Ladd lampan.

Allt som har med elektronik att göra.
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Ladd lampan.

Inlägg av Ihlberg86 »

Hej 

Föregående ägare har dragit massa nya ledningar och sätt in extra instrument i bilen.

Och jag vet inte vilken lampa som hör till ladd lampan.

bilen är ifrån -68. Och har likströms generator. Jag har satt in en ny Volt reglator(en svarta boxen som sitter på vänster sida i motor utrymmet). 

Bilen laddar inte batterit och så läste jag att om ladd lampan är trasigt fungerar inte laddningen.

Tänkte jag kunde dra en ny kabel ifrån generatorn eller regulatorn till en egen monterad lampa. Men vet inte hur det ska kopplas. Kan någon här hjälpa mig?? 
minimini
Inlägg: 831
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Ladd lampan.

Inlägg av minimini »

det enklaste är väl att köpa en handbok, där finns elschema o allt om hur kojan är byggt
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Ihlberg86 »

Eftrsom tidigare ägare har dragit en del ström själv. Så vet jag inte om ett elshema skulle hjälpa mig.

Men jag behöver en bart vera hur kretsen med laddlampan går.
minimini
Inlägg: 831
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Ladd lampan.

Inlägg av minimini »

enkelt sagt sladden från relät går till laddningslampan som sitter i  hastighetsmätaren
men det finns annat att tänka på än  bara är att koppla in en laddlampa .
du kan behöva polarisera likströms generatorn  enklast du googlar hur man gör det
på ditt relä står det vart dom olika polarna ska gå. + är batteri sen ska det vara en lite pol som är laddnings lampan det plus o sen vanlig jord på lampan
står det bara siffror på relät googla dom
var det inget kopplings schema med det nya relät
en till batteri o en till laddlampa
den till batteriet kan mycket väl gå till + på startmotorn
om du googlar  koppla likströmsgenerator kommer det mycket matnyttigt. det svårt att förklara i ord
dra ny el om du är tveksam till det som sitter där, bra sätt att undvika problem i framtiden
hoppas du förstår något av detta jag försökt förklara
 
 
 
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Crona »

Ihlberg86 skrev: 3 augusti 2020 kl. 07:20 Eftrsom tidigare ägare har dragit en del ström själv. Så vet jag inte om ett elshema skulle hjälpa mig.

Men jag behöver en bart vera hur kretsen med laddlampan går.


 
 Hej
Laddningslampan är den tunna kabeln på generatorn och den går till anslutning D på laddningsregulatorn och sen vidare in till instrumentet.
//Thomas

 
 
 
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Ihlberg86 »

Det finns ingen vänlig själ som skulle kunna göra ett enkelt elshema. Som beskriver hur jag ska koppla en ny kabel.

Då kan jag helt utesluta dom gamla kablarna.


Hade varit så skönt att få ordnat detta innan man ställer bort bilen på vinterförvaring.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Crona »

Ihlberg86 skrev: 12 september 2020 kl. 15:27 Det finns ingen vänlig själ som skulle kunna göra ett enkelt elshema. Som beskriver hur jag ska koppla en ny kabel.

Då kan jag helt utesluta dom gamla kablarna.


Hade varit så skönt att få ordnat detta innan man ställer bort bilen på vinterförvaring.


 
Här är en länk till ett schema som bör stämma till din bil https://www.minimania.com/images/wiring ... ring07.pdf
 
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Ihlberg86 »

Provade idag att dra nya kablar.

Drog ifrån generatorn till D på laddrelä. Vidare ifrån D till en lampa. Sedan ifrån lampan till tändingen.

jag får ett fast sken på lampan. Men den slocknar inte. Känns som jag kopplat fel.

tändningen är ombyggt. Så jag har en av/på knapp och sedan en fjädrande startknapp.
Bilagor
1
1
2
2
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Crona »

Ihlberg86 skrev: 20 september 2020 kl. 11:07 Provade idag att dra nya kablar.

Drog ifrån generatorn till D på laddrelä. Vidare ifrån D till en lampa. Sedan ifrån lampan till tändingen.

jag får ett fast sken på lampan. Men den slocknar inte. Känns som jag kopplat fel.
 
Laddar generatorn, vad har du för vilospänning på batteriet och vad har du när den går på tomgång respektive 3000 varv??
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Gerry »

Det är troligen problem för att det används jordkabel till det mesta ;)
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Ihlberg86 »

Tänkte skruva av generatorn och test köra den i bänken idag. Den var gammal och sliten. 

så jag behöver köpa en ny. Borde man köpa en växelströms generator när man ändå byter? Någon som kan länka till någon passade på minispares?
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Ihlberg86 »

Hittade denna https://www.minispares.com/product/Clas ... 0to%20shop

Hur funkar det om jag har plus jordat??
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Crona »

Ihlberg86 skrev: 25 september 2020 kl. 20:49Hur funkar det om jag har plus jordat??

 
Det funkar inte med växelströmsgenerator om du har plusjord.
Men kolla om generator laddar och det gör du enklast i bilen som jag skrev tidigare.

Vad händer om du sätter den lilla kabeln från generatorn direkt till jord och slår på tändningen lyser laddningslampan då?

//Thomas 
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
minimini
Inlägg: 831
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Ladd lampan.

Inlägg av minimini »

o fungerar den inte, så prover du polarisera den. goggla ...polarisera likströms generator....
goggla även på .... testa likströms generator.... så får du alla svar på hur man testar o kopplar en likströmsgenerator
typ som här http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... generator/
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Ladd lampan.

Inlägg av Ihlberg86 »

Jag måste beställa en ny generator. Den gammla var i dåligt skick.

Hur mkt jobb är det att bygga om till negativ jord. Finns det någon guide till detta. På mini spares kostar nämligen en modern generator mindre än den gamla likströms modellen, som jag har idag.
Skriv svar