Svårbotad beroende

Minors, Maxis, Princessor och andra BMC-bilar
hevosaho
Inlägg: 59
Blev medlem: 2 april 2006 kl. 15:41
Ort: Kungälv

Svårbotad beroende

Inlägg av hevosaho »

Hej forumet. - Jag är anglofil :D

Efter har haft en hundkoja som jag sedan sålde vi flytt, så köpte jag en austin 1100 när vi flyttade till hus. Denna austin sålde jag i våras. Men beroendet försvann icke. Nu har jag införskaffat en austin maxi.
En röd skapelse som har övergått vit med åren med röd inredning, Fläshigt

Jag har en lite frågor, är det nån som har koll på vilket ET denna best har? Vilken förgasare kan man ha om man inte vill ha original eller dubbla? Extrator rör eller dylikt lär väl inte finnas antar jag.

Tack på förhand
Bilagor
Precis när den hade kommit hem
Precis när den hade kommit hem
Senast redigerad av hevosaho den 25 februari 2013 kl. 10:32, redigerad totalt 1 gånger.
Mr_Maxi
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 februari 2012 kl. 19:55
Ort: Degerfors

Re: Svårbotad beroende

Inlägg av Mr_Maxi »

Hej!

Vad roligt med en Maxi till!

Årsmodell?

Min är oxå röd med beige inredning...

Osäker på om TC modellen hade extraktorrör...

Vart i landet bor du?

Funkar fjädringen bra?

Hälsn Jan
hevosaho
Inlägg: 59
Blev medlem: 2 april 2006 kl. 15:41
Ort: Kungälv

Re: Svårbotad beroende

Inlägg av hevosaho »

Det är en 73:a den funkar jättebra mekaniskt och är fin under till. Men karossen är inte så rolig solblekt och dan. Fjädringen är ok lika hög på båda sidorna :) Jag bor i kungälv. Om du är i behov av delar så har jag en hel hög både begagnat och nytt. Eftersom bilen är lite skabbig så är det ingen original renovering på gång, så jag kör lite på ratlook stuket. Men jag får se hur länge jag ska ha kvar den är lite sugen på en koja nu när min ekonomi ser bättre ut. Men maxin har inte så stor marknad så jag har inte försökt att sälja den. Jag tycker att den är en trevlig och charmig(fulsnygg) bil men hjärtat ligger hos kojan.

/ Jonny
hevosaho
Inlägg: 59
Blev medlem: 2 april 2006 kl. 15:41
Ort: Kungälv

Re: Svårbotad beroende

Inlägg av hevosaho »

någon som har en hundkoja och vill byta
Bilagor
maxi2.jpg
Mr_Maxi
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 februari 2012 kl. 19:55
Ort: Degerfors

Re: Svårbotad beroende

Inlägg av Mr_Maxi »

Hej!

Vad bra ang delar:-) Har dock funkat bra de senaste åren.

Håller på och spikar takpapp på garaget nu. Bygger ett extra på 60 m2.

Snart får den stå inomhus igen...

Vilken sorts fälgar har du på bilen nu?

Joo begagnatmarknaden för maxis är inte den största...

Då har du hjulcylindrar bak som påverkas av handbromsvajern. På min 75:a går den till backarna direkt...

Tror det var Sverige och Australien som hade samma bromssystem...

Svårt att hitta....

Bara74 och 75 som hade identiskt och Allegron tror jag...

Rejäl hasplåt har du...

Apropå priserna är väl en maxi värd vad någon vill ge...

Nog svårt att tjäna pengar...

Köpte min för kan det ha varit 1500-2000?

Tror det var år 2000. Tiden går fort.

Roligt med en bil som sticker ut iaf...

Ha det!

Hälsn Jan
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Svårbotad beroende

Inlägg av Landén »

Även om jag gillar "bastarden" så tycker jag att du skall satsa på en koja, vi behöver 2 st på gatan. Nu när du fick mig att köpa en så är det bara att falla ner i kojaträsket igen.

Jag och Malin drar till skagen i våran till sommarn, hade varit coolt om ni skulle hänga på.


mvh Grannen
hevosaho
Inlägg: 59
Blev medlem: 2 april 2006 kl. 15:41
Ort: Kungälv

Re: Svårbotad beroende

Inlägg av hevosaho »

Landen: Ja det får bli en hundkoja nångång, kanske till nästa vinter. Får svetsa på en dragkrok så kan man dra husvagnen.

