Blinkers-död!

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Blinkers-död!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Bil-el är inte min starka sida, detta till trots att jag fick hjälp av min dyre fader som kan sånt väldigt bra.. så gick vi bet idag!

Samtliga delar av kabelhärvan har varit isär-kopplat vid kupé och motorrum när jag modifierat och målat! Kopplade tillbaka
och såg till att alla jordpunkter i kaross är "rena". Vidare har jag noggrant smort med en kontaktpasta när jag tryckte tillbaka
resp. kablar (hane/hona) till en solid kabelhärva igen. Allting funkade (såklart) superb innan jag kopplade isär kabelhärvan..

När jag nu ikväll granskar kopplingsscheman såväl från minimania och ett update schema från downunder ;)
så ser jag att vi mot förmodan bommade en kanske viktig detalj!
Att blinkersreläet på Clubman 70-tal ska vara kopplat via kupéfläktens på/av-kontakt?

Jag har ju avlägsnat min kupéfläkt för kännedom och vi valde att växla över till andra elektriska oegentligheter istället!
Har jag läst schemat åt helvete fel?
Eller om detta nu stämmer med relä/kupéfläkt, kan någon vänligen konfirmera detta?

Jag har plöjt i historiken här på forumet för att hitta något dylik, men det har mest handlat om dålig jord och defekta reläer.. Jag har t.o.m ringt George Lucas... ja, för han har ju också skapat en form av The Dark Side... Men han la på(?)
Användarens profilbild
kojan
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 januari 2016 kl. 22:16
Ort: Orust

Re: Blinkers-död!

Inlägg av kojan »

Det låter som om man hämtar +12 på fläktkontakten, jag tittar på detta till kaffet.
I ett schema märkt "Mini Clubman & 1275 GT Mars 76 & framåt matas blinkersreläet med grön kabel ifrån säkring & sedan grön vidare till omkopplare för eluppvärmd bakruta.
Samma säkring matar insugsrörets förvärmning & bromsljuset

På Mini special 77-78 & framåt: ser det liknande ut

Det verkar finnas 2 typer av relä använda på Mini, dels ett med 2 anslutningar & dessa är:
B & den skall ha +12 Volt när tändningen är påslagen (Grön som standard)
L & den skall till blinkersomkopplaren som kopplar ihop med antingen höger eller vänster sida när man blinkar. (Ljusgrön som standard)

Sedan finns det en typ med 3 anslutningar:
B -> + 12Volt (Grön)
L -> Omkopplaren (Ljusgrön)
P -> den går till kontrollampan för blinkersen (Ljusgrön med lila stripe)

Hur kopplade du bort fläktmotorn ?
Tog du kabeln vid säkringen ?
Isåfall KAN DET vara så att i ditt fall hämtades strömmen vid fläktmotorkontakten även om det inte ser ut så i mina scheman. Då kan du ju bara ansluta den tampen igen & se till att det är isolerat vid kontakten till fläkten alternativt dra en ny & tillfällig sladd ifrån någon lämplig säkring, alltså en som har 12 Volt när tändningen är påslagen, till blinkersreläet märkt "B"

Får du inte till det så hör gärna av dig igen för bilel på dessa gamla bilar är min bakgård :-)

//Mats
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Blinkers-död!

Inlägg av Hollywood Vampire »

"Snillen spekulerar" kan faktiskt bli bra i slutändan även fast uttrycket har en något negativ klang! I samband med att jag fick hjälp av Sundblad att lufta ur bromssystemet så slog vi en lov och fortsatte att felsöka el-systemet och den uteblivna blinkers/broms-ljuset...

Vi drog en ny vända med kablarna, el-schemat... När vi kände att rest My Case var närstående så bytte vi en av de tre säkringarna på bilen, och garaget vart Saturday Night Fever! ;) (Nu återstår att bekräfta för min dyre fader att det hängde på en säkring) :)
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: Blinkers-död!

Inlägg av EMP371 »

Hade samma problem med dött bromsljus och halvdöd blinkers. Gned lite fram och tillbaka på kopplingsstiften i säkringsdosan och bytte säkring .
Sprutade lite sån där elspray också. Vips så funkar både bromsljus och blinkers. Så nu vill jag ha torrare väder så jag kan ut och gasa lite.
Tack för tipset!
Skriv svar