Polerings guid metall

Guider för allt som berör Hundkojan
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Polerings guid metall

Inlägg av Mini Maz »

Den här guiden är gjort för aluminium men funkar till dom flesta metallerna.

Länk http://www.poleringsguide.se/poleringsguide/

obs Inte min hemsida.

Jag har själv testat det och det funkar.

Alla grejer han anväder finns på clas olsson, förutom vaxet som finns hos närmaste bilrekondare.

Att tänka på är att Aluminumpulver är giftigt så använd skyddsmask.

Hur vet man att matrialet är av aluminum :?: Jo man tar en magnet mot marialet, aluminium är ej magnetiskt.

Ut och putsa nu :D
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: Polerings guid metall

Inlägg av johnson »

Med reservation på rostfritt som heller inte är magnetiskt + några andra.. Men de går ju minst lika fint att polera :)
Danielsson
Inlägg: 105
Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
Ort: Timrå

Re: Polerings guid metall

Inlägg av Danielsson »

Kan också tipsa om Schmidts polermedel, som det väl ändå är killen använder?. Både grundwaxet och glänswaxet fungerar ypperligt! Man måste dock som vanligt vara noga med förarbetet om man vill att det slutliga inte ska innehålla en massa smårepor! Båda två inkl frakt kostar väl en 5-600kr, men räcker länge, glänswaxet har knappt dragit något för mig, grundwaxet går lite fortare åt. Thumbs up!
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Polerings guid metall

Inlägg av Helipop »

Mini Maz skrev:Den här guiden är gjort för aluminium men funkar till dom flesta metallerna.

Länk http://www.poleringsguide.se/poleringsguide/

obs Inte min hemsida.

Jag har själv testat det och det funkar.

Alla grejer han anväder finns på clas olsson, förutom vaxet som finns hos närmaste bilrekondare.

Att tänka på är att Aluminumpulver är giftigt så använd skyddsmask.

Hur vet man att matrialet är av aluminum :?: Jo man tar en magnet mot marialet, aluminium är ej magnetiskt.

Ut och putsa nu :D

Fast aluminium är inte giftigt. Det är ett ämne som kroppen varken behöver eller tar skada av. Det är aluminiumoxid som är giftigt i såfall. Dvs korroderas aluminium. Har själv andats in ganska mycket aluminiumdamm när jag slipade om min pilbåge med slipcylinder. Sen kan det ju bero på vad legeringen innehåller iof. Men just aluminium är inte giftigt.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Polerings guid metall

Inlägg av Helipop »

Egenskaper


Aluminium är en silvervit metall med många önskvärda egenskaper. Det

* är lätt
* inte giftigt
* kan lätt formas och gjutas
* leder värme bra
* leder elekricitet bra
* korroderar nästan inte alls.
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Polerings guid metall

Inlägg av Mini Maz »

Hmmm

Kom bara ihåg en sak när ni sitter och slipar/polerar aluminium, och det är att det är andningsskydd klass "otroligt jävla bra" dvs i princip helmask och luftslang, handskar, heltäckande klädsel och självklart helt tättslutande ögonskydd som gäller.

Aluminiumpulver är bland det farligaste vi kan utsätta oss för, det tränger rakt in i kroppen och kroppen kan inte förstöra det utan det stannar kvar i systemet och ställer till ordentliga jävelskap på sikt.

Tvivlar ni, ring arbetsmiljöverket och kolla vilka krav dom ställer om någon ska göra en sån här slipning åt ett företag...


citat från ett forum, :|
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Polerings guid metall

Inlägg av Helipop »

Okay, fast aluminium är inte giftigt i allafall så då är det någon beståndsdel i legeringen eller aluminiumoxiden i såfall. Har läst lite metallurgi nämligen.
Skriv svar