Ladd lampan.

Allt som har med elektronik att göra.
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Ihlberg86 »

Jag kommer att bygga om till negativ jord. Och köpa en ny generator

vet någon om den modellen jag länka till passar? Eller om man behöver några nya fästen eller ny rem?? 
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Ladd lampan.

Inlägg av minimini »

kolla på gxe1003 o sammanligna ditt topp fäste med den
kommer inte ihåg om det samma.
ny belt lär du behöva
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Crona »

På tal om Plusjord så skrev jag för några år sedan ett blogg inlägg om detta som ni kan läsa HÄR kanske lite vinklat men kan kanske vara skoj att läsa ändå :wink:
 
Har du koll på hur du bygger om till minus jord, men ny växelströmsgenerator så skall du inte polarisera om den för det blir inget bra, men du behöver koppla om lite uppe vid det gamla laddningsreläet och glöm inte att skifta kablarna på tändspolen och kolla så att kupéfläkten blåser 8)
 
//Thomas
 
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Ihlberg86 »

Generatorn är nu beställd. 

Och så har jag börjat bygga om till negativ jord. Allt fungerar nu. Men lampan IGN lyser när tändning är AV, och slocknar när tändning är PÅ. Några tips??

Jag har även tagit bort Volt regulatorn. Och kopplat enligt bifogad bild. Va tror ni blir detta rätt??
Bilagor
859E9816-C826-460B-8BDC-20A4A3671EE7.jpeg
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Ihlberg86 »

Nästa vecka kommer den nya generatorn. Igen som har några kommentarer till mitt senaste inlägg.
 
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Crona »

Ihlberg86 skrev: 11 oktober 2020 kl. 00:03 Nästa vecka kommer den nya generatorn. Igen som har några kommentarer till mitt senaste inlägg.
 

 
Hej
Det är inte helt enkelt att svara, jag hänvisa till ett kopplingsschema i ett tidigare inlägg men du bekräfta inte om detta stämde eller inte men det borde stämma.
Sen ställde jag också några andra frågor, Vad händer om du sätter den lilla kabeln från generatorn direkt till jord och slår på tändningen lyser laddningslampan då? Jag ville bara försäkra mig om lampa och kabel var hela så du har förutsättningar att den kan ladda, vidare så tyckte jag du skulle mäta om generator laddade överhuvudtaget så det inte bara är ett problem med lampan?

Men nu till din fråga, betäckningarna på ditt laddningsrelä stämmer inte med schemat som jag länkar till men jag gissar att det är bytt till lett nyare och då.

Men om vi utgår från schemat som jag länkar till så skall du koppla samman A1 med A och F med D men jag gissar att du hittat det du skriver på nätet och det ser rätt ut.

//Thomas
 
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Ihlberg86 »

Corona: Jag hade redan bestämt mig för att byta till en mer modern generator. 

Nu är den nya generatorn monterad. Och inkopplad. Provade idag. Startade bilen och mätte direkt på batteriet på tomgång 11.98 V, blev inte heller någon skillnad om jag varvade upp motorn.

Laddlampan lyser när jag sätter på tändningen, och slocknar direkt jag startar.

Jag köpte 45 Amp generatorn som säljes på minispares. Och den har 3 stift. Lilla stiftet är kopplat till lampan. Och sen har jag provat att koppla in mig på båda stora stiften, men det blir ingen skillnad. Ska man bygla dessa 2 stora??

När jag mäter på batteriet vid tomgång borde jag väl ha 13-14 V ??
 
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Ihlberg86 »

1
1
 
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Crona »

Ihlberg86 skrev: 17 oktober 2020 kl. 14:49 Corona: Jag hade redan bestämt mig för att byta till en mer modern generator. 

Nu är den nya generatorn monterad. Och inkopplad. Provade idag. Startade bilen och mätte direkt på batteriet på tomgång 11.98 V, blev inte heller någon skillnad om jag varvade upp motorn.

Laddlampan lyser när jag sätter på tändningen, och slocknar direkt jag startar.

Jag köpte 45 Amp generatorn som säljes på minispares. Och den har 3 stift. Lilla stiftet är kopplat till lampan. Och sen har jag provat att koppla in mig på båda stora stiften, men det blir ingen skillnad. Ska man bygla dessa 2 stora??

När jag mäter på batteriet vid tomgång borde jag väl ha 13-14 V ??
 

 
Jag heter Crona INTE Corona :evil:
 
11,98 det är batterispänning, som du skriver så skall du ligga mellan 13-14 volt med lite varv på motorn.

Om du mäter med tändningen av vad har du för spänning på kabeln som sitter på generatorn, sen startar du motorn och mäter vad du har för spänning på ledningen när motorn går.
Vad står det för betäckning på stiften? Det skall stå B+ eller möjligen enbart +, men plusledningen ser väldigt klen ut men böraj med att mäta som jag skrev så tar vi det därifrån.

//Thomas
 
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Ihlberg86 »

Sorry Thomas blev lite fel med namnet där.

Ska kolla efter beteckningar och mäta detta. Blir tyvärr inte förän på torsdag. Ligger borta under veckorna på jobb.
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Ihlberg86 »

Nu har jag provat att mäta.

Direkt på batteriet 12V
På den ”stora kabeln på generatorn” tändning AV 12V
På den ”stora kabeln” på generatorn på tomgång. 12V


Innan jag mäte någonting provade jag att starta bilen. Då glöde laddlampan lite grann. Sedan utförde jag mätningen + att jag spännde på remen lite. Provade att starta igen, då helt plötsligt lyser laddlampan med fast sken?? Va nu?
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Ihlberg86 »

Provade att höja tomgången lite, då slocknade lampan.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Crona »

När du öka varvet och lampan slocknade, vad har du då för spänning?
När jag tittade på bilden så reagerar jag på att kablarna till generatorn ser väldigt klena ut, men mät vad du har för spänning ut från generatorn vid t.ex. 2500 rpm.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Ladd lampan.

Inlägg av minimini »

vart bor du någonstans i världen ihlberg86
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Ihlberg86 »

Jag bor i Värmland, Årjäng.

Ska prova att mäta vid 2500 RPM
Skriv svar