Snurrigt värre

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Snurrigt värre

Inlägg av macaholic »

Jag håller på att renovera min mini och i samband med det tänkte jag köpa en snurra eller karossvagga som det väl egentligen heter. Problemet med en färdig vagga är at tman inte har speciellt mycket nytta av den mellan varven och om man, som jag, är trångbodd i garaget tar den på tok för mycket plats när den inte används. Jag funderade ganska länge på hur jag skulle lösa det hela om kom på en vettig lösning som dessutom kan används när jag inte svetsar rost, vilket jag flrhoppningsvis inte kommer att göra i någon större utsträckning efter detta projekt. De vaggor jag hittade var både dyra och alldeles för stora så jag kom på en idé som jag tänkte dela med mig av.
Jag köpte helt sonika två motorställningar på Biltema för 600:-/st och gjorde två fästen speciellt byggda för minin, så nu kan jag snurra bilen nästan ett helt varv :) till en kostnad av ungefär 1500:-
På toppen av detta har jag två fina ställningar att använda när jag skall renovera motorer eller annat som kräver en rejäl ställning :)
Bild
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Snurrigt värre

Inlägg av minitokig »

bra idé!
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Snurrigt värre

Inlägg av Fekkeman »

Vilken idè! Hoppas att du belönade dig väl efter den klurigheten..... :D

/Robban
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: Snurrigt värre

Inlägg av macaholic »

Tänkte göra en ritning på själva hållaren när jag är klar med bilen, det var faktiskt väldigt enkelt att göra om än en smula tidskrävande att mäta och passa in.
Belöningen fick bli att jag nu faktiskt kan städa hela golvet mens jag håller på, jag lider av en svårartad rengöringsnoja, som jag nu kan få utlopp för :)
Nu väntar jag bara på att engelsmännen skall få ändalyktan ur vagnen och skicka hit mina pallar men ny fin plåt. sen skall det bli åka av. :rivstart:
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Snurrigt värre

Inlägg av Manne »

Du får hemskt gärna dela med dig av ritningen så lovar jag att städa mitt garage också :)

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Snurrigt värre

Inlägg av John Doe »

Tack för en bra idé där macaholic =) Ska lyfta upp en ev. ny tråd för "grillspett" där folk får visa upp sina alster för att underlätta för alla andra som vill bygga ett eget!

Har själv byggt ett som går att flytta med bil, fyrhjuling osv som har en 50 mm kulkoppling...
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: Snurrigt värre

Inlägg av macaholic »

Man är bara glad att kunna bidraga med något :D

När jag får hem pryttlarna från england kommer jag att lägga upp en tråd under renoveringar elelr vad den nu heter här på forumet, det är sånt som jag själv tycker är kul att följa.

När jag renoverade min gamla Porsche så hade vi webcam uppkopplat och live sänding på porscheklubbens hemsida :) Det var bara att bänka sig med chips och en kall pilsner att suga på :)
Riktigt så avancerat behöver det kanske inte bli denna gången men nog skall man kunna bidra med lite detaljbilder som någon kanske finner intresse i att titta på.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Snurrigt värre

Inlägg av Mini Maz »

macaholic skrev:
När jag renoverade min gamla Porsche så hade vi webcam uppkopplat och live sänding på porscheklubbens hemsida :) Det var bara att bänka sig med chips och en kall pilsner att suga på :)

Det kallar jag underhållning! :D
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
miknik
Inlägg: 15
Blev medlem: 9 juni 2020 kl. 16:24

Re: Snurrigt värre

Inlägg av miknik »

Hejsan! Jag vet att inlägget är lite äldre, men hoppas att uppfinnaren finns kvar. Jag behöver nämligen en minimi karossnurra /karossvagga för renovering av min Clubman. Motorstativ lösningen låter ju fantastiskt praktiskt.

Finns det någon här som vet vad det krävs för anpassningar för att kunna snurra runt Mini?

Tack på förhand
minimini
Inlägg: 830
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Snurrigt värre

Inlägg av minimini »

om ni använder biltema stativ, bredda gärna balken. den som syns längst ner i första bild. då blir det mycket stabilare o säkert
TURBO ROCKS..
henriks bygg
miknik
Inlägg: 15
Blev medlem: 9 juni 2020 kl. 16:24

Re: Snurrigt värre

Inlägg av miknik »

Hejsan! Tack för tipset. Jag hade hoppats att kunna köpa begagnat en färdig, men det blev inget. Är osäker om jag kan bygga sånt själv -aldrig jobbat med svets. Tycker att det känns som billigare lösning än en nyköpt karossnurra som måste anpassas…
minimini
Inlägg: 830
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Snurrigt värre

Inlägg av minimini »

när jag renoverade min, köpte jag kaross snurra på verktygsboden.
det bra sug efter såna så när jag var klar sålde jag den igen, den blev såld direkt.
drog av lite på nypriset, liksom va jag tyckte var skäligt
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Skriv svar