Laddningsproblem...?

Allt som har med elektronik att göra.
Symonoko
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 november 2014 kl. 14:12
Ort: Falu

Laddningsproblem...?

Inlägg av Symonoko »

Hej!
Jag har, vad jag tror, laddningsproblem på en Rover 97.
Vad jag kan konstatera efter de senaste tidens fadäser, är att batteriet inte laddar som det ska.

Händelseutveckling.
Laddar batteriet.
Bilen startar och går att köra i ett par dagar, för att sedan inte vilja starta, kollar batteriet som är urladdat.
Ska tillägga att batteri, generator, fläktrem, jordkabel i motorutrymmet och huvudströmbrytare är bytt/monterat.
Efter att ha kollat i säkringsdosan efter tjuvström, så drog innerbelysning,kylfläkten, larm/signalhorn ström. Men det ska det väl göra?
Huvudströmbrytare monterades dit men det vart inte bättre.

Finns det någon som kan kasta nytt ljus på detta problem? Vad är det som slaktar batteriet?
Kan det vara pluskabeln ifrån batteriet till generatorn som är kass?
Vänliga hälsningar.
pickupen
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 januari 2013 kl. 00:59
Ort: Kalmar

Re: Laddningsproblem...?

Inlägg av pickupen »

Låter som att din generator (trots bytet) inte laddar som den ska. Det kan vara så att den ger 12v men inte mer och då slocknar din generatorlampa. Borde ge runt 14,5 v så mät. Kolla även upp dina anslutningar. :!:
Symonoko
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 november 2014 kl. 14:12
Ort: Falu

Re: Laddningsproblem...?

Inlägg av Symonoko »

En uppdatering.

Visade sig vara en kabel, som hade sett sina bättre dagar, mellan generatorn och till startmotorn som var problemet.
Efter ett par veckor utan några laddnings eller start problem, så kan jag , med största vidskepelse, säga att problemet verkar vara löst.
Tack för tipsen!
Skriv svar