Avgassystem & vindrutespolare

Minors, Maxis, Princessor och andra BMC-bilar
abursvik
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 februari 2012 kl. 21:38
Ort: Göteborg

Avgassystem & vindrutespolare

Inlägg av abursvik »

I morgon är det besiktning av nyförvärvet Austin 1100 och det lär bli bassning på åtminstone det läckande avgassystemet och oviljan av spolarpumpen att spruta vatten på rutan. Var är det bästa stället att beställa ett nytt avgassystem? Finns det renoveringssatser till handpumpen för rutspolning eller är det bara att montera elektriska doningar istället?
Svenne
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 mars 2011 kl. 16:19
Ort: Kolbäck

Re: Avgassystem & vindrutespolare

Inlägg av Svenne »

Hejsan.
Var det du som köpte ETR 297??
Jag köpte ett nytt avgassystem för 800 hos Boffens fordonsteknik, kanske har han fler
abursvik
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 februari 2012 kl. 21:38
Ort: Göteborg

Re: Avgassystem & vindrutespolare

Inlägg av abursvik »

ETR 297 nybesiktigad u.a. :)
Det verkade inte finnas något system kvar hos Boffens men jag skall maila frågan för säkerhets skull. Annars kanske man fläskar på med ett rostfritt.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Avgassystem & vindrutespolare

Inlägg av minijanne »

GRATTIS!!!
Svenne
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 mars 2011 kl. 16:19
Ort: Kolbäck

Re: Avgassystem & vindrutespolare

Inlägg av Svenne »

ETR297 är vår förra 11/1300, vi sålde den 2009 till en släkting till killen du köpte den av. När vi köpte den stod den under en björk och hade så gjort i många år, hela bilen var full av mossa och penselmålad. Jag renoverade bromsarna och bytte hjullager och generator samt lagade bakre delen av avgassystemet, köpte även en ny matta från england. Nu har vi en Morris 1300 från 1970.
Lycka till med bilen
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Avgassystem & vindrutespolare

Inlägg av minijanne »

Bild

:mrgreen:

Lägg gärna ut bilder på underverket...
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Avgassystem & vindrutespolare

Inlägg av minitokig »

abursvik skrev:I morgon är det besiktning av nyförvärvet Austin 1100 och det lär bli bassning på åtminstone det läckande avgassystemet och oviljan av spolarpumpen att spruta vatten på rutan. Var är det bästa stället att beställa ett nytt avgassystem? Finns det renoveringssatser till handpumpen för rutspolning eller är det bara att montera elektriska doningar istället?
Kolla med Bodins Bilservice I Uddevalla, han brukar kunna fixa det mesta till BMC-bilar.
hevosaho
Inlägg: 59
Blev medlem: 2 april 2006 kl. 15:41
Ort: Kungälv

Re: Avgassystem & vindrutespolare

Inlägg av hevosaho »

vad kul att den gick igenom, hur fick du ordning på bromsarna. Mvh Förra ägaren
Svenne
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 mars 2011 kl. 16:19
Ort: Kolbäck

Re: Avgassystem & vindrutespolare

Inlägg av Svenne »

Här kommer en bild på underverket
Bilagor
austin 003.jpg
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Avgassystem & vindrutespolare

Inlägg av heemini »

Fin bil! :D Grattis!
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Avgassystem & vindrutespolare

Inlägg av optus »

Välkommen på 50-årsjubileet !
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
abursvik
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 februari 2012 kl. 21:38
Ort: Göteborg

Re: Avgassystem & vindrutespolare

Inlägg av abursvik »

Kul att få lite historik Svenne, har du någon bild får du gärna skicka den till abursvik@hotmail.com.
Angående hjullager så glappade det rejält på höger fram men jag och besiktningsmannen enades om att det var spel, inte glapp :D . Är det bytt på den sidan eller kan det vara dags?
Angående bromsar så var det inga problem med besiktningen alls fastän jag inte gjort något åt dom. Du är nog bara för van vid den extrema bromsverkan på din Lada :D .
Tack för tips. Jag skall kolla med Bodins, bilen klarade avgasvärdena så jag fick ingen anmärkning men det låter lite för mycket för att det skall vara kul. Möjligen försöker jag svetsa hålen när andan faller på (det gör den inte så ofta när det gäller att svetsa avgassystem nuförtiden).
hevosaho
Inlägg: 59
Blev medlem: 2 april 2006 kl. 15:41
Ort: Kungälv

Re: Avgassystem & vindrutespolare

Inlägg av hevosaho »

jag har bytt det högra framhjuls lagret men det glappade ändå, och drar man det hårdare så blir det varmt. Kul att den gick igenom.
Svenne
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 mars 2011 kl. 16:19
Ort: Kolbäck

Re: Avgassystem & vindrutespolare

Inlägg av Svenne »

Hejsan
Jag bytte vänster framhjulslager och hjulcylindrarna bak och en drivknut, kommer inte ihåg vilken sida. Skivorna är svarvade. Båda huvudcylindrarna är renoverade så också slavcylindern. Alla slangar borde vara bytta också. Vad har du för mätarställning? Skulle inte tro att den rullat så mycket sen jag sålde den. Avgassystem kan vara svårt, ljuddämparen är udda, finns säkert i england. Kolla ebay.

MVH//Svenne
Svenne
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 mars 2011 kl. 16:19
Ort: Kolbäck

Re: Avgassystem & vindrutespolare

Inlägg av Svenne »

Skriv svar