gummi på glaset & sen det gamla tricket med ett snöre som man drar bort när man håller allt på plats.
Hur har ni gjort?
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Hjälp/tips vid montering av .....!

Inlägg av Cooper-74 »

Har du kvar resterna av gamla mattan så jämför dom med varandra och justera/skär till den nya efter hur den gamla såg ut, förutsatt den passade någorlunda bra.. Annars blir det nog som du skrev, av på av på..

Sätter alltid dit gummit till tanken i karossen först, sen i med tanken.

Rutor.. ger mig inte på sånt, inte modig nog! :shock:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Hjälp/tips vid montering av .....!

Inlägg av crowan »

Jag har kört med snöre. Diskmedel är bra också. Men jag undrar om vi inte gjorde tvärtom när vi bytte Pierres ruta...

Mycket tålamod och det är rätt bra att vara 2.
clubman 1330
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Hjälp/tips vid montering av .....!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Paraffinolja is the skit för dina ändamål! (rutlister & bensintankringen) Angående rutlisterna så lärde en gammal glasmästare mig det tricket.
Smörjer och mjukar upp gummit utan att paja det!

Barnängens barnolja är i princip samma sak!
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: Hjälp/tips vid montering av .....!

Inlägg av silverbullet 96 »

Windscreen.
1 - put the rubber seal in first.
2 - use some Vakuumlyftare on the screen.
3- line the screen up on the rubber
4- spray some multilube,or similar into the rubber channel, and work the rubber over the screen using some plastic spatula.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Hjälp/tips vid montering av .....!

Inlägg av RAINIER »

Att montera en vindruta tar typ 2 minuter.
Tryck gummilisten på plats i karossen.
Pensla på nån glidmedel i rutspåret (jag använder däckmonteringspasta, men WD40 går också, fastän att det tar bara mer tid att rengöra efteråt).
Sätt rutan med nederkanten i gummiet. Ta en stor spårskruvmejsel och gå runt rutan så att den ploppar i gummiet.
Pensla samma glidmedel i kromlistspåret och rull in kromlisten med ett sånt speciellverktyg.
Lätt som en plätt (jag ha gjort det flera hundra gånger, men även för en nybörjare kan det inte vara särskilt svårt).
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hjälp/tips vid montering av .....!

Inlägg av Gerry »

Tack alla tips!
- Lilltjejen hemma fick bjussa på lite av sin babyolja och efter ett par försök så sitter nu tanken på plats :) Jädrar va gött.
-De flesta bitar av mattan är också på plats. Den gamla var bara en stor del och den nya i 8 delar. (varav en bit var svart (alla andra är röda)!) så det blev att montera, måtta, modifiera och montera igen ett par gånger innan jag var skapligt nöjd.
Jag hade lite olika tejpsorter liggande men tillslut valde jag Clas Ohlsons Mattejp (34-9787) som verkar funka för att få fast bitarna på hjulhusen. (Snabbt & enkelt)
- Gummilisterna till fram & bakruta är också på plats. Längre hann jag inte och jag väntar tills jag har ett par händer till i garaget innan rutorna åker i.

* Hur är det med anslutningarna till värmepaketet? Spelar det någon roll vilken slang som sitter var?
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Hjälp/tips vid montering av .....!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Lilltjejen hemma fick bjussa på lite av sin babyolja och efter ett par försök så sitter nu tanken på plats
:)

Angående värmepaketet; Nedre uttag/slang på värmepaketet till värmereglage på topplocket!
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hjälp/tips vid montering av .....!

Inlägg av Gerry »

Idag var jag glad att alldeles för många timmar har lags på olika forum..

Jag bytte bromsbackar bak pga. att handbromsen tog lite dåligt (sist jag hälsade på hos bilprovningen).
Det gick bättre än väntat :D
Och eftersom det mesta har varit bortmonterat så räknade jag med att få lägga en del tid på att lufta.
Enligt Haynes-boken ska enkretssystem luftas HF,VF,HB & VB så jag gjorde så (nästan. HF,VF,VB,HB,VB).
Fram körde jag med Biltemas 191531 utan problem, men när jag försökte samma sak bak hände det nada...
Och jag har ju läst om något liknande här på forat, så då tog jag istället 19146 och pumpade försiktigt med pedalen = Klart :!:

Det gick nästan otäckt smidigt.
Tyvärr tog inte handbromsen bättre än innan, så det fick bli att justera lite inne vid handbromsen (ca 5mm) så blev det också bra.

