Plötslig elbrist!

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Plötslig elbrist!

Inlägg av Magna-Flash »

Var med om något skumt igår som jag inte kan förklara.

Var ute och körde på fina vägar hela kvällen. Många start och stopp - inga problem.
Stannar till för att sträcka på benen, stänger av motorn.
Sen när jag ska starta är bilen helt död. Strömlös. Inte en lampa lyser. Som om det inte fanns nåt batteri monterat.

Fast vänta nu! Kupé-lampan lyser om dörren är öppen!!! Men slocknar när jag vrider på nyckeln eller försöker tända parkeringsljus/halvljus... :roll:

Öppnar huven och snurrar på säkringar och känner på kablar. Provar igen - lika död! :(

Lyser lite planlöst med en ficklampa här och var i motorrum och bak vid batteriet. Funderar på vad tusan det kan vara :roll:

Sätter mig igen, vrider om nyckeln - OCH PLÖTSLIGT FUNKAR ALLT!!! :shock:

Vad tusan!!!???

Det är ju kul att felsöka ett problem som inte längre finns - men, vad kan det vara? Har aldrig hänt förut...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Plötslig elbrist!

Inlägg av timppa »

Visst är det härligt när problem löser sig själv, men jädra tråkigt när man inte vet orsaken och bara väntar på att det ska hända igen. När jag blivit slumpmässigt strömlös så har det varit solenoiden som bråkat.
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Plötslig elbrist!

Inlägg av Magna-Flash »

timppa skrev:Visst är det härligt när problem löser sig själv, men jädra tråkigt när man inte vet orsaken och bara väntar på att det ska hända igen. När jag blivit slumpmässigt strömlös så har det varit solenoiden som bråkat.
Jo -den eller tändningslåset är misstänkt. Solenoiden är dock rätt ny - inköpt förra året tror jag...
Nåja. Jag får packa ner en multimeter i bagaget så jag är redo för felsökning nästa gång!
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Plötslig elbrist!

Inlägg av RAINIER »

En halvlös batteriklämma? Oftast vid minus-polen.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar