Kombikoja -62. Tutan fungerar inte!

Allt som har med elektronik att göra.
swedishwiking
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 december 2015 kl. 10:03

Kombikoja -62. Tutan fungerar inte!

Inlägg av swedishwiking »

Hej grabbarna.

Har efter många om och men fått ordning på bromsarna och kopplingen på min gamla kombikoja. Planen var att göra en sista besiktning och därefter njuta några fina mil till hösten. Men jag får inget ljud i tutan... Tvångskör jag direkt via batteri så fungerar den. Vid mätning får jag runt 6v (?) uppe vid ratten samt vid kablarna framme vid tutan. Antar att den inte orkar igång med så låg spänning. Bilen startar och går i övrigt med fullgott lyse osv.
Var börjar jag felsöka?

Med vänlig hälsning, Mattias

Användarvisningsbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Kombikoja -62. Tutan fungerar inte!

Inlägg av RAINIER »

Tutan är minuskopplad (om man inte har en plusjordad bil såklart).
Det betyder att man har en konstant plus på ena stiften på tutan och minus kommer från rattstången (=kaross) via tutknappen till andra stiften på tutan.
Har du en Mk1 eller en Mk2/senare Mini?
Modern cars are nothing but visual pollution !

swedishwiking
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 december 2015 kl. 10:03

Re: Kombikoja -62. Tutan fungerar inte!

Inlägg av swedishwiking »

Min bil är en mk:1 med plusjord. Jag har plockat bort grejorna mitt i ratten och har nu frigjort kabeln som kommer ut i mitten av densamma. Mäter jag mellan tråden och muttern som håller ratten så får jag 6v. Trycker jag fast kabeln mot muttern kan jag mäta 6v nere vid tutan. Men varför är det 6v och inte 12v? Jordfel?
Då är det i sådant fall minuskabeln som sticker ut i mitten på ratten och plus i muttern på min bil?

Användarvisningsbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Kombikoja -62. Tutan fungerar inte!

Inlägg av RAINIER »

Om du kopplar loss båda sladdar från tutan, mäter du fortfarande 6V vid ratten?
Modern cars are nothing but visual pollution !

swedishwiking
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 december 2015 kl. 10:03

Re: Kombikoja -62. Tutan fungerar inte!

Inlägg av swedishwiking »

Stämmer. Finns det några "kända" jordpunkter som är lätt åtkomliga?

Användarvisningsbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Kombikoja -62. Tutan fungerar inte!

Inlägg av RAINIER »

Konstig att du mäter 6V mellan muttern och sladden.

Sladden som går igenom rattstången (brun/vit) går till kopparkransen, men är isolerat från rattstången
Kopparkransen är också isolerad från rattstången.
Rattstången = jord
Det ligger en släpkontakt på kransen med en brun/vit sladd som går direkt till tutan.
I viloläge får tutan ingen jord, bara ström från säkring 1.

Tutknappen är jordat och när du trycker ner den, då kopplar du jorden med den brun/vita sladden som går in i rattstången och på slutet till tutan. Nu får tutan båda ström och jord.
Modern cars are nothing but visual pollution !

Användarvisningsbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Kombikoja -62. Tutan fungerar inte!

Inlägg av RAINIER »

Får du 6V om du mäter mellan muttern (rattstången) och en annan jordpunkt (ta en skruv i karossen eller nåt)?
Om du inte får det, då finns det nån kortslutning mellan släpkontakten och andra sladdar under rattstångskåporna.
Modern cars are nothing but visual pollution !

Användarvisningsbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Kombikoja -62. Tutan fungerar inte!

Inlägg av RAINIER »

Bild

Bild

Bild
Modern cars are nothing but visual pollution !

swedishwiking
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 december 2015 kl. 10:03

Re: Kombikoja -62. Tutan fungerar inte!

Inlägg av swedishwiking »

Mycket tack för bilderna! Får nog plocka sönder lite mer och se om något felar lite längre ner.
Jag drog en kabel direkt från batteriet och mätte mot kabeln mitt i stången. Fick då ca 12v. Det borde väl tyda på att nåt är vajsing med jorden?

Användarvisningsbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Kombikoja -62. Tutan fungerar inte!

