Projekt Austin Maxi

Minors, Maxis, Princessor och andra BMC-bilar
Användarens profilbild
larry
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 juni 2012 kl. 13:12
Ort: Aneby / Frinnaryd

Projekt Austin Maxi

Inlägg av larry »

Hej på er.
Jag är nybliven ägare av en Austin Maxi 1750 från 1974 och undrar om jag är välkommen att skapa en tråd här under projekt ?

Jag har mycket god erfarenhet av olika bilar, men den här har ju en fjädring som jag kommer behöva ställa frågor om.

Då den hänger på höger sida, och måste fyllas på och jag har läst om olika sätt göra det på, allt från ombyggda bromscylindrar till fettpumpar.

Målet med projektet är att den skall bli så original som möjligt, 2 ägare före mig och den är i mycket gott skick.

Innan besiktning skall jag byta handbromsvajrar – bromsbackar – cylinder detta är inköpt och nu är det bara tiden till att få det gjort som fattas.

Så kan någon admin ge mig klartecken ?

Om svaret blir nej, finns det någon i Aneby med omnejd som har erfarenhet ?

Någon som vet hur många Austin Maxi som är i trafik på ett ungefär ?

Avslutningsvis några bilder på projektet..

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av larry den 14 juli 2012 kl. 11:11, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Är Austin Maxi på forumet okey ?

Inlägg av optus »

Det finns en kategori för BMC-bilar, där kan du skriva , fråga och tipsa andra.
Ang. fjädringen, sök på "hydrolastic", det finns en del skrivetom den.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
ydrolina
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 22:11
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: Är Austin Maxi på forumet okey ?

Inlägg av ydrolina »

owwwwww, vilken jätte fin bil ! Grattis !
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Användarens profilbild
fryx
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 december 2009 kl. 21:33
Ort: Ludvika

Re: Är Austin Maxi på forumet okey ?

Inlägg av fryx »

behöver du nya bälgar har jag ett antal... hör av dig
Användarens profilbild
larry
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 juni 2012 kl. 13:12
Ort: Aneby / Frinnaryd

Re: Projekt Austin Maxi

Inlägg av larry »

Nu har vi besökt bilprovningen.

Resultatet blev 2st 2:or av den enklare typen, höger broms ligger an, likaså frambromsarna.

Det fixar jag snabbt.

Besiktningsmannen hade aldrig besiktigat en bil med vätske-fjädring, så han ställde frågor och var mycket intresserad och imponerad av skicket på bilen.

Nu har överdrags-klädseln åkt av och mattorna ut, så jag skall beställa nya mattor, sen får vi se vad jag gör härnäst.

Bild

Bild
Användarens profilbild
larry
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 juni 2012 kl. 13:12
Ort: Aneby / Frinnaryd

Re: Projekt Austin Maxi

Inlägg av larry »

Visst fanns det lite rost under mattan men inte mycket, mest lacksläpp med ren plåt under.

Rostskyddsfärg på idag, imorgon asfalts mattor, sedan ny matta.

Just det ja nu är den besiktigad till 2014-07-31.

Bild

Undrar om det bara är jag som läser detta.

Bild
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Projekt Austin Maxi

Inlägg av crowan »

Jag följer alla renoveringar med intresse. Det tror jag fler gör. Det är en fin bil du fått tag i!
clubman 1330
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Projekt Austin Maxi

Inlägg av Hylsan »

är också en ghost-reader :)

vad använder du för rostskyddsfärg?
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
larry
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 juni 2012 kl. 13:12
Ort: Aneby / Frinnaryd

Re: Projekt Austin Maxi

Inlägg av larry »

Trevligt att veta att några följer med mig, så jag kommer att vara mer utförlig framöver.

Rostskyddsfärgen var en burk jag köpt på Mekonomen för länge sedan, en rödaktig burk kommer inte på märket nu.

Egentligen skulle det ha räckt att måla på där det var lacksläp men jag körde på för att få samma yta när jag skall montera ny matta.

Apropå matta, så har jag inte hittat någon ny formpressad på nätet, så nu funderar jag på hur jag skall lösa det.

Men svart galon med lite struktur i är inköpt och en del inredning är nedmonterad och skall kläs om i helgen.

