Förslag på kopplingskabel

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Förslag på kopplingskabel

Inlägg av Clain »

Planerar att utföra lite elinstallation, bl.a. inkoppling av varvräknare, varningslampa för bromstryck, cigarettuttag, men också att byta ut några befintliga sorgligt skarvade kablar..

Har inte gjort mycket nydragning av fordonsel tidigare så jag tänkte höra mig för om lite tips på vilka kablar jag "bör ha hemma" för lite småjobb i minin?

Tänkte på vilka färger och dimensioner som är vanligast och om någon har förslag på vart det går lättast att få tag på dem.

Har förstått att det är RKUB-kabel som gäller men bortsett från BT har ingen av våra lokala butiker annat än röd och svart kabel, så jag tänkte jag lika gärna kunde beställa "on-the-line" ifall någon har bra förslag om en leverantör som har "alla de rätta" färgerna.. :)

Reser utomlands nu en vecka så det skulle ju vara ypperligt passande att ha några meter av dem på postkontoret när vi kommer hem igen..
:-D

Mvh
Andreas


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
jokke
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 januari 2011 kl. 17:06
Ort: Skara

Re: Förslag på kopplingskabel

Inlägg av jokke »

Jag köpte på löpmeter av min lokala mekonomen butik. Dom hade massa olika färger även 2-färgade :)
Austin Mini 1000 -68
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Förslag på kopplingskabel

Inlägg av Clain »

Jo jag hade hoppats på dem med, men vårt lokala Mekonomen har helt värdelöst utbud på det mesta som inte är färdigblandat på flaska...
:-/

Fick tag på några meter hos lokala verkstan men skulle nog ändå gärna vilja beställa hem lite mer.

Ska leta vidare.. :)
Austin mini 1000, MkIII -74
minimini
Inlägg: 831
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Förslag på kopplingskabel

Inlägg av minimini »

ett tips är att ta en 7 lederkabel som man använder till att koppla ström till dragkrogen.
biltema har en som är 5 meter

nr 34201
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Förslag på kopplingskabel

Inlägg av Clain »

Skulle gärna vilja fått tag på kablar att komplettera med i de färger som kopplingsschemat anger.

Men det enda jag hittat är "thinwall" via butiker på ebay.co.uk och dessa verkar inte säljas i alla färger eller i samma kabelarea mm² som vi har här i Sverige..

Ebay.co.uk = 0.5 mm, 1mm, 2mm

Nån som lyckats hitta lösa kablar i "rätt" färger utan att köpa en helt ny kabelhärva?

Mvh Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Förslag på kopplingskabel

Inlägg av minijanne »

Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Förslag på kopplingskabel

Inlägg av Clain »

Toppen! Där sålde dom ju alla möjliga färger..

Då återstår bara att klura ut vilken typ jag behöver..

Är det enklast att köra ex en 17 Amp PVC 28/0.3 (0.2mm) för det mesta, eller går det att utgå från nån annan generell regel vid valet av kabel?

- Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Förslag på kopplingskabel

Inlägg av minijanne »

Berors väl på, bara att damma av fysikboken och börja räkna...eller fuska: http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
Skriv svar