Inlägg av RAINIER »

Mät mellan sladden och 12V från batteriet. Då får du troligen 6V.
Det betyder att du redan har 6V på sladden, som tyder på en lätt kortslutning mellan släpkontakten och nån sladd i närheten (från blinkersspaken?).
Modern cars are nothing but visual pollution !

swedishwiking
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 december 2015 kl. 10:03

Re: Kombikoja -62. Tutan fungerar inte!

Inlägg av swedishwiking »

Ha ha, blir galen på detta. Har idag konstaterat följande: Om jag drar fram ny minuskabel och mäter mot jord vid ratten får jag 12v. Konstaterar även att felet inte tycks sitta i ratten eftersom jag även mäter 6v nere vid anslutningen under instrumentbrädan. Borde väl antyda att felet sitter i minuskabeln nån annanstans?

Efter detta inträffar dock följande... Lägger oavsiktligt handen på tändspolen vilken var väldigt varm. Provar att koppla bort tändspolen och mäter plötsligt 10,5v vid ratten! Tutan fungerar dock fortfarande inte. Så fort jag kopplar in kablarna på tutan så kan jag inte längre mäta nån spänning där.

Intressant nog kvarstår ca 10,5v trots att jag efter en stund åter kopplar in tändspolen.

Frågeställning: Ska tändspolen bli skållhet även om motorn ej är igång? Är det fortfarande så att 10v inte räcker för att driva tutan eftersom spänningen där försvinner när jag kopplar in den?

Det finns ingen kojakunnig i Södra Dalarna som är sugen på kaffe med gofika...?

swedishwiking
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 december 2015 kl. 10:03

Re: Kombikoja -62. Tutan fungerar inte!

Inlägg av swedishwiking »

Uppdatering!

Har nu tagit bort tutan från bilen för att lättare kunna ställa in så den tutar "rent" utan att skramla. Tanken är att den lättare ska "orka igång". Fungerar helt perfekt när man matar direkt från batteriet.
Mäter åter spänningen vid anslutningen till densamma och får nu 11,5v!
Glad i hågen kopplar jag åter in min intrimmade tuta vilken, surprise, surprise, är knäpptyst.

Mäter nu spänningen uppe vid ratten och får då ingen spänning överhuvudtaget även om jag provar dra kablar från batteriet.
Trycker då ner minuskabeln i rattstången och kan åter mäta 11,5v framme vid tutan...


Det är ingen av er grabbar som riggat en kamera i mitt garage och skrattar er harmynta va....?

HJÄLP!!!

Användarvisningsbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Kombikoja -62. Tutan fungerar inte!

Inlägg av RAINIER »

Du har tydligen nån kortslutning nånstans.
Funkar allt annan el förresten?
Om tändningen är på och brytarspetsarna är stängde, då blir tändspolen tokvarm och kan gå sönder.
Såna problem är svårt att lösa på distans, men du får alltid lämna bilen till min verkstad som finns utanför Södertälje....
Modern cars are nothing but visual pollution !

swedishwiking
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 december 2015 kl. 10:03

Re: Kombikoja -62. Tutan fungerar inte!

Inlägg av swedishwiking »

Mina nerver, men äntligen tycks problemet löst. Prövade allt från tutor till små elmotorer i anslutningskablarna för tutan utan nån som helst reaktion trots att jag som mest mätt 11,5v, vilket åtminstone borde göra att det blixtrar när man för samman tåtarna. Kan bara dra slutsatsen att det är nån slags "spökström" (Väldigt låg ampere?) som inte orkar driva nånting överhuvudtaget.

I brist på idéer rev jag bort alla kablar från säkringshållaren och gick lös på den med sandpapper och 5-56. Plötsligt har jag 13v både vid ratten och vid tutan! Och det är RIKTIG ström den här gången, för nu funkar tutan tillsammans med tempmätaren, vilken för övrigt varit död i åratal.

Nu är det besiktning pronto innan allt dör igen. Tack för allt stöd!

Användarvisningsbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Kombikoja -62. Tutan fungerar inte!

Inlägg av RAINIER »

Har du en säkringsdosa med 4 säkringar som sitter mot brandväggen?
De korroderar ofta. Jag brukar blästra dem och rengöra sladdkontakterna med electric cleaner.
Modern cars are nothing but visual pollution !

Skriv svar