installera & besikta hundkoja med "starkare/modern" motor.

Guider för allt som berör Hundkojan
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

installera & besikta hundkoja med "starkare/modern" motor.

Inlägg av Litenmentuff »

Detta kommer va en guide om att stoppa i en "modern/starkare"motor som jag själv inte vet så mycket om än men har planer att den ska bli komplett när min kojja är klar :D P
Valet till att inte använda en a series 1275 motor att trimma på handlar om att jag ville ha en effekt på närmare 150hk som mål och ja räknade lite och för att hämna ens när den effekt va jag uppe i en motor kostnad på 50000kr och då hade jag endå snålat in på en hel del.

Jag har inte kommit långt själv än men kommer fylla i denna första post allt eftersom jag kommer längre.
Är endast på planeringsstadiet. budget för motorköp är max 5000kr helst billigare då det kommer kosta en del å tillverka en modifierad framram och säker får man lämna bort en del jobb man inte klarar av. Men allt som allt vill jag inte spendera mer än 10000-15000kr på motor biten å få en slutlig effekt på 150hk+ gärna möjlighet till 200hk+ i en senare framtid då jag vet att jag alltid lessnar efter ett tag på effekten.
(men som alla vet så är budget:ar till för att spräckas och allt blir dyrare än man tänkt sig.)

1. Välja en lämplig motor. Enklaste vägen å gå är väl att välja en suzuki swift gti motor på 100hk som så många innan redan gjort (allt är relativt). Då finns mycket kunskap på forumet och även färdiga ramar å annat att köpa. Dock så är jag tveksam till denna motor då jag gärna skulle vilja att motorn hade turbo från början då dessa motorer oftast är lätta och jätte billiga att skrämma upp i effekt.

Då gäller det dock att hitta en motor på låg grund effekt. Dessa jag kommit på hittils är
Fiat uno turbo motorer (finns 3 olika varianter men alla håller sig inom effekt ramarna för vad som går att regga en kojja med.) Finns en hel del som trimmat dessa små pärlor till vansinniga effekter.
En fördel med denna bil är om man köper en komplett uno att ta drivpaket ifrån är att framvagnen har nästan samma spårvidd som kojjan ca 130cm vilket gör att om man vill kan man använda hela framvagnen från fiaten till kojjan. Å slippa en hel del problem (inget jag planerar att göra i dags läget dock)

Har varit kontakt med sfro's besiktnings kille här i sthlm. Och fått denna info från dom.

SVAR FRÅN SFRO:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bilprovningen har en lista på vilken maxeffekt man kan ha i en del bilar utan att bilen behöver besiktigas som ombyggt fordon; dvs den kan besiktigas direkt av Bilprovningen med den högre effekten. Nu står inte Austin Mini Clubman i den listan men några snarlika bilar finns där. Dessa är

BMC 850 32 kW DIN (43 hk)

BMC Cooper 65 kW DIN (88 hk)

BMC Cooper S 93 kW DIN (126 hk)

Du får själv bedöma vilken som är mest lik Clubman. I dessa fall räcker det med att byta motor. Vill man ha högre effekt så måste det bli ombyggt fordon vilket medför betydligt mer ändringar. Max effekt är i vilket fall som helst 15 kW/100 kg tjänstevikt vilket i det här fallet borde bli ungefär 100 kW (136 hk). Eftersom din bil är av årsmodell före 1975 så är enda kravet på avgaser max 4.5% CO och sluten vevhusventilation.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så med uppgradering av bromsar (cooper s eller helst ännu värre) och en inte allt för grinig besiktningsman borde kojjan kunna reggas om med en motor på max 126hk.

Enligt sfro's hemsida så är ett ombyggt fordon något som innefattar alla dessa ingrepp.
OMBYGGT FORDON. Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning.

Det är så långt jag kommit rent teoretiskt. Uppdaterar min guide tråd med mer praktiska moment när jag hitta lämplig motor. Siktar på att hitta en liten turbo motor med låg effekt (runt 100hk 1.0-1.liter)

Tänkte jag skulle inhandla donator motor/bil nu denna månad i september.
så vi får se vad jag lyckas gräva fram.
* Har du en kojja som är nyare än 76 så är det 100 gånger jobbigare å få den godkänd med en annan motor + att du måste välja en motor med avgasrening (katalysator) och måste även följa dom avgaskraven som motorn har.
(obs hjälp tips tricks och info om allt som rör motorbyten i kojjor. är välkommna att skrivas här i tråden
även regler och registeringar osv.)
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: installera & besikta hundkoja med "starkare/modern" motor.

Inlägg av blacksaabrules »

Mycket intressant tråd det här, har kollat mycket på 16vminiclub forumet och blivit väldans sugen. Har fått tag på en opel gsi 16v motor. Problemet är nu hur man ska lyckas få bilen godkänd för trafik... Undrar om man kan få bilen reggad som amatörbyggt fordon? Och vad som krävs för det? Då är man på den där regeln om 15Kw per 100 kg, kan kanske trixas lite vid registreringen så att man får upp vikten så att bilen blir godkänd.
Som sagt mycket intressant, ska nog själv kontakta sfro och fråga lite. Ska nog fuska och köra trimmad A motor en sommar först, men sen så .... Det måste gå på något sätt.

Lycka till / Erik
Skriv svar