Mr.Maxi : Fälgarna som sitter på nu är 14 tummare från en mitsubishi charisma. Den hasplåten går inte av för hackor hehe jag har en extra om du är sugen.
Mr_Maxi
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 februari 2012 kl. 19:55
Ort: Degerfors

Re: Svårbotad beroende

Inlägg av Mr_Maxi »

Tja!

Okej, komplett med fästen?

Pris?

Motorn sitter ju liite oskyddad under den veka frontplåten...


Tror vissa gamla starlet mm har fälgar som kan passa...

På min är det original plåtisar med snobbringar och som avslutning kaplsar från Highline modellen...

Kör du med din året runt?

Tror inte jag haft min i trafik på m,assa år. Sambon gillade inte att bilen saknade nackskydd och galonklädselnv ar inte så poppis...

Ha det!

Hälsn Jan
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Svårbotad beroende

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Jag läste en intervju med Sir Alec Issigonis för ganska länge sedan. Han fick frågan vilken av de bilar som han konstruerat som han tyckte bäst om. Svaret blev lite oväntat, Maxi.

Så var stolta över era bilar :D

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
hevosaho
Inlägg: 59
Blev medlem: 2 april 2006 kl. 15:41
Ort: Kungälv

Re: Svårbotad beroende

Inlägg av hevosaho »

Mr.Maxi : Jag trodde hasplåten var standard, jo den ser komplett ut. Jag har ingen aning vad en sån kan vara värd. Jag var nära på att köpa ett par starlet alufälgar men dom hann säljas, riktigt 80-tals stuk var det på dom :) Jag körde bilen hela förra hösten och planen var att ha den som bruksbil, men planerna ändrades. Men jag utrustade den med en ny termostat och brytarlöst tändsystem. Så nu ska den vara pålitlig och värmen är det inget fel på. Det ända som jag önskar nu är rullbälten bak.

Excel.patrik : hehe han kanske blev lite rolig i huvet på gamla dar. Nej skämt å sido så är jag faktiskt ganska nöjd med den. Som sagt tidigare FulSnygg
Mr_Maxi
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 februari 2012 kl. 19:55
Ort: Degerfors

Re: Svårbotad beroende

Inlägg av Mr_Maxi »

Hej!

Hasplåt var nog option, fick kanske en tankeställare när man kört sönder oljefiltret och allt...

Du får nog säga vad du begä för plåtenr. Ska till Gbg i påsk, kanske du är hemma då?

Vilket brytarsystem kör du? Ignitor?

På min 75:a är det rullbälten...

Dock saknades midjebälte bak så jag monterade ett tidstypiskt från ett Saab 99...

Vi får höras om pris...

Ha det!

Hälsn Jan
hevosaho
Inlägg: 59
Blev medlem: 2 april 2006 kl. 15:41
Ort: Kungälv

Re: Svårbotad beroende

Inlägg av hevosaho »

Jag beställde från england kom inte ihåg märket. Men jag gav 1300 kr för en komplett fördelare,tändspole, tändkablar och tändstift inkl frakt. Jag jobbar på långfredagen då är jag i stan iaf, vet inte 200 kr kanske den kan vara värd.
Mr_Maxi
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 februari 2012 kl. 19:55
Ort: Degerfors

Re: Svårbotad beroende

Inlägg av Mr_Maxi »

Hej!

200 är taget... Följer bultar med?

Vart fäster man den?

Oj, det var billigt minsann...

Märker du nån ändring på bilens motorkaraktär?

Apropå din Maxi, var det den somv ar ute på annos i klassiker? Fanns väl i gbg-krokarna...

Vad fick du betala för din pärla?

Uhh, genomförkylt här. Hemma från jobbet... tänkte dock masa mig iväg imorgon... kurs hela dan... brukar inte vara så ansträngande...

Ha d!
hevosaho
Inlägg: 59
Blev medlem: 2 april 2006 kl. 15:41
Ort: Kungälv

Re: Svårbotad beroende

Inlägg av hevosaho »

Jag ska kolla hur den ska sitta. Jo maxin hittade jag på blocket tror inte den var med i klassiker. Han ska skulle ha 12000 för den men efter 3 veckor förstod han att marknaden inte var så stor. Så jag gav 6500 för den i slut ändan. Jag såg att du kommer från degerfors min svärfar är faktiskt där ifrån.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Svårbotad beroende

Inlägg av Cooper-74 »

114,3 är bultcirkeln på dessa "skönheter" vilket helt magiskt är fyra och en halv tum!
Som en hel massa japsar har :wink: och SAAB 99 och då även dom tidiga 900
Japp,har också haft en Maxi 1750. Dock inget jag skryter om :D
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Skriv svar