Bilen är en av ett antal projekt jag genomfört, och den här är en av få där inget är fast rostat, det är bara att lossa bultar och muttrar som om dom var monterade i går.

Allt fungerar, och det finns till och med kromade original hållare för vindrutetorkar gummit så det skall jag leta rätt på något som passar hos Feltema.

Jag körde lite grusväg i dag efter att ha värmt på ett antal asfalts plattor, jädrar vilken väghållning och vad kul den var att gasa med, men mer ljudisolering mot torpedvägen behövs och skall åtgärdas.

Häng med fortsättning följer.
Användarens profilbild
larry
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 juni 2012 kl. 13:12
Ort: Aneby / Frinnaryd

Re: Projekt Austin Maxi

Inlägg av larry »

Ljudisolering är påbörjad, ju mer jag river av inredningen desto mer förvånad blir jag av att det finns ingen rost.

Nu passar jag på att spraya 556 på synliga muttrar och annat i förebyggande syfte, kan ju vara bra om något skall demonteras i framtiden.

Men nu behöver jag råd och tips på lämplig matta och inköpsställe, jag har letat runt och hoppats på att hitta ny original men inte lyckats.

Matthandlarna i mitt område har inget som jag anser är dugligt, frågan är om man skall köpa något med gummerad baksida för att kunna forma lite med hjälp av värme-pistolen, eller tänker jag helt fel då ?

Bild
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Projekt Austin Maxi

Inlägg av minijanne »

Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Projekt Austin Maxi

Inlägg av Hylsan »

hur går det med renoveringen, fått tag på mattor?
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
larry
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 juni 2012 kl. 13:12
Ort: Aneby / Frinnaryd

Re: Projekt Austin Maxi

Inlägg av larry »

Hylsan skrev:hur går det med renoveringen, fått tag på mattor?
Jo jag fick ju tips här med länk till mattor, men dels tyckte jag det var för jädra dyrt.

Så jag började att lägga in heltäckningsmattor från den lokala handlaren, men kände att jag förstör bilens original skick och patina, det var som att riva ut historia och själ ur bilen att göra på det sättet.

Så jag bestämde mig för att sälja den till någon som fortsätter att vårda den och byta ut det lilla som behövs för att bilen skall få visa sin historia.

Utmaningen för min del är ju uppnådd, jag fixade fjädringen och fick den besiktigad.

Jag har ju hängt i många år på 4X4sweden forumet, och det var lite roligare eftersom man där inte är så märkes och modell bunden när man lägger upp trådar och hjälper varandra, så det får bli ett nytt projekt igen.

Men det var kul att Du följde mig och ställde frågan.

Bilen finns på Blocket, länkar inte eftersom det inte är en hundkoja, men sök på Austin Maxi (Jönköping).

Men det måste ju avslutningsvis sägas att ha fått äran att köra denna bil har vart en fröjd, jag ställde min dyra Volvo och körde Maxin som bruksbil, vilken känsla.

Tack även till er andra som gav tips och råd om hydrolastic pumpen med mer.

Pumpen behåller jag för man vet aldrig vad jag får för mig framöver :wink:
Mr_Maxi
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 februari 2012 kl. 19:55
Ort: Degerfors

Re: Projekt Austin Maxi

Inlägg av Mr_Maxi »

Hej!

Det var ju tråkigt att du slutade med Maxi...

Tänkte lägga upp en träd med min 75:a men det blev aldrig tid med det...

Undrar hur lätt det är att sälja en Maxi, jag har aldrig försökt...

Har du fått några spekulanter?

Ha det!

Hälsn Jan
Användarens profilbild
larry
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 juni 2012 kl. 13:12
Ort: Aneby / Frinnaryd

Re: Projekt Austin Maxi

Inlägg av larry »

Nej jag är inte ner ringd direkt, fått en del bytes förslag men inget som faller mig i smaken.

Sedan vet jag ju inte om priset är rimligt, det finns ju inget att jämföra med, men om jag sätter ut den igen så höjer jag priset rejält för att se vad som händer.
Jag har gått om bilar så det är ingen panik att bli av med den.

Om den inte blir såld så åker den upp på loftet så den skall under alla omständigheter bevaras.

Fick mejl från Hans Örtlund som vill se bilen på http://www.britishmotormeet.se/ den 18 augusti.

Men jag jobbar den helgen så det funkar inte.
Skriv svar