Laddlampa släcks ej vid avstängd tändning osv

Allt som har med elektronik att göra.
Danielsson
Inlägg: 105
Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
Ort: Timrå

Laddlampa släcks ej vid avstängd tändning osv

Inlägg av Danielsson »

Ja, jag har haft problem med elen i min 72 clubman ända sedan jag tog ut den i våras.

Så som det ser ut är att laddlampan lyser klart och tydligt såfort pluskabeln från batteriet är ikopplad på solenoiden. Oberoende om tändningen är på eller av. Startar man bilen släcks lampan, därför tog jag för någon månad sedan en genväg och botade symptomen och inte orsaken, jag satte in en huvudbrytare på pluskabeln och samtidigt satte jag in en vanlig ON/OFF nyckelbrytare + startknapp till tändningen eftersom mitt tändningslås vägrade acceptera min nyckel efter att jag råkat fått in rattlåset.

Dock hände det lite nu och då att tutan, tempmätaren, blinkers och bränslemätaren slutade fungera under färd, det var som att något kortslöts så den orkade inte driva de sakerna, tillslut så börjar bilen blöddra och dör efter en stund, antar att detta har att göra med att den inte är självförsörjande på generatorn!

Generatorn laddar 14v mätt på batteriet, säkringarna är hela.

Jag gissar på att det är en liten konstant kortslutning någonstans, för även om man kör startkablar på batteriet från en annan bil så slutar inte lampan att lysa (den tycker fortfarande att batteriet är dåligt). Men att den lilla kortslutningen ibland får bättre kontakt och då tar den all ström från batteriet och kör ner det i jord. När detta händer går det heller inte att starta bilen, det händer inget då man trycker på startknappen, antar att detta är ett resultat av att det inte finns någon ström att leverera till startmotorn då allt går ner i jord istället via kortslutningen.

Tar jag ut säkringarna blir det ingen skillnad, mäter jag med multimeter mellan jord och + matningen piper det (kontakt), mellan generatormatningen och jord piper det, mellan de båda plusmatningarna till säkringsboxen (bruna kablar) från solenoiden och jord piper det.

Någon som har någon idé på vad det kan vara. Och vet någon vart man kan hitta en ny komplett elstam till en -72 clubman 998cc med växelströmsgenerator, som sista utväg? hittar ingen till en mk3 998cc med två mätare på någon webshop.

Alla idéer uppskattas.
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Laddlampa släcks ej vid avstängd tändning osv

Inlägg av johan_palm »

Vet att dalhem och Jana har(har haft).
Men har du kopplat solenioden rätt?
Jag tycker det låter som det är kortis i lampsladdarna. Dom är rätt känsliga. Tycker jag det ahr kännts som...
Koppla av alla mätare, lampor etc. och sen börja från noll. Och koppla in allt var för sig. tidödande javisst men kanske hittar felet.
Skriv svar