Ljusreläer, hur göra?

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Ljusreläer, hur göra?

Inlägg av DrKassler »

Hej!

Jag planerar att lägga hel- och halvljuset över relä, tänker jag rätt? Detta för att undvika risk för kabelbrand vid rattstången.
Idag finns ett relä för själva ljuset innan det går upp till hel/halvljusomkopplaren. Detta är överflödigt om jag lägger hel- och halvljuset på relä eller hur? Då blir det bara styrström som går upp och vänder i rattstången?

Jag har ritat upp lite, tänker jag rätt?

Bild
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: Ljusreläer, hur göra?

Inlägg av mojoman »

Ungefär så har jag dragit mitt nu. Enda skillnaden är väl att halvljusen och positionsljus samt panelbelysning går igång så fort man vrider om nyckeln till läge 2(ACC). Har hoppat över ljusknappen tills vidare, men lämnat såpass lång kabel att jag kan koppla dit en brytare utifall man vill ha det senare(halvljus på/av). Sen har jag säkring på + kabeln till båda reläna.

Ljusrelät före spaken är helt överflödig som du skriver, det är bara signalström som går där, alternativt kan du köra både halvljus och helljus strömmen genom det relät och skippa de 2 andra reläna. Förutsatt att du har grova kablar. Jobbigt om relät brinner och det är mörkt ute för då har du varken hel eller halvljus

Har själv valt att köra med 2 relän, en till halv och en till hel för att i framtiden kommer jag koppla in extra ljus i fram och relät för helljus klarar 30A så 4st lampor för helljuset klarar den.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Ljusreläer, hur göra?

Inlägg av RAINIER »

Kolla på VW Bubbla elschemor på www.thesamba.com. De är kopplade på det där viset.
Modern cars are nothing but visual pollution !
JC T ONE
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 januari 2010 kl. 09:34
Ort: Helsingör, Danmark

Re: Ljusreläer, hur göra?

Inlägg av JC T ONE »

Reläet innan ström bryteran er inte dumt om det är koblat så det styrs av tändings låset = då stängs hel/halv ljus ju automatisk.

Så är risken for att glömma stänge av hel/halv ljuset borta.


Mvh Jens Christian
Skriv svar