Bygga en egen hydrolastic pump.

Guider för allt som berör Hundkojan
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Bygga en egen hydrolastic pump.

Inlägg av makervall »

Det började med att min lokale kojafixare inte fick ordning på sin pump och jag hade tröttnat på å fylla med brandsläckaren...

Så jag rotade fram en bromscylinder från en saab 99 ur brors föråd.
Sen räddade jag ett underrede från en Kinnarpshurts som var på väg till tippen.

Efter lite kapande och svettsande så satt bromscylinder fast på underredet.

Bild

Sen pluggade jag ena hålet i cylindern då den är gjord för två krettsar. Å satte dit lite kopparrör. En bromssland från Biltema, artnr:66-226 visade sig vara bra då den är hyffsat lång och har 1/4" gänga i ena änden. Det gör att backventilen, artnr: KV-5720 från Swedol passar rakt på.

Bild

Jag hade ingen dyr och fin koppling till ventilen så jag provade med en vanlig bilpåfyllningkoppling, även den från Biltema. Det visade sig fungera alldeles utmärkt trots det höga trycket.

Bild

Reflektioner:
Skulle jag göra en ny så skulle armen vara mycket kortare, det behövs inte mycket kraft för att fylla systemet.
En manometer skulle vara kul att ha, så man ser ungefär vart man är. Nu får man pumpa och mäta.
Ev kommer det att kopplasin en vakumpump också. Bara jag listar ut hur det där med vakum fungerar.

Kostnade blev ~300:- för kopplingar, backventil och slang. Rästen var gratis/överblivet.

/Magnus
Austin 850 -66
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Bygga en egen hydrolastic pump.

Inlägg av John Doe »

Fyfan vad bra =)
Eftersom detta system är på väg bort från många bilar på grund av att det är för dyrt och fördjävligt att fixa till så är detta en räddare för de stackars system som finns kvar ;D
Skriv svar