Sida 1 av 1

Utbytesmotor vilken färg?

Postat: 15 mars 2013 kl. 08:27
av Cooper MK II
Har nu fått tillbaka min Cooper Mk II, chassie helrenoverat ca 80 % av plåten är ny, epoxigrundad, nu original Tartan röd med svart tak, Gissa om man känner sig glad, kan bara sitta i garaget och njuta med ett stort leende. :D :D :D

Har beslutsångest över motorn, vilken färg?
Anledningen varför jag frågar beror på att motorn är en utbytesmotor enligt motornummer från fabrik?
Motorn är nu rödmålad, men under den röda färgen är den guldfärgad, vilket tydligen utbytesmotorer från fabrik var ?
Vad ska jag göra behålla motorn röd eller guldfärgad alt. måla den grön?
Om den inte skall vara grön så behåller jag grön till växellåda?
Men om så hur, göra med kopplinskåpan?

Thomas Karlsson

Re: Utbytesmotor vilken färg?

Postat: 15 mars 2013 kl. 12:01
av heemini
Googlar man lite så verkar det bara vara blocket som är guldfärgat. Allt annat omålat, dvs bar metall. Jag skulle behålla guldfärgen :D

Re: Utbytesmotor vilken färg?

Postat: 15 mars 2013 kl. 13:47
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Låter skönt att ha bilen hemma, målad och snygg. Grattis :D
Motor, växellåda och kopplingskåpa hade jag målat i BMC:s motor gröna färg.
Det tycker jag att en bil som renovers mot orginal utseende ska ha.

Hälsningar
Patrik

Re: Utbytesmotor vilken färg?

Postat: 15 mars 2013 kl. 15:12
av RAINIER
Mk1 och Mk2 Minis har gröna motorer. Mk3 blev svart.

Re: Utbytesmotor vilken färg?

Postat: 15 mars 2013 kl. 16:05
av Crona
Cooper MK II skrev:Vad ska jag göra behålla motorn röd eller guldfärgad alt. måla den grön?
Om den inte skall vara grön så behåller jag grön till växellåda?
Men om så hur, göra med kopplinskåpan?

Thomas Karlsson
GRATTIS till en nylackad bil, har du inga bilder så vi kan få tjuvtitta lite :wink:

Som Rainier skriver så skall motorn vara grön och det inkluderar allt utom förgasare, fördelare och tändspolen.
DSC_0054_resized.jpg
//Thomas

Re: Utbytesmotor vilken färg?

Postat: 15 mars 2013 kl. 16:55
av RAINIER
Remote huset (om du inte har magic wand systemet), startreläet och fram- och bakdel till generatorn ska också vara omålad.
Vattenkranen på topplocket som inte kontroleras med vajern ska vara omålad också, den typen med vajer har jag sett omålad också, men jag tror att den ska vara grön faktiskt.
Övre kylarfästet, kylare, kylarkåpan och bygeln till övre motorfästet ska vara svart.

Re: Utbytesmotor vilken färg?

Postat: 15 mars 2013 kl. 17:08
av heemini
Om motornumret börjar med 8G så är det en Gold Seal-motor d.v.s komplett renovering från BMC. De blocken var guldmålade. Sedan är det en smaksak om man vill behålla den färgen eller inte.

Re: Utbytesmotor vilken färg?

Postat: 15 mars 2013 kl. 17:23
av Crona
RAINIER skrev:Remote huset (om du inte har magic wand systemet), startreläet och fram- och bakdel till generatorn ska också vara omålad.
Rainier, är du säker på generatorgavlarna, mina var lackerade och motorn är till 99% säkerhet orörd.

//Thomas

Re: Utbytesmotor vilken färg?

Postat: 15 mars 2013 kl. 18:15
av RAINIER
Jag har aldrig sett en oanvänd Mk1 eller Mk2 motor så 100% säker är jag nog inte. Men om jag kollar på bilder av folk som har renoverat 59:or då är de delarna alltid omålade. Och jag tror att folk som renoverar 59:or är oftast väldigt noggranna med detaljerna.
Om man tittar på dem här bilderna, tagit i 1959, då är det svårt att avgöra...

Bild

Bild

Re: Utbytesmotor vilken färg?

Postat: 15 mars 2013 kl. 18:18
av Cooper MK II
Motorn är en 8G 49........ betyder det då att blocket samt toppen skall vara guldfärgad?
Ventilkåpan är svart med original textplåtar.
Det blir en färggrann motor. :)
svart guld grön
Gavlarna på min generator är ofärgade, som jag ser så har det aldrg varit färg på mina gavlar.

Re: Utbytesmotor vilken färg?

Postat: 15 mars 2013 kl. 22:35
av Crona
RAINIER skrev:Jag har aldrig sett en oanvänd Mk1 eller Mk2 motor så 100% säker är jag nog inte. Men om jag kollar på bilder av folk som har renoverat 59:or då är de delarna alltid omålade. Och jag tror att folk som renoverar 59:or är oftast väldigt noggranna med detaljerna.
Om man tittar på dem här bilderna, tagit i 1959, då är det svårt att avgöra...
Jag har kollat runt lite och du har rätt, de är inte lackerade, i Cooper boken finns en bild på sid 32 som definitivt inte har lackade men sen sid 33 är lite osäkrare men de är troligen olackade.

Hitta denna bild på nätet och den har definitivt inte heller lackade gavlar.
Bild

Men jag blästra bort färgrester på mina gavlar och den borde vara orörd men visst kan man ha renoverat generatorn och kanske klint hela generatorn med färg för jag är tämligen säker på att det är original generatorn då den är tillverkad 11/67 och bilen 12/67.

Får kolla lite till om det finns en mix annars så får jag blästra bort färgen igen :evil:

//Thomas

Re: Utbytesmotor vilken färg?

Postat: 16 mars 2013 kl. 10:32
av RAINIER
Motorn är målat grönt när den sitter ihop. Så alla muttrar och bultar är också målade. Men då har motorn inga externa delar, såsom generator, startmotor, fördelare, förgasare, etc. Däremot är grenröret monterat, så det är också grönt. Jag tror att det cylindriska huset till generatorn och startmotorn är målade först och sen satt man ihop dem. Därför är gavlarna omålade.

Bild