Tips, Austin 1100 till salu.

Minors, Maxis, Princessor och andra BMC-bilar
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Tips, Austin 1100 till salu.

Inlägg av optus »

På Blocket i dag.
En Austin 1100 Estate(?) 1967 till salu i Mora.
Ovanlig modell.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tips, Austin 1100 till salu.

Inlägg av minitokig »

hmm, lite fullt i garaget, har ju köpt ny bruks/familje/vinterbil...

hade ju gärna köpt en 1100 kombi, hade en förut och fräste omkring i, underbar bil!
tyvärr gick den till Sundsvall, det var en där som skulle renovera den, fanns en del rosta att ta hand om..
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Tips, Austin 1100 till salu.

Inlägg av lalaw »

Hej,
Ja den Morrisen saknar jag.
Det var faktiskt min första bil som jag köpte för pengar som jag hade sommar jobbat ihop.
Tyvärr så blev jag påkörd iden när jag bodde i Uppsala och fick tag på en Morris 1300 billigt så jag sålde kombin till Minitokig.
Lars
Bilagor
Morris 1100
Morris 1100
MVC-003F.JPG (6.98 KiB) Visad 13816 gånger
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Tips, Austin 1100 till salu.

Inlägg av optus »

Trevligt med lite bilhistoria.
Bilar som går i arv, så att säga.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Tips, Austin 1100 till salu.

Inlägg av lalaw »

När jag letade bland lite bilder så hittade jag en bild som Minitokig tog på 1300an som ersatte kombin när vi gjorde upp affären
Bilagor
LarsMorris1300hsida_2.JPG
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tips, Austin 1100 till salu.

Inlägg av minitokig »

Vilken tur jag hade att lalaw bodde i studentområdet som jag passerade på väg till jobbet, och tur att han blev påkörd och fick tag på en 1300 så att jag fick chans att ta över denna underbara bil.

När jag köpte kombin så stod den i mitt garage med värmefläkt någon vecka först för att torka ur, det var "lite" fukt i den, rost och dåliga lister släppte in en "del" vatten och fukt...

Lalaw hade precis besiktigat den och jag hade ca 1,5 år att köra innan den fick körförbud, hade nog varit svårt att få igenom den på besiktningen en gång ..

Den stod ett tag i garaget men sedan blev det lite platsbrist, pengabrist och tidbrist och jag min i-d-i-o-t sålde bilen, men det skulle gå till ett bra hem, den skulle renoveras. Det sista jag hörde om den var att killen hade plockat ner bilen och svetsat stora delar men sedan kom det en skilsmässa emellan och bilen var tvungen att flytta..

Någon som vet mer om bilen?

Här är en länk till några bilder
http://hem.bredband.net/b132258/1100kom ... kombi.html
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Tips, Austin 1100 till salu.

Inlägg av optus »

Bilen finns i dag i Timrå, ägs av Lars Tillgren eller Timgren.. Avställd 2003, ej bes..
Har du regnumret på 1300-an också.
Jag gör ett register över alla ADO16.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Tips, Austin 1100 till salu.

Inlägg av lalaw »