Så, när jag ändå var inne i ett flow luftade jag även kopplingen..
Där är jag inte riktigt lika säker på att det blev 100%.
Motorn är fortfarande inte på plats, så jag kan inte testa den på riktigt än.
Men när jag luftade så kom det ut vätska så fint, men när jag stängde nippeln så åkte den sista luftbubblan tillbaka in!
Flera försök men samma sak varje gång..

Kompisen kom förbi & slipade in ventilerna till toppen & så vi mätte fjädertryck.
Så imorgon blir det att beställa shims & lager till diffen.
(Hoppas Jana (eller någon annan) har det på hyllan & skickar snabbt som tusan)
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Hjälp/tips vid montering av .....!

Inlägg av crowan »

Imm närmar sig med stormsteg :-)
clubman 1330
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hjälp/tips vid montering av .....!

Inlägg av Gerry »

Tack. Precis vad jag behövde höra :/
Det känns jävligt tajt, men ska gå
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Hjälp/tips vid montering av .....!

Inlägg av crowan »

:-) jag har strul med min också, känner också kniven mot strupen.
clubman 1330
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hjälp/tips vid montering av .....!

Inlägg av Gerry »

crowan skrev::-) jag har strul med min också, känner också kniven mot strupen.
Ja, hoppas inget har slagit sig!
Vi får väl boka biltåg (med varsin mekplats) ner till färjan och i nödfall varsin bogserlina till Pierre's kojja :P

Kan du skicka över din adress, så jag kan skicka tillbaka dina verktyg
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hjälp/tips vid montering av .....!

Inlägg av Gerry »

Ny dag, nya problem.

* Igår kopplade jag in elsystem. Bortsett från ett kabelbrott till bromsljusen ser det rätt bra ut.
Men en grej som jag inte riktigt är nöjd med är att den blåa kontroll-lampan lyser lyser när jag har halvljus och slocknar vid helljus :/
OM det fanns ett relä som den var kopplad till hade jag misstänkt att den satt på fel utgång. Nu vet jag inte riktigt var jag ska börja.
(Förmodligen kontrollera alla jordpunkter...)

* Min hastighetsmätarvajer har rymt! När jag monterade ur motorn så lossade jag bara vajer och höljet från hastighetsmätaren och lät dem sitta kvar i växellådan. Nu har den ju mest legat under en bänk i väntan på att motorn skulle bli klar, så jag förstår inte var den tagit vägen.. Den kan ju knappast glida ner i lådan och gömma sig. (eller?)

* Bytte även drivknutar. Hittade bara de i gummi, så det fick bli sån. (Hoppas att grenröret får plats nu). Att få dit dem måste vara bland det j*vligaste jag gjort på länge. Det tog säkert 2 timmar att montera de klämmor som inte redan var monterade (!) + att det är för trångt för att få in momentnyckeln, så vi får hoppas att jag drog dem lagom hårt.

* Idag hoppas jag få tag på shims så toppen kan bli klar för montering. Eftersom jag inte lyckats hitta någon som har i rätt storlekar blir det dubbla (en med liten diameter & en med så stor diameter att den ligger runt den lilla).

Sååå om jag bara kunde ställa tillbaka klockan en månad eller två skulle det kännas som att allt går enligt plan...
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Hjälp/tips vid montering av .....!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Att få dit dem måste vara bland det j*vligaste jag gjort på länge. Det tog säkert 2 timmar att montera de klämmor som inte redan var monterade (!)
Jag "gormade" för några veckor sedan, när jag skulle byta e n gummiknut. Tills kroppsminnet knackade på axeln! Nämligen att försiktigt klämma/pressa ihop u-klamman med en liten polygrip, lagom lite så att toleransen gör att u-klamman glider in i medbringaren! Tillräckligt långt in (5-7mm) för att sedan klämma/pressa in resten alt. knacka dit u-klamman och skruva dit muttrarna! Nu har du ju redan gjort detta, men vi är väl inte de sista som skruvar gummiknutar. Så jag ämnar dokumentera detta i din tråd till de första som ska skruva gummiknutar! ;)
Skriv svar