HJÄLP! Srs problem

Allt som har med elektronik att göra.
lambormini
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 oktober 2010 kl. 23:47
Ort: Gislaved

HJÄLP! Srs problem

Inlägg av lambormini »

Har problem med denna srs lampa!
Allt som står här på sidan är gjort, släpkontakten är byt, hat tagit ur krockkudden för att montera ett motstånd på 2,2 bar som även det står här utan att något funkar.
Lampan går att få antingen släckt hela tiden eller att den lyser hela tiden men inget av dessa går hem hos besiktningen...
Lampan ska tändas när man vrider på tändningen för att sedan slockna men det går fan inte få det så.
bilen är nu inlämnad på verkstad där dom säger att det förmodligen är "srs boxen" som är problemet, dom har isin tur pratar med Dahlhems men verken dom eller någon vet vad man ska göra åt saken :S
Så SNÄLLA HJÄLP MIG!!!!!!!!
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: HJÄLP! Srs problem

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Det går alltid att fuska och koppla lampan över oljetryckskontakten, men det är fusk som jag skrev.
Lagar inte felet, men det kan få bilen igenom besiktningen.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: HJÄLP! Srs problem

Inlägg av heemini »

Kolla med British Motor 08-664 53 10
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: HJÄLP! Srs problem

Inlägg av Crona »

Det är inte en bältessträckare som jävlas ta och testa med samma motstånd som du använde till rattkudden och se om lampan slocknar.
Verkstaden som kolla på den läste de av vad för felkod som fanns?

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
lambormini
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 oktober 2010 kl. 23:47
Ort: Gislaved

Re: HJÄLP! Srs problem

Inlägg av lambormini »

Så om man kopplar den på oletrycks kontakten slå tänds de ett vist antal sekunder innan den slocknar ? för det är det som är problemet :/
så som jag har förståt det så har dom inte den utrustningen till att läsa felkoder på denna bil, kan ha fel. men vart sitter den då ? bältessträckaren ?

Om man motförmodan verkligen inte bli av med detta problem, skulle man då kunna byta ratt och ändra om lite för att sedan omregistrera bilen ? och då få den godkänd ?
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: HJÄLP! Srs problem

Inlägg av Crona »

Vet inte tyvärr lite för ny koja för mig men troligen i bältet om inte där så i bälteslåset (de är åtminstone med på elschemat), kolla i den ordningen om det inte sitter ett gult kontaktstycke koppla in ditt motstånd där och testa.

Om du kopplar på oljetryckskontakten så slocknar den inte förrän motorn startar och du får oljetryck.
Det finns manipulationssatser med tidrelä att köpa på nätet men det bästa är att fixa felet.

Om bilen är registrerad med airbag så blir det nog svårt att registrera om den, men du kan ju chansa att ta bort lampan och montera en vanlig ratt och hoppas de missar att kolla det :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: HJÄLP! Srs problem

Inlägg av RAINIER »

För att lasa felkoden på en MPI, behöver man en Rover Testbook. Jag har letat och letat, och alla verkar att ha försvunnit i Sverige. Samma sak med Micro Check till SPI.
Om nån vet nån som vill sälje såna, då får ni gärna tipsa mig.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: HJÄLP! Srs problem

Inlägg av Landén »

Jag har varit i kontakt med sbp och vw ang att besiktiga om en bil utan airbag på min andra demobil. Det var nästan helt omöjligt. dels för att bilar med airbag har en typ av bälte som släpper efter för att man skall fångas upp av airbagen. tar man bort airbagen så funkar inte bältet som det skall.. för att lyckas behövdes tydligen ett intyg från biltillverkaren att bältets funktion inte är så.
Skriv svar