Projekt MG 1300

Minors, Maxis, Princessor och andra BMC-bilar
Användarens profilbild
Swedeflyer
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 november 2011 kl. 08:52
Ort: Karlskrona

Projekt MG 1300

Inlägg av Swedeflyer »

Eftersom jag skriver tusen dumma och några mindre dumma frågor, så tänkte jag att jag startar en lite tråd där jag samlar mina frågor och eventuella svar. Ni får alla GÄRNA bidra med svar, tankar råd och annat! :)

Fram tills nu har jag alltså fått kopplingen att lira skapligt. Under våren ska jag byta hela kopplingen med packbox, urtrampningslager.

Jag har monterat nya fina dubbade vinterdäck. Märke Hankoock.

Eftersom bilen inte gillar vatten, så har jag blåst rent fördelaren och sprutat i elektroniksprej. Den får stå öppen under natten för att det ska torka ut helt. En "kondom" är tillverkad av en diskhandske efter tips från "Edimus" här på forumet. Vi får väl se om den löser det hela. Annars får jag leta vidare varför den dör när det regnar.

Jag har beställt nya spindelleder, länkarmsbussningar, länkarmsstagsbussningar och lite nya bultar från Bodins Bildelar. Mycket trevlig och tjänstvillig herre som jag lär handla mer från!

Kupélampan är fixad så den lyser när man öppnar dörren. Det var lite glapp i en kontakt som jag nu fixat.

ATT FIXA:
Bagageluckan vill bara förbli stängd efter lite milt våld! Den hakar uppenbarligen inte i ordentligt när man stänger den. Ska kolla lite på det.

Stänkskydd till grillen. För att förhindra att det stänker regnvatten rakt in i motorrummet ska jag göra ett stänkskydd av lämpligt material som jag ska fästa bakom grillen. Lexan verkar vara bra val, då det inte syns. Undrar bara om det möjligen kan blända mötande bilar...

Största problemet just nu är att ingen mätarbelysning fungerar. Jag kör nu med min iPhone och en HUD display app som speglar hastigheten upp på rutan. Ganska för mycket hi tech... Men men... Bra att veta hur fort man kör... ;)
Jag har bytt lampan i hastighetsmätaren, men utan resultat. Hittade oxå en lös sladd bakom instrumentpanelen som jag ska försöka hitta sin plats till. Vet inte om jag råkade slita loss den när jag rotade efter lamphållaren till mätaren, men sladden ska fast...

Jo... Är det någon som har erfarenhet av de där "tabletterna" man kan köpa som ersätter blyersättningsmedel?
Kolla denna länken: http://www.ebay.co.uk/itm/MG-1100-1300- ... 500wt_1081

Over and out för denna gången!

/Christian
Jaguar XJ40 3,6 -89
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Projekt MG 1300

Inlägg av Edimus »

Ingen erfarenhet, dock ser dom ut som silvermålade stenar i garagepressat galler .... :?
Less is more
Cooper85
Inlägg: 15
Blev medlem: 8 november 2011 kl. 15:52
Ort: Härnösand

Re: Projekt MG 1300

Inlägg av Cooper85 »

Bakluckan... Du kan prova med lite våld. Böj ut låshaken lite med en kofot, men akta lacken.

/Cooper85
Användarens profilbild
Swedeflyer
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 november 2011 kl. 08:52
Ort: Karlskrona

Re: Projekt MG 1300

Inlägg av Swedeflyer »

Cooper85 skrev:Bakluckan... Du kan prova med lite våld. Böj ut låshaken lite med en kofot, men akta lacken.

/Cooper85
Menar du att den ska böjas inåt bilen, eller bakåt?
Jaguar XJ40 3,6 -89
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Projekt MG 1300

Inlägg av heemini »

Böj inte när låset sitter kvar i bilen! Ta loss och plocka isär. Behöver du böja till något så gör det i ett skruvstäd. Har du kollat att det inte bara är gummilisten som klämmer eller sitter åt fel håll? Ta bort den och prova om det fungerar utan.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Cooper85
Inlägg: 15
Blev medlem: 8 november 2011 kl. 15:52
Ort: Härnösand

Re: Projekt MG 1300

Inlägg av Cooper85 »

Heemini har rätt. Kolla listen först. Det tänkte jag inte på.

Jag menade bygeln som sitter skruvad i tröskeln. Låset i luckan ska du inte göra så här med. Bygeln ska böjas utåt (jag skulle satsa på utåt) eller inåt, man får prova sig fram lite i taget tills luckan går att stänga.

Har testat själv och det funkade. Jag hade innan tagit loss bygeln och satt den i skruvstädet. Slog med slägga och det gjorde nog mer åverkan på skruvstädet än bygeln.