Här kommer min(och min familjs) ADO16 historia:
Egentligen började den innan jag föddes med att mina föräldrar hade ett par MG1100 och en Morris 1100 men de har jag inga bilder på.
Den första är en MG1300 som min bror köpte som 15 åring för att renovera. Den var helt nerplockad vid köpet och blev/är reservdelsbil
Sedan köpte Pappa en Morris 1100 som jag satte i inredningen från MG i och den hade smeknamnet mini-rollsen (den var ett substitut för den princess som Pappa alltid hade drömt om) den var dock väldigt rostig och fick släppa moton till nedanstående Mini
Efter det kom min Morris 1100 kombi som jag köpte när jag var 16år den hade då stått sedan början på 80-talet.
Dock gjorde jag inte iordning den med en gång utan hade en Austin Mini 68 som första bil.
Minin såldes för att finnansera en Sahara resa http:/drive.to/sahara
Efter resan så hamnade jag i Borås och Jobbade på Ericsson där jobbade också Snailspeed och av honom (eller hans bror) så köpte jag en Allegro som jag hade under tiden där. Motorn gick senare sönder på på den och den skrotades,.
Efter den så fixade jag till kombin så pass att den gick att besiktiga (Jag fick anmärkning "svårstängd baklucka" på den :D )
efter det så blev det Morris 1300 som jag köpte i upplandsväsby 1000kr och den var i rätt gott skick förutom lacken.
Den hade massor av dokumentation och säljaren hade annonserat den länge för ganska höga summor
Kombin sålde till Minitokig
Morris 1300 var länge min bruksbil men när min son föddes så blev den mer entusiastbil och mest minnesvärda tillfället var när min son var 1v gammal och vi var på British Car week.
Men så hittade jag en Morris Minor i behov av omvårdnad som jag köpte och 1300 såldes till en Lokförare i Västerås.
Jag hittade en annons på blocket om en MG1300 till salu i Eskilstuna som jag tipsade min far om som han köpte osedd för 5000kr, Mattorna var rejält uppruttna och den såg inte så fin ut men med nya mattor lite svets och lackförbättringar så är den helt ok och denna bil är min fars vinterbruksbil. Till denna så köpte vi en nikki förgasare av Manne.
Suget efter en Princess fanns kvar hos min far och så råkade jag hitta en annons på autosite.se om en Princess 1100 sälajre var Magnusson. Bilen hade stått sedan 88 och var ganska rostig, men helt komplett med all dokumentation och iprincip all plåt och delar som behövdes för att får iordning den följde med så det blev affär.
Problemet var att bilen tog jag från Halmstad till Göteborg men min far bor på Gotland och den var absolut inte körbar. Jag tog 2 veckors semester och Svetsade upp bilen bytte bakvagn etc och fick den genom besiktningen 2 dagar innan det var dags att åka till Ön. Sedan har vi bytt motor till MG 1300ans motorn från min brors bil samt haft i och ur den några gånger men nu går den bra.

Lars
Bilagor
morris 1100 kombi2.JPG
Morris 1100.JPG
MG 1300.JPG
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Tips, Austin 1100 till salu.

Inlägg av lalaw »

bilderna hamnade visst i fel ordning...
Bilagor
mg1300_1.jpg
morris1300.jpg
Austin Mini 850.JPG
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Tips, Austin 1100 till salu.

Inlägg av lalaw »

Princessan också....
Bilagor
princess.jpg
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Tips, Austin 1100 till salu.

Inlägg av optus »

You made my day !
Jag skall läsa den här historien igen, när jag har haft en dålig dag.
Uppskattar verkligen denna ADO16-familiehistoria.
Hälsa pappa och hans Princess som redan finns i registret. Kan skicka det till honom om han vill.
Jag skriver in bilarna på bilderna i registret, kollar först med Transportstyrelsen.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
Magnusson
Inlägg: 255
Blev medlem: 27 november 2004 kl. 21:22
Ort: Halmstad

Re: Tips, Austin 1100 till salu.

Inlägg av Magnusson »

Ursäkta språket men F_N va fin den är
Visst är det en underbar bil
lalaw skrev:Princessan också....
Går det så går det!!
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Tips, Austin 1100 till salu.

Inlägg av optus »

Ja, jag är mycket nöjd med min, det är den som är oppochner.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Tips, Austin 1100 till salu.

Inlägg av optus »

Minitokig,
vilket nummer har 1100 kombin ?
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tips, Austin 1100 till salu.

Inlägg av minitokig »

optus skrev:Bilen finns i dag i Timrå, ägs av Lars Tillgren eller Timgren.. Avställd 2003, ej bes..
Har du regnumret på 1300-an också.
Jag gör ett register över alla ADO16.
Optus
Thungren kanske?

Då finns den kvar i den trakten :-)
Kul.
Skriv svar