Jag har varit med om att bogsera en 1100 med linan fäst i bygeln. Bilen stod med fastnade bromsar och punka på alla 4. Jag kan ännu inte fatta hur bygeln tålde den behandlingen. Den blev rätt skev, men den satt kvar i bilen efteråt.

edit: Om ni vill så kan jag nog fixa en bild på hur man gör med kofoten i helgen, så inte nån tar sönder bilen i onödan

/Cooper85
Användarens profilbild
Swedeflyer
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 november 2011 kl. 08:52
Ort: Karlskrona

Re: Projekt MG 1300

Inlägg av Swedeflyer »

Ha ha! Gärna bild! Vissa saker verkar dom varit duktiga på att bygga! :) "Nuclear proof"... ;)
Jaguar XJ40 3,6 -89
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
Cooper85
Inlägg: 15
Blev medlem: 8 november 2011 kl. 15:52
Ort: Härnösand

Re: Projekt MG 1300

Inlägg av Cooper85 »

Fixar bild.

"Nuclear proof" var det. En del annat verkar knappt petsäkert. Innertaket t. ex. Samma 1100 som ovan farsans gamla vinterbil som han skramlade runt i under sent 90-tal, skrotad nu) hade egenheten att om om man vek ner solskydden så rasade framdelen av innertaket ner :lol:

/Cooper85
Användarens profilbild
Swedeflyer
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 november 2011 kl. 08:52
Ort: Karlskrona

Re: Projekt MG 1300

Inlägg av Swedeflyer »

Ha ha!
Ska försöka låta bli solskydden då! ;)
Väntar med spänning från paketet från Bodins bildelar. Hoppas de dyker upp i morgon! :)
Jaguar XJ40 3,6 -89
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
Användarens profilbild
Swedeflyer
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 november 2011 kl. 08:52
Ort: Karlskrona

Re: Projekt MG 1300

Inlägg av Swedeflyer »

Sååå!
Nu fick jag paketet! :D

Spindelleden är ju ett riktigt plockepinn! :o Nån som har en schysst sprängskiss eller monteringsanvisning? :)

Nu ska det mekas i helgen! :meck:

/Christian
Jaguar XJ40 3,6 -89
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Projekt MG 1300

Inlägg av Crona »

Swedeflyer skrev:Sååå!
Spindelleden är ju ett riktigt plockepinn! :o Nån som har en schysst sprängskiss eller monteringsanvisning? :)
Christian,
Du sade du hade två verkstadshandböcker, om du tar den gamla och slår upp avsnitt K så ser du hur det går till att byta spindelleder och hur delarna skall monteras.
Men som jag skrev i en annan topic, troligen behöver de inte bytas utan ta bort ett shims på den spindelleden du fått anmärkning på och tryck i ordentligt med fett i alla fyra så går det nytt. Om det finns tydliga spår kratrar på lagerytan så skall den bytas då räcker det inte att justera. Men har man inte jobb så skaffar man sig :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Swedeflyer
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 november 2011 kl. 08:52
Ort: Karlskrona

Re: Projekt MG 1300

Inlägg av Swedeflyer »

Jodå Thomas, visst har jag böckerna, och visst finns det fina bilder och annat mys i dem! ;)
Jag ska lägga upp bilder i helgen!
Det som är så trevligt med denna bilen är att det är så gott om plats överallt! Verkligen trevlig att meka med!

Idag har jag fått fart på soppamätaren och tempmätaren igen. Det var en liten sladd som hoppat av...
Däremot funkar ingen mätarbelysning... Ej heller askkoppsbelysningen. Ska snoka vidare... Undrar om det inte kan vara en jordpunkt som strular...

Kollade över reservdelslådorna som följde med:
Komplett uppsättning av alla externa lampglas.
Extra interiörbelysnings kåpa.
Massa delar jag inte ens vet vad det är (än)
MG orginal mindre sportratt
Nytt grillemblem!!!
BMC märke (ni vet sånt man skruvar fast på grillens ribbor...)
Två drivaxlar, begade, status okänd.
Hastighetsmätare
Kromdelen på bakluckan
Tanklock med nyckel
Kylarlock
Två MG navkapslar
Två Austin navkapslar (nån som behöver och har två MG?)
Massa skruv och annat! :)

Såååååå... Natti natti!

/Christian
Jaguar XJ40 3,6 -89
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Projekt MG 1300

Inlägg av Crona »

Swedeflyer skrev:Komplett uppsättning av alla externa lampglas.
Om du har två nya/bra blinkersglas fram över så är jag spekulant, behöver egentligen bara ett men för att det inte skall bli färgskillnad så är det bättre med två.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Projekt MG 1300

Inlägg av minijanne »

Jag har nog ett par blinkersglas över om du är intresserad.

//mini7anne
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Projekt MG 1300

Inlägg av Crona »

minijanne skrev:Jag har nog ett par blinkersglas över om du är intresserad.

//mini7anne
Jag är helt klart intresserad, hur pass bleka är de?
Kan du maila en bild på dem